شناسهٔ خبر: 54676615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲.۶ درصد درآمد مالیاتی استان یزد سهم اصناف است

یزد - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان یزد تعداد پرونده های مالیاتی اصناف در استان را ۵۶ هزار مورد بیان کرد و گفت: ۲.۶ درصد درآمد مالیاتی استان مربوط به این بخش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا علی خورشیدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: ۸۵ درصد درآمد مالیاتی استان مربوط به شرکت ملی  تولیدی فعال در استان است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۸ هزار اظهار نامه مالیاتی در استان ثبت شده که مالیات ۱۷ هزار نفر از آنها «صفر» محاسبه شده و برای حدود هفت هزار نفر نیز مالیات وصول شده کمتر از سه میلیون تومان بوده است 

خورشیدی خاطرنشان کرد: براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، افرادی که درآمد زیر چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشته باشند از مزایای این ماده قانونی بهره‌ گیرند و با توجه به اتصال دستگاه‌های کارت خوان اصناف به پرونده مالیاتی آنها، این تصور برای عده‌ای ایجاد شده که به علت افزایش تراکنش‌ها قرار است، مالیات بیشتری پرداخت کنند که این موضوع صحیح نیست

وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی کشور این اختیار را به ادارات کل مالیاتی استانها داده تا در این زمینه با مودیان تفاهم کند که این تفویض اختیار از سوی استان نیز به ادارات شهرستانی صورت گرفته و طی آن افرادی که به درآمدهای خود اعتراض دارند، براساس گفت وگو با یکدیگر در زمینه درآمد خود به تفاهم می‌رسند که طی آن صاحبان مشاغل می‌توانند نکاتی که در زمینه پرداخت‌های دستگاه کارتخوان خود دارند، طرح  کنند.

خورشیدی با اشاره به  جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری نیز گفت: طبق قانون مصوب مجلس باید حسابهای تجاری و شخصی جدا شود و به همین دلیل تمام دستگاه‌های کارت خوان متصل به پرونده مالیاتی افراد شده است.

وی ادامه داد: قانونگذار به این دلیل که هنوز عده‌ای آشنایی دقیق با این قانون ندارند، پیش‌بینی کرده است که در سال ۹۹ تنها حدود ۷۰ درصد از میزان تراکنش های دستگاه های کارت خوان ملاک محاسبه میزان مالیات قرار گیرد و بابت سال ۱۴۰۰ هم اصناف محترم با توجه به درآمد مورد قبول نسبت به تسلیم اظهارنامه خود اقدام کنند و ماموران مالیاتی هم ملزم به قبول درآمد ابرازی مودی خواهند بود مگر اینکه خلاف آن توسط مامور مالیاتی به اثبات برسد.

خورشیدی با اشاره به یکی از بندهای قانون مالیاتی سال ۱۴۰۱ در زمینه مشخص کردن سقف مالیات است، تصریح کرد: سامانه تعیین مالیات به نحوی مشخص شده که سقف پرداخت مالیات بیش از ۳برابر میزان مالیات سال قبل آنها نباشد.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد درآمدهای عمومی استان از حوزه مالیات است گفت: درآمدهای عمومی بین دستگاه‌هایی نظیر شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و عمرانی توزیع می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد با اشاره به تعطیلی بازار در خصوص حواشی اخیر ایجاد شده بازار و تعطیلی بازار طلا فروشان گفت: این حواشی نتیجه بی‌اطلاعی اصناف از قانون جدید مالیات و سوء برداشت افراد بوده و برخی از افراد هم  اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکردند. 

وی افزود:ارتباط دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی از دیگر موضوعاتی بود  باعث نگرانی کسبه و اصناف شده بود در این زمینه فروش  و درآمد مشخص است مبنای سازمان امور مالیاتی  برای رسیدگی به اظهارنامه ، اظهارنامه مودی است  بیش از ۸۰ درصد پرونده ها براساس اظهارنامه های دریافتی است در این زمینه هیچ گونه نگرانی بابت مالیات نداشته باشند 

خورشیدی تصریح کرد: در سال ۹۸ مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری توزیع شد و علاوه بر این در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز ۴۳ میلیارد تومان به مناطق حاشیه‌نشین استان تخصیص یافت.

نظر شما