شناسهٔ خبر: 54670553 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تلاش برای ارتقای ۲۰ رتبه‌ای سرعت اینترنت همراه

ايسنا : عیسی زارع‌پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع روند توسعه دولت الکترونیک و هوشمند، با ارائه تعریفی از الکترونیکی شدن سرویس‌ها و خدمات، گفت: در دولت سیزدهم استقرار دولت هوشمند بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است. این کار دو دهه قبل آغاز شده و اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی ارائه می‌شود، اما کیفیت آن همچنان به حدی نیست که مردم را از مراجعه حضوری معاف کند. وی با اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، گفت: هر دو سال یکبار، مرجع بین‌المللی، کشورها را از این نظر ارزیابی می‌کند و در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیکی ۸۹ بوده که در این حوزه بسیار جای پیشرفت داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم از طریق ابزارهای دیجیتال است که در این بخش رتبه ۱۱۸ در بین ۱۹۳ کشور را به دست آوردیم که در نظر داریم در مدت چهار سال این رتبه را ۳۰ پله بالا ببریم.

صاحب‌خبر -

زارع‌پور یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای تسریع در اجرای دولت هوشمند را مصوبه شورای فناوری اطلاعات برای اصلاح ساختار مراکز فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: مصوب شده که در همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در بالاترین سطح یک سازمان و زیرنظر مستقیم رئیس دستگاه تاسیس شود تا مدیریت تحول در دستگاه‌ را برعهده بگیرد و مشکل ساختار سازمانی و نیز جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص برای توسعه دولت هوشمند در دستگاه‌های دولتی حل شود. درباره دستگاه‌های حساس نیز باید این مرکز در قالب یک معاونت تشکیل شود و به این طریق‌ سازو‌کار زیرساختی دستگاه‌ها تهیه خواهد شد.

زارع‌پور ایجاد تکلیف قانونی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات را یکی دیگر از اقدامات این حوزه اعلام کرد و افزود: بر اساس قانون بودجه سال جاری، به تمام دستگاه‌ها تکلیف شده که تا شهریورماه «پنجره واحد هوشمند» خود را راه‌اندازی کنند و یک سوم خدمات پرکاربردشان را از این طریق ارائه بدهند. علاوه بر این تا پایان دی‌ماه فرصت داده شده که وزارت ارتباطات پنجره ملی خدمات هوشمند را راه‌اندازی کند. زارع‌پور درباره زیرساخت‌های مورد نیاز برای استقرار دولت هوشمند مانند کیفیت اینترنت، در پاسخ به این سوال که سرعت اینترنت نسبت به خدماتی که دریافت می‌شود کند بوده و مردم از کیفیت آن راضی نیستند، اظهار کرد: ارائه هرگونه خدمتی بر بستر اینترنت، نیاز به شبکه با کیفیت است. در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت را بالا ببریم و خدمات مختلف در بستر شبکه ملی اطلاعات را به مردم ارائه کنیم. هدف‌گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا‌ دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.

نظر شما