شناسهٔ خبر: 54581804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدن در اجلاس مجازی هند و امارات شرکت می‌کند

نیویورک - ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که قرار است تیرماه به سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان سفر کند، در اجلاسی مجازی با حضور هند، امارت و رژیم صهیونیستی نیز حضور خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

 بر اساس گزارش رسانه های بین المللی، بایدن هنگام حضور در سرزمین های اشغالی، در یک اجلاس مجازی گروه دیپلماتیک موسوم به I2-U2 با حضور هند، اسرائیل، امارات و آمریکا شرکت خواهد کرد.

این اجلاس مجازی با تمرکز بر "بحران امنیت غذایی" نشات گرفته از جنگ اوکراین برگزار خواهد شد.

 پرواز بایدن از سرزمین های اشغالی  به جده نخستین پرواز یک رئیس جمهوری آمریکا از این منطقه به یک کشور عربی خواهد بود که این رژیم را به رسمیت نمی شناسد. در سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ این سفر را از عربستان به سرزمین های اشغالی انجام داد.

سخنگوی کاخ سفید سرانجام روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی را تایید و تاریخ این سفر را از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه ) اعلام کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: جو بایدن  رئیس جمهوری  آمریکا از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه از منطقه خاورمیانه بازدید خواهد کرد تا تعهد قاطع آمریکا  به امنیت و رفاه اسرائیل را تقویت کرده و در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مصر، عراق و اردن (موسوم به GCC+۳) شرکت کند.او همچنین برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا با همتایان خود از سراسر منطقه دیدار خواهد کرد.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه به به خبرنگاران گفت که دیدار بایدن از عربستان سعودی به بحث تامین انرژی بستگی ندارد.  ارزیابی تعامل با عربستان و امنیت انرژی به عنوان درخواست برای نفت بیشتر اشتباه است.

وی این ارزیابی  را درک نادرست از موضوع و گفتگوهای چندوجهی دولت آمریکا با رهبران سعودی خواند و افزود: گفتگوی ما با عربستان  مانند گفتگو با هر کشور تولید کننده دیگر نفت است.

در هفته های اخیر گزارش شده بود که رییس جمهوری آمریکا قصد دارد به عربستان سفر کند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای تثبیت بازارهای جهانی نفت در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز و نفت دیدار کند.

سفر به عربستان و ملاقات با محمد بن سلمان بحث برانگیز خواهد بود، زیرا قانونگذاران آمریکا نسبت به سابقه بد حقوق بشری ولیعهد سعودی احتمالاً مخالفت خود را ابراز می کنند.

نظر شما