شناسهٔ خبر: 54584337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

کاخ سفید: بایدن در سفر به عربستان درباره بازدارندگی تهدیدات ایران گفتگو خواهد کرد

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس جمهوری آمریکا سپس به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان به جده سفر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است، بایدن راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای از جمله ابتکارات زیرساختی و آب و هوایی جدید و امیدوارکننده و همچنین بازدارندگی در مقابل تهدیدات ایران، پیشبرد حقوق بشر و تضمین امنیت جهانی انرژی و غذا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران سخنگوی کاخ سفید سرانجام روز سه شنبه به وقت محلی در بیانیه ای سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را به سرزمین های اشغالی، کرانه باختری و عربستان سعودی را تایید و تاریخ این سفر را از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه ) اعلام کرد

در بیانیه کاخ سفید آمده است: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه از منطقه خاورمیانه بازدید خواهد کرد تا تعهد قاطع آمریکا به امنیت و رفاه اسرائیل را تقویت کرده و در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس با حضور مصر، عراق و اردن (موسوم به GCC+۳) شرکت کند.او همچنین برای پیشبرد منافع امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک آمریکا با همتایان خود از سراسر منطقه دیدار خواهد کرد.

کارین ژان پی_یر سخنگوی جدید کاخ سفید در این بیانیه آورده است: بایدن سفر خود را از اسرائیل آغاز خواهد کرد و با رهبران اسرائیل دیدار خواهد داشت تا در مورد امنیت، رفاه و ادغام فزاینده اسرائیل در منطقه گسترده گفتگو کند.

در این بیانیه آمده است: رئیس جمهوری آمریکا همچنین از کرانه باختری بازدید خواهد کرد تا با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین مشورت کند و حمایت قاطع خود را از راهکار دو کشوری، با تمهیدات برابر در زمینه امنیت، آزادی و فرصت برای مردم فلسطین تکرار کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: رئیس جمهوری آمریکا سپس به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان به جده سفر خواهد کرد. عربستان سعودی که ریاست فعلی شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد، محل برگزاری این گردهمایی با حضور ۹ رهبر از سراسر منطقه است. او مشتاقانه منتظر این سفر مهم به عربستان سعودی به عنوان کشوری که نزدیک به هشت دهه شریک راهبردی آمریکا بوده، است.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود آورده است: بایدن در عربستان در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی گفتگو خواهد کرد. این مسایل شامل حمایت از آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن است که به صلح آمیزترین دوره از زمان آغاز جنگ هفت ساله در یمن منجر شده است.

در این بیانیه آمده است، بایدن "همچنین راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی و امنیتی منطقه‌ای از جمله ابتکارات زیرساختی و آب و هوایی جدید و امیدوارکننده و همچنین بازدارندگی در مقابل تهدیدات ایران، پیشبرد حقوق بشر و تضمین امنیت جهانی انرژی و غذا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. رئیس جمهوری آمریکا مشتاقانه در انتظار ابراز دیدگاه مثبت خود در مورد تعامل آمریکا در منطقه طی ماه ها و سال های آینده است."

در ادامه بیانیه کاخ سفید آمده است: این سفر به منطقه خاورمیانه اوج ماه‌ها دیپلماسی است و پس از دیدار رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبران اتحادیه جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در کاخ سفید، سفر به کره جنوبی و ژاپن، اجلاس چهارگانه(آمریکا، هند استرالیا و ژاپن)، میزبانی وی از اجلاس سران قاره آمریکا در هفته گذشته در لس آنجلس و سفر هفته آینده او به اروپا برای شرکت در اجلاس های سران ناتو و گروه ۷ انجام می شود.

کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مقامات دولتی "به برنامه ریزی" برای سفر رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی و عربستان سعودی ادامه می دهند.

سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که دیدار بایدن از عربستان سعودی به بحث تامین انرژی بستگی ندارد.

کارین ژان پی یر گفت: ارزیابی تعامل با عربستان و امنیت انرژی به عنوان درخواست برای نفت بیشتر اشتباه است.

وی این ارزیابی را درک نادرست از موضوع و گفتگوهای چندوجهی دولت آمریکا با رهبران سعودی خواند و افزود: گفتگوی ما با عربستان مانند گفتگو با هر کشور تولید کننده دیگر نفت است.

در هفته های اخیر گزارش شده بود که رییس جمهوری آمریکا قصد دارد به عربستان سفر کند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای تثبیت بازارهای جهانی نفت در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز و نفت دیدار کند.

 
 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما