شناسهٔ خبر: 54578121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر امورخارجه:

ایران هیچگاه از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهد کرد

حسین امیرعبداللهیان گفت: معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

صاحب‌خبر -

وزیر امور خارجه بعدازظهر امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی در جمع خبرنگاران گفت: چگونگی برخورد ایران با قطعنامه صادره از سوی آژانس و روند ادامه و یا توقف مذاکرات است؛ ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است.

صحبت های حسین امیرعبداللهیان در پی اظهارات دیروز رافائل گروسی مدیرکل آژانس است که از ایران خواسته بود به میز مذاکرات برگردد و مدعی شده بود این شرایط ممکن است شرایط را برای نجات مذاکرات «بی‌نهایت سخت‌تر» کند.

پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفتگو‌ها از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

تهران، آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و به قول حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان اگر آمریکا بیش از این معطل نمی‌کرد همین الان توافق انجام می‌شد؛ در مقابل واشنگتن هم ایران را  به درخواست‌های حداکثری در مذاکرات لغو تحریم‌ها متهم می‌کند.

این توقف ادامه داشت تا آمریکا و سه کشور اروپایی با تهیه پیش‌نویس قطعنامه ای ار به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دادند که ایران را به عدم همکاری با این آژانس متهم می‌کرد؛ قطعنامه ای که هجدهم خرداد با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

ایران نیز در پاسخ به قطعنامه شورای حکام آژانس تعدادی از دوربین‌های نظارتی فراپادمانی آژانس را در چند تاسیسات هسته‌ای خاموش و همچنین روند نصب سانتریفوژهای پیشرفته را شروع کرد.

در بیانیه‌ای که سازمان انژری اتمی چهارشنبه صادر کرد آمده است: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته‌ای ایران قرار دارد که از طریق سازمان انرژی اتمی به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین این موضوع اعلام شده گفت: در پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام‌ها ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست، ما پکیج سیاسی جدید را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا نپذیرفت و بر تصویب قطعنامه تأکید داشت. 

در این خصوص آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره اقدامات جبرانی که ایران بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام در دستور کار قرار داده گفت: «گام‌هایی که از ایران می‌بینیم دلگرم‌کننده نیستند و تصمیم‌گیری درباره بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای به عهده آن‌ها است.»

اما وزیر امورخارجه در پایان با تاکید بر اینکه ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت، گفت که اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته‌ای ایران قرار دارد ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباط ما از مسیرهای دیپلماتیک از طریق مورا و بورل پیام‌های ما در حال تبادل است.

وزیر خارجه پاکستان همچنین به موضوع برجام و مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: مشتاقانه در انتظار دیدن روزی هستیم که برجام نهایی شود، این حق مردم ایران است و این موضوع باعث می‌شود که فضا و شرایط مناسب‌تری برای گسترش مناسبات و تعاملات فراهم شود.

بلاول بوتو زرداری در پایان گفت: ‌ما بر اهمیت گسترش روابط ایران و پاکستان تأکید داریم.

نظر شما