شناسهٔ خبر: 54574409 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار روسیه:

اگر غرب به اوکراین سلاح هسته‌ای بدهد، اروپا ناپدید خواهد شد

رئیس مجلس دومای روسیه هشدار داد اگر دولت‌های غربی تسلیحات هسته‌ای در اختیار کی یف قرار دهند، اروپا ناپدید خواهد شد.

صاحب‌خبر -

ویاچسلاو ولودین هشدار داد: اگر قرار باشد دولت‌های غربی تسلیحات هسته‌ای در اختیار کی یف قرار دهند، مناقشه هسته‌ای مرکز اروپا را فراخواهد گرفت و اروپا ناپدید خواهد شد.

پایگاه اینترنتی هفته نامه نیوزویک در مطلبی در همین زمینه نوشت: هیچ کشور غربی پیشنهاد تحویل تسلیحات هسته‌ای به اوکراین را برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه مطرح نکرده است و کی کیف نیز به دنبال این تسلیحات نبوده است. کشور‌های غربی نسبت به تامین حتی برخی تسلیحات متعارف سنگین‌تر که اوکراین به دنبال آنهاست تمایلی نشان نداده اند.

اما رادوسواف سیکورسکی، وزیر خارجه سابق لهستان که اکنون عضو پارلمان اروپاست در گفتگو با شبکه تلویزیونی اینترنتی اوکراین اعلام کرد: غرب حق دارد به اوکراین برای حفظ استقلال خود تسلیحات هسته‌ای بدهد.

او گفت: کشور‌های غربی چنین حقی را در اختیار دارند، زیرا روسیه تفاهم نامه بوداپست را در زمینه تضمین‌های امنیتی در سال ۱۹۹۴ نقض کرده است. در آن سال، اوکراین موافقت کرد همه تسلیحات هسته‌ای به جا مانده در این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق را کنار بگذارد و به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بپیوندد.

کی یف دسامبر سال ۱۹۹۴، تفاهم نامه بوداپست را با روسیه، آمریکا و انگلیس امضاء کرد که مطابق با آن، امضاء کنندگان متعهد شدند به حاکمیت، استقلال و مرز‌های کنونی اوکراین در مقابل تعهد این کشور به خلع سلاح هسته‌ای احترام بگذارند.

نظر شما