شناسهٔ خبر: 54544589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با صدور بیانیه‌ای انجام شد

حمایت مجلس از توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی

روزنامه جوان

۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکومیت قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام دولت در توقف فعالیت‌های فراپادمانی حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

در این بیانیه، نمایندگان مجلس در واکنش به قطعنامه شورای حکام، این اقدام را نشانه رفتار‌های سیاسی و غیر فنی آژانس، به ویژه مدیر کل آژانس و در چارچوب اهداف زیاده‌خواهانه و ریاکارانه امریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده و نوشته‌اند: اکثریت اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهار‌شنبه ۱۸ خردادماه ۱۴۰۱ قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند. ما نمایندگان مردم ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام سیاسی زیاده‌خواهانه کشور‌های غربی بانی قطعنامه موارد زیر را یادآور می‌شویم:
۱. جمهوری اسلامی ایران، به شهادت گزارش‌های دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، کشوری است که با حسن نیت، بیشترین فرصت‌های نظارت و دسترسی این سازمان را در بازه‌های زمانی متعدد فراهم نموده، ولی این دسترسی‌ها به جای آنکه در حل و فصل ادعا‌های غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای مثمر ثمر باشد، هر بار با پرسش‌های لجبازانه جدیدی از سوی دبیرخانه مواجه شده که اکنون موجبات تردید درباره ضرورت این همکاری‌ها را ایجاد کرده است. سؤال اینجاست که اگر همکاری با بازرسی‌های آژانس به تکرار بهانه گیرانه ابهامات دامن می‌زند، چرا باید این فرصت دادن‌ها تکرار شود؟
۲. با کمال تأسف، شخص مدیر کل و به تبع آن دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی وجاهت فنی خود را آشکارا از دست داده‌اند. سفر آقای گروسی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و ملاقات با سران رژیمی که حاضر به پذیرش پیمان عدم اشاعه (NPT) نیست و گزارش‌های مختلف را در کسب غیر قانونی سلاح هسته‌ای انکار نمی‌کنند، آشکار‌ترین نشانه رفتار سوگیرانه گروسی بوده و تعهد وی به اجرای مأموریت‌های سازمان متبوعش را در مسیر حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای زیر سؤال می‌برد.
۳. در همین چارچوب، بر خلاف مقررات و رویه‌های داخلی آژانس، ادعای برآمده از سرویس جاسوسی صهیونیستی، مبنای تقاضا‌های دبیرخانه برای دسترسی‌ها در ایران قرار گرفته که نشانه روشنی از سیاسی و غیر فنی بودن در خواست آژانس در مورد موضوعات باقیمانده و سه مکان ادعایی است.
۴. در مذاکرات و توافق اسفندماه ۱۴۰۰ بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل آژانس پذیرفت که با دریافت توضیحات اولیه و تکمیلی جمهوری اسلامی ایران از موضوعات باقیمانده، در گزارش خود به سمت حل و فصل موضوع در شورای حکام گام بر دارد. در این چارچوب کشورمان طی سه ماه گذشته، یکبار توصیحات کتبی و سه دور جلسات حضوری درباره موضوعات با آژانس برگزار کرد؛ اما از نطق جهت دار مدیر کل آژانس پیش از پایان گفتگو‌ها در پارلمان اروپا و پس از آن ارائه گزارش منفی وی به شورای حکام، معلوم شد که اغراض سیاسی جایگزین رویکرد فنی در مواضع گروسی شده است!
۵. با ادامه روند سیاسی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، مجلس شورای اسلامی از اقدامات دولت محترم و سازمان انرژی اتمی کشورمان در جهت کاهش همکاری با آژانس، از جمله توقف فعالیت دوربین‌های نظارت فراپادمانی، حمایت می‌کند.
۶. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن مطالبه جدی از دولت محترم و وزارت امور خارجه بر صیانت از حقوق ملت ایران در حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای و همین طور رفع مؤثر تحریم‌ها به جهت انتفاع اقتصادی مردم کشورمان در مواجهه با طرف‌های غربی، تأکید نموده و اجرای دقیق «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (مصوب مجلس یازدهم) را ابزار اصلی حفظ حقوق این ملت بزرگ می‌دانیم.
۷. به دولت خدمتگزار یادآور می‌شویم که دشمنان مردم ایران سعی دارند با ایجاد فشار و فضاسازی سیاسی، زندگی اقتصادی مردم عزیزمان را دستخوش تلاطم کنند که لازم است ضمن ایستادگی در مواضع اصولی و هسته‌ای کشورمان، در اجرای برنامه اقتصادی نیز نهایت دقت صورت گیرد تا زمینه سوء استفاده بیگانگان فراهم نشود.
رونق اقتصادی مهم‌ترین پاسخ به قطعنامه شورای حکام
رئیس مجلس هم دیروز در نطق پیش از دستور خود با یادآوری تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس، گفت: تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و رونق اقتصادی با تکیه به توان داخلی مهم‌ترین پاسخ به این قطعنامه است.
قالیباف اضافه کرد: ما تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس را اقدامی خصمانه و غیرسازنده می‌دانیم که به معنای تأثیرپذیری مستقیم آژانس هسته‌ای از محافل صهیونیستی است. این اقدام همکاری‌های بسیار سازنده، داوطلبانه و سخاوتمندانه ایران با آژانس را نادیده گرفته و مسیری را گشوده است که تداوم آن حتماً به سود مذاکرات جاری دیپلماتیک نخواهد بود؛ این اقدامات نشان می‌دهد که طرف مقابل، در رسیدن به توافق خوبی که تحریم‌ها علیه ملت ایران رفع شود، جدی نیست. وی گفت: ما قاطعانه از اقدامات فنی و حقوقی اخیر سازمان انرژی اتمی در پاسخ به قطعنامه ظالمانه اخیر و رفتار غیرسازنده کشور‌های بانی آن، حمایت و ضمن استقبال از رأی منفی دو کشور روسیه و چین به این قطعنامه، تأکید می‌کنیم تمرکز بر خنثی‌سازی تحریم و ایجاد رونق اقتصادی با تکیه بر توان داخلی به گونه‌ای که منجر به گشایش در زندگی و شرایط معیشتی مردم بشود، مهم‌ترین و قوی‌ترین پاسخی است که می‌تواند و باید به دشمنان و بدخواهان ملت سرافراز ایران داده شود.
مقابل زیاده‌خواهی غرب از اقتدار استفاده می‌کنیم
دیروز، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، میزبان وزیر امور خارجه بود. حسین امیر عبداللهیان که برای بررسی مسائل مربوط به مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود، پس از نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه سؤالات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس راجع به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر امور خارجه بیان داشت: ایران برابر رفتار مبتنی بر منطق طرف مقابل در چارچوب منطقی، ابتکارات و ایده‌های خود را ارائه و به آن عمل کرده است. هرگاه طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای زیاده خواهی کرده، از ابزار‌ها و اقتدار کشور استفاده کردیم تا بداند که منافع و آسایش و رفاه ملت ایران برای ما مهم است و در این زمینه به تمام تلاش خود ادامه می‌دهیم. امیرعبداللهیان بیان کرد: امیدواریم در مجموعه اقداماتی که برای بازگرداندن همه طرف‌ها به توافق هسته‌ای موسوم به برجام انجام می‌شود، اقتدار کشور، مطالبات و انتظارات مردم و نحوه پیگیری آن حفظ شود؛ مردم همواره ضمن اینکه بر حفظ کامل حقوق کشور در عرصه بین الملل تأکید دارند، اما حفظ این حقوق را با رعایت همه خطوط قرمز از ما مطالبه می‌کنند.

نظر شما