شناسهٔ خبر: 54541109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نجفی در گفتگو با «دانشجو»:

خروج از NPT، پاس گل به ایران‌هراسان است/ قطعنامه اخیر تا حدودی قابل پیش بینی و لحن آن ملایم و نه چندان تند بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: افرادی در داخل کشور که سخنانی در قبال خروج از NPT به میان می‌آورند، احتمالا درک درستی از ساختار نظارتی آژانس بین‌المللی اتمی ندارند زیرا خروج از NPT به معنای ساخت بمب هسته‌ای و شکل گیری اجماع علیه ما در بین دوستان و دشمنان‌مان است.

صاحب‌خبر -

مهراد نجفی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری دانشجو درباره قطعنامه شورای حکام بیان کرد: قطعنامه اخیر تا حدودی قابل پیش بینی بود؛ لحن قطعنامه ملایم و نه چندان تند بود و برنامه هسته‌ای ایران را فعلا به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع نداده است، البته ممکن است در جلسه بعدی شورای حکام این اتفاق رخ دهد و این قضیه،  منوط به روند مذاکرات وین است. ما در طی سال‌های اخیر بیشترین همکاری را با آژانس داشتیم؛ بیش از ۲۰%  کل عملکرد نظارتی آژانس از کشور ما صورت گرفته است؛ این در حالی است که ما میبینیم کشور‌هایی همچون اسرائیل حتی عضو NPT هم نیستند، ولی کشور ما علاوه بر NPT، پروتوکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی  ذیل برجام را نیز پذیرفته است و ثابت کرده است به تعهدات پایبند است. آژانس، با وجود اثبات حسن نیاتمان در مسئله همکاری، با سیاسی کاری علیه ما اقدام میکند.

<div id="video-display-embed-code_1711147" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1015447/1711147?width=400&height=300"></script></div>

 

وی گفت: کشور‌های غربی در صدد این هستند که خواسته‌های خودشان را ذیل برجام، به ایران تحمیل کنند. ایستادگی و مقاومت کشورمان و دیپلمات‌هایمان در مقابل زیاده خواهی‌های غرب، علی الخصوص آمریکا، موجب شده است که غربی‌ها از شورای حکام و ظرفیت‌های این چنینی، علیه کشورمان به عنوان یک اهرم فشار استفاده کنند تا خواسته هایشان را در مذاکرات پیش‌رو به زور تحمیل نمایند. ما در سال‌های گذشته و تا اواخر سال ۹۷، بیش از ۱۵ بار عملکردمان و تعهداتمان نسبت به برجام، توسط همین آژانس بین المللی انرژی اتمی، تایید شده بود. عملکرد آژانس تحت تاثیر غربی‌ها قرار گرفته است و تایید‌های قبلی راجع به عملکرد ایران دیگر جایگاهی ندارد، زیرا ایالات متحده میخواهد از این اهرم فشار علیه ما استفاده کند و طبق معمول قصد زورگیری دارد.

نجفی ادامه داد:افرادی در داخل کشور که سخنانی در قبال خروج از NPT به میان می‌آورند، احتمالا درک درستی از ساختار نظارتی آژانس بین‌المللی اتمی ندارند. معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای، حتی در همین عنوانش هم تبعیض است، نمیگوید منع گسترش هسته‌ای بلکه می‌گوید منع گسترش، یعنی بعضی کشور‌ها داشته باشند و صرفا به بحث گسترش پرداخته است؛ این معاهده از اساس تبعیض آمیز است. عمده نظارت‌هایی که از ایران انجام می‌شود، طبق پروتکل الحاقی و تعهدات فرا پادمانی ذیل برجام در حال انجام است. ما اگر صرفا از همین تعهداتمان در قبال نظارت‌های فرا پادمانی ذیل برجام و پروتکل الحاقی خارج شویم، که مطابق است با قانون اقدام راهبردی مجلس، همین کفایت میکند برای اهرم فشار بر غرب. تعهدات فرا پادمانی باعث شده است پرونده PMD به جریان بیافتد. خروج از NPT به معنای ساخت بمب هسته‌ای است و اجماع علیه ما در بین دوستان و دشمنان‌مان ایجاد میکند. این معاهده هیچ محدودیتی در قبال مسئله غنی سازی و فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ما ایجاد نمی‌کند. اولویت عدم اجرای پروتکل الحاقی و متوقف کردن اجرای تعهدات فراپادمانی ذیل برجام است. تجربه نشان داده است تا زمانی که با هدف و راهبرد بهانه زدایی با غرب و آژانس تعامل کنیم و اقدام متقابل جدی انجام ندهیم، باعث زیاده خواهی آن‌ها به مرور زمان خواهد شد.

<div id="video-display-embed-code_1711148" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1015447/1711148?width=400&height=300"></script></div>

 

نظر شما