شناسهٔ خبر: 54506805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ادعای گروسی: حذف دوربین‌های نظارتی آژانس، تاثیر منفی بر مذاکرات وین دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که برداشتن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس از طرف ایران، تاثیر منفی در روند مذاکرات وین خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با الجزیره بر لزوم مذاکرات وین تاکید کرد و گفت: «از سرگیری مذاکرات توافق هسته‌ای ایران، معقول‌ترین گزینه است. بین آژانس و ایران تنش‌هایی وجود دارد، اما همیشه جایی برای تفاهم نیز است. امیدوارم هرچه زودتر به ایران سفر کنم.»

او همچنین بازرسی‌های آژانس را بی طرفانه و منصفانه خواند و گفت که این بازرسی‌ها به ایران این فرصت را می دهد تا آنچه را که درباره عدم وجود مخفی کاری در برنامه خود می گوید، اثبات کند.

این در حالی است که روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر در گزارشی مدعی شد ایران اقداماتی در واکنش به تصویب قطعنامه اخیر انجام داده است. به ادعای این نهاد بین‌المللی، بازرسان روز پنجشنبه دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از مرکز تحقیقات تهران و دو کارگاه قطعات سانتریفیوژ در اصفهان خارج کردند.

گروسی روز گذشته در اظهاراتی دیگر درباره اقدام سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حذف ۲۷ دوربین و تجهیزات نظارتی از طرف ایران اطلاع داده است.

این در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه قطعنامه‌ای ضد ایرانی را با ۳۰ رای موافق تصویب کرد. شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با تصویب این قطعنامه از ایران به ادعای ناتوانی در توضیح برای ردیابی اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده انتقاد کرد. این قطعنامه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع تصویب شد. دو کشوری که با این قطعنامه مخالفت کردند روسیه و چین بودند.

سرپرست نمایندگی ایران در آژانس، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را شدیدا محکوم و اعلام کرد که ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد و گفت که ایران حق دارد در سیاست و رویکرد خود در قبال آژانس بازنگری کند.

پیش از این نیز سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داده بود. بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است.

نظر شما