شناسهٔ خبر: 54493296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گروسی: شانس بازگرداندن نظارت مستمر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اندک است

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی اعلام کرد معلوم نیست اطلاعات دوربین‌های نظارتی آژانس در ایران چه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین الملی انرژی اتمی در اظهاراتی درباره اقدام سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حذف ۲۷ دوربین‌ و تجهیزات نظارتی از طرف ایران اطلاع دادم.

به گزارش الجزیره، گروسی توضیح داد: «برای مشاهده فعالیت سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات هسته‌ای ایران، دوربین‌های مداربسته کارگذاری شده بود. امروز گزارشی درباره  تصمیم ایران برای برداشتن دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای منتشر خواهیم کرد. ما از توانایی‌های هسته‌ای کنونی ایران آگاه هستیم، اما در آینده نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی ارائه دهیم. هنوز روشن نیست که اطلاعات و تصاویری که در طول یک سال در اختیار ایران قرار داشته چه خواهد شد.»

او همچنین احتمال بازگشت نظارت مستمر بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بسیار ضعیف توصیف کرد. گروسی با نادیده گرفتن قطعنامه شورای حکام علیه ایران، مدعی شد که شرایط کنونی در خصوص توافق هسته‌ای با ایران همچنان متشنج است و آژانس به تلاش‌های خود برای یافتن راه حل با طرف ایرانی ادامه می‌دهد. 

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شد که اگر ایران ظرف سه تا چهار هفته تجهیزات نظارتی را بازنگرداند، ضربه مهلکی به توافق هسته‌ای وارد خواهد آمد.

او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ دوربین نظارتی به فعالیت خود در تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه خواهند داد، ادعا کرد: سایت‌هایی که دوربین‌ها از آن‌ها برداشته می‌شوند شامل تاسیسات زیرزمینی غنی سازی هسته‌ای نطنز و تاسیسات آن در اصفهان است. حذف دوربین های نظارتی این خطر را افزایش می‌دهد که بازرسان آژانس نتوانند پیشرفت‌های تهران را ردیابی کنند، زیرا ایران بیشتر از پیش به سطح غنی سازی لازم برای تسلیحات هسته ای نزدیک می شود.

دبیرکل آژانس بین المللی در انتها  گفت: اگر ایرانی‌ها بخواهند با من دیدار کنند، آماده‌ام برای گفت‌وگو درباره تحولات در شرایط کنونی نزد آنها بروم.

ساعاتی پیش از این نیز الجزیره در خبری به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران ۲۰ دوربین و برخی تجهیزات نظارتی متعلق به آژانس را حذف و خاموش کرده است. این منابع که نامشان فاش نشد، گفتند که گروسی برداشتن دوربین‌های مدار بسته نظارتی از طرف ایران را مایه تاسف دانسته و آن را ضربه‌ای به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز قطعنامه‌ای ضد ایرانی را با ۳۰ رای موافق تصویب کرد. در این قطعنامه از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد و از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد گروسی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد. این در حالی است که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

مقامات کشورمان نیز در پی این اقدام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند که دو نوع از دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات هسته‌ای خود را به دلیل قدرنشناسی آژانس در قبال شفافیت ایران خاموش می‌کنند.

نظر شما