شناسهٔ خبر: 54479230 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

همه چیز در مورد خانم مارول - قهرمان مسلمان مارول

یک گیک پاکستانی-آمریکایی که خودش هم عاشق ابرقهرمانان است / IGN

صاحب‌خبر -

اجازه ندهید ظاهر فروتنانه کامالا خان شما را فریب دهد. خانم مارول نه تنها یکی از جدیدترین قهرمانان کمیک‌های مارول محسوب می‌شود، بلکه یکی از متقاعد کننده‌ترین شخصیت‌های این انتشارات نیز است.

شاید برخی‌ها با خانم مارول آشنا باشند؛ به خصوص به لطف بازی ویدیویی Marvel’s Avengers. اما احتمالاً خیلی‌ها ندانند که کامالا خان کیست، چرا نام میس مارول به او نسبت داده شده است و قدرت‌های خانم مارول چه چیزهایی هستند. به این ترتیب قصد داریم در این مطلب به معرفی دوشیزه مارول بپردازیم و نشان دهیم چه جایگاهی در دنیای مارول دارد.

شناسنامه خانم مارول (Ms. Marvel)

– اولین حضور: شماره ۱۴ کمیک Captain Marvel (انتشار در ماه آگوست سال ۲۰۱۳)
– ناشر: مارول
– خالقان: سانا امانات (Sana Amanat)، استیون واکر (Stephen Wacker)، جی. ویلو ویلسون (G. Willow Wilson)، آدریان آلفونا (Adrian Alphona) و جیمی مک کلوی (Jamie McKelvie)
– نام واقعی: کامالا خان (Kamala Khan)
– کمیک‌های پیشنهادی برای مطالعه:
Ms. Marvel (انتشار از ماه آوریل سال ۲۰۱۴ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۵)
Ms. Marvel (انتشار از ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ تا ماه آوریل سال ۲۰۱۹)
Champions (انتشار از ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ تا ماه فوریه سال ۲۰۱۹)
Magnificent Ms. Marvel (انتشار از ماه می سال ۲۰۱۹ تا ماه آوریل سال ۲۰۲۱)
Ms. Marvel Team-Up (انتشار در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹)

خانم مارول کیست؟

خانم مارول در کمیک‌های مارول

کامالا خان به عنوان یک گیک پاکستانی-آمریکایی که عاشق بازی‌های ویدیویی، گشت و گذار با دوستان و نوشتن فن فیکشن در مورد اونجرز است، اولین شخصیت مسلمان کمیک‌های مارول به حساب می‌آید که سری کمیک اختصاصی خودش را به دست آورد.

به عنوان دوشیزه مارول، کامالا یک این‌هیومن (Inhuman) است که قابلیت تغییر شکل تمام یا بخشی از بدنش را دارد. او فعالیت ابرقهرمانی‌اش را مثل مرد عنکبوتی به عنوان یک قهرمان محله آغاز کرد اما سرنوشت چیز دیگری برای میس مارول در نظر گرفته بود.

خیلی طول نکشید که خانم مارول درگیر رویدادهای بزرگ کمیک‌های مارول، از Civil War II تا Secret Wars سال ۲۰۱۵، شد. در تمام این اتفاقات، کامالا توانست شوخ طبعی و همچنین امیدش را به لطف وجود خانواده، دوستان و هم‌تیمی‌هایش در کنار خود حفظ کند.

اوریجین میس مارول

کاور شماره ۱ کمیک Ms. Marvel (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید) کاور شماره ۱ کمیک Ms. Marvel (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک کنید)

با این که کامالا خان در شماره ۱۴ کمیک Captain Marvel دیده شد اما معرفی رسمی از این شخصیت در سال ۲۰۱۴ و شماره ۱ کمیک Ms. Marvel اتفاق افتاد.

داستان دوشیزه مارول از آن جا شروع می‌شود که کامالا یک دختر بچه معمولی ۱۶ ساله در شهر جرسی است. این دختر جوان اکثراً با والدینش به خاطر پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی جر و بحث می‌کرد اما در عین حال به آن‌ها خیلی نزدیک بود. یک شب، پس از یک بحث دیگر سر میز شام، والدین کامالا او را از رفتن به مهمانی دبیرستان منع کرد. ولی این دختر در یک حرکتِ نادرِ سرکشانه، تصمیم گرفت تا مخفیانه از خانه خارج شود؛ کاری که دنیا را برای او عوض کرد.

هنگامی که این اتفاق می‌افتاد، یک ابر شیمایی عجیب و دگرگون شونده با نام تریگن میست (Terrigen Mist) در حال حرکت روی شهر بود. این ابر بر اثر اتفاقات رویداد Marvel’s Infinity رها شده بود. این گاز آبی رنگ، خیابان‌های تاریک را پر کرد و هنگامی که کامالای تنها در حال برگشتن به خانه بود، تحت تأثیر آن قرار گرفت. ژن غالب این‌هیومن کامالا به وسیله تریگن فعال و خیلی زود تبدیل این دختر آغاز شد.

وقتی کامالا از خواب برخواست، متوجه شد که توانایی خارق العاده تغییر شکل بدنش را به دست آورده است. حالا یک زندگی جدید به عنوان یک قهرمان برای این دختر مسلمان آغاز شده بود. اما او می‌توانست تا این بخش جدید زندگی‌اش را با زندگی قبلی‌اش به عنوان یک نوجوان عادی هماهنگ کند؟ طبیعتاً نه!

ارتباط خانم مارول با کاپیتان مارول

وقتی کامالا در حال تبدیل بود، او خواب کارول دنورز (Carol Danvers)، قهرمان مورد علاقه خودش را می‌دید. کارول دنورز پیش از تبدیل شدن به کاپیتان مارول با نام میس مارول به فعالیت می‌پرداخت. کامالا آرزو داشت تا شبیه او باشد. وقتی این دختر جوان بیدار شد، او به لطف قابلیت تغییر شکل جدیدش دقیقاً شبیه به چیزی شده بود که می‌خواست.

در حالی که کامالا با اتفاقات عجیب و غریبی که برای بدنش می‌افتاد گرفتار بود، درخواست کمکی را شنید و زندگی یک شخص را در ظاهر دوشیزه مارول نجات داد. پس از این اتفاق، به سر زبان‌ها افتاد که میس مارول دوباره از نام و ظاهر قبلی‌اش استفاده می‌کند. به این ترتیب، کامالا تصمیم گرفت تا از این اسم مستعار و ظاهر (البته با تغییراتی) به نشان احترام به کارول دنورز استفاده کند.

این دختر جوان این تصور را داشت که «شاید این اسم به هر کسی تعلق داره که جرئت جنگیدن داره.» اما در نهایت از خود کارول نیز برای استفاده از این اسم رخصت گرفت.

دوران قهرمانی دوشیزه مارول

از همان اولین دگرگونی به خانم مارول، کامالا نه تنها محل زندگی‌اش یعنی شهر جرسی را از اتفاقات تلخ نجات داده بلکه به عنوان عضوی از اونجرز، جنگجویان جدید (New Warriors) و چمپیونز (Champions) نیز این کار را تکرار کرده است.

در طی رویداد Civil War II، کامالا متوجه شد که با الگو و قهرمان خود، یعنی کاپیتان مارول، موافق نیست. با متوجه شدن این که در یک درگیری این دو در دو جبهه متفاوت قرار می‌گیرند، خانم مارول در نهایت در یک انتخاب سخت تصمیم گرفت تا از قهرمان محبوب خودش فاصله بگیرد.

پس از سرخوردگی از اونجرز، کامالا از این تیم جدا شد و یک گروه جدید با مرد عنکبوتی مایلز مورالز (Miles Morales) و نووا/سم الکساندر Nova/Sam Alexander تشکیل داد. خیلی طول نکشید که هالکِ آمادئوس چو (Amadeus Cho)، ویو (Viv) که دختر ویژن بود و سایکلاپس/اسکات سامرزی (Cyclops/Scott Summers) که در زمان جا به جا شده بود نیز به آن‌ها پیوستند.

این شخصیت‌ها در قالب گروه قهرمانان یا چمپیونز برای موجودات ضعیف می‌جنگیدند. مأموریت‌های آن‌ها شامل متوقف کردن یک قاچاقچی انسان، جنگیدن با ستمگران در دیگر کشورها و حتی نجات یک گروه از چیتاوری‌های (Chitauri) درمانده در فضا می‌شد.

کامالا در نهایت از این گروه نیز جدا شد تا کمی آرامش داشته باشد. هر چند گروه چمپیونز هم به فعالیت خود ادامه داد تا قهرمانان جوان بیش‌تر فرصت ایجاد یک تغییر را داشته باشند.

اخیراً، خانم مارول در یکی از جدیدترین ماجراجویی‌های تکی خود در سری Magnificent Ms. Marvel به یک دنیای دور دست سفر کرد تا از ساکنان آن در برابر یک نیروی مهاجم محافظت کند. او یک سفینه باستانی کری (Kree) را در آسمان پیدا کرد و به تنهایی وارد آن شد. درون آن سفینه متوجه شد که یک جنگجوی کری نیز قبلاً در برابر این تهاجم ایستادگی کرده است. لباس این جنگجو با قابلیت‌هایی که کامالا هنوز کامل آن‌ها را کشف نکرده بود به این دختر جوان رسید.

دوشیزه مارول توانست این سیاره را نجات دهد اما وقتی به خانه برگشت یک اتفاق تلخ برای او افتاد. پدر کامالا دچار یک بیماری نادر شده و نه قدرت‌های فرا انسانی خودش و نه حتی منابع تونی استارک توانایی نجات او را ندارند.

قدرت‌ها و مهارت‌های خانم مارول

خانم مارول قابلیت تغییر شکل دارد. این تغییر شکل هم به او قابلیت تغییر ظاهرش را می‌دهد و هم تغییر یک بخش مشخص از بدنش مثل دست‌ها و پاهایش. کامالا همچنین می‌تواند اندازه بدنش را نیز تغییر دهد و طبق خواسته خود بزرگ یا کوچک شود. نیروی او نیز به تناسب این تغییر اندازه‌ها تفاوت پیدا می‌کند. کامالا عامل بازسازی پیشرفته‌ای نیز دارد که بهترین عملکرد خودش را وقتی انجام می‌دهد که او از قابلیت‌های تغییر شکل خود استفاده نمی‌کند.

البته شاید این مورد یک قدرت فرا انسانی و خاص نباشد اما کامالا یک نویسنده و به طور دقیق‌تر فن فیکشن نویس ماهر نیز محسوب می‌شود. او حتی این فرصت را داشت تا تمام داستان‌هایی که از ولورین نوشته را برای خود این شخصیت تعریف کند.

میس مارول خارج از دنیای کمیک‌ها

خانم مارول ایمان ولانی در سریال Ms. Marvel دیزنی پلاس

با وجود این که خانم مارول یک شخصیت نسبتاً جدید در دنیای کمیک‌های مارول محسوب می‌شود اما حضور فعالی را از او خارج از دنیای کمیک‌ها دیده‌ایم.

اولین حضور انیمیشنی دوشیزه مارول مربوط به سری Avengers Assemble است. سپس در دیگر آثار انیمیشنی همچون Marvel Rising: Secret Warriors و Spider-Man سال ۲۰۱۸ نیز از کامالا خان استفاده شد.

میس مارول در تعدادی از بازی‌های ویدیویی نیز حضور داشته است و در اکثر آن‌ها به کاربران توانایی کنترل خانم مارول داده می‌شد. اما مهم‌ترین حضور او در دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط به بازی Marvel’s Avengers سال ۲۰۲۰ می‌شود که از خانم مارول به عنوان پروتاگونیست اصلی بخش کمپین سینگل پلیر استفاده شد.

در دنیای لایو اکشن نیز ایمان ولانی نقش خانم مارول / کامالا خان را در سریال Ms. Marvel شبکه دیزنی پلاس ایفا می‌کند تا این شخصیت در دنیای سینمایی مارول نیز حضور داشته باشد. همچنین خانم مارول در دنباله فیلم Captain Marvel با نام The Marvels به کارگردانی نیا داکاستا هم حضور دارد تا در کنار شخصیت‌هایی همچون کاپیتان مارول/کارول دنورز با بازی بری لارسون قرار بگیرد.

به مطالعه ادامه دهید

  • ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین اشتباهات قهرمانان مارول
  • بری لارسون: فیلم The Marvels دیوانه‌کننده است
  • معرفی اسکارلت اسکرب – قهرمان گمنام مصری مارول
  • زندگی پس از مرگ در دنیای سینمایی مارول چگونه است؟
  • معرفی آمریکا چاوز – قهرمان قدرتمند مارول از جهانی موازی

پرسش‌های متداول در مورد خانم مارول

نام واقعی خانم مارول چیست؟

میس مارول، دوشیزه مارول یا خانم مارول یکی از شخصیت‌های نسبتاً جدید کمیک‌های مارول محسوب می‌شود. او اصالتاً یک پاکستانی-‌آمریکایی با نام کامالا خان است.

آیا دوشیزه مارول مسلمان است؟

کامالا خان یکی از شخصیت‌های مسلمان در دنیای مارول محسوب می‌شود. او اولین شخصیت مسلمان کمیک‌های مارول است که سری اختصاصی خودش را به دست آورد.

قدرت میس مارول چیست؟

خانم مارول این قابلیت را دارد تا تغییر شکل دهد. این تغییر شکل می‌تواند برای کل ظاهر او اتفاق بیفتد یا یک بخش خاص از بدنش مثل دست و پاهای او. همچنین دوشیزه مارول می‌تواند اندازه بدنش را به خواست خود بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کند.

IGN

نظر شما