شناسهٔ خبر: 54474281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

سیدجلال ساداتیان: جمهوری اسلامی ضرورتی بر همکاری زیاد با آژانس نمی‌بیند/ با صدور قطعنامه در شورای حکام، شرایط بین‌المللی علیه ایران داغ خواهد شد

یک دیپلمات پیشین گفت: هرچند قطعنامه شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را نداشته باشد و حتی در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوی چین و روسیه قرار بگیرد اما این شرایط برخورد با ایران و اسنپ بک و افزایش تنش را نسبت به تهران فراهم می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران؛ سیدجلال ساداتیان در ارزیابی اقدامات تهران برای ممانعت از صدور قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به این سوال که فقدان حضور نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان ماموریت نماینده پیشین در برهه کنونی چه تبعاتی برای کشورمان خواهد داشت، گفت: از ظن دوستانی که در ایران کار برجام را به دست گرفته‌اند، از آژانس کاری علیه ایران برنمی‌آید و بر فرض اینکه شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند و پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، در آنجا با وجود چین و روسیه که مسکو در شرایط کنونی تضاد بیشتری با غرب پیدا کرده صدور قطعنامه وتو خواهد شد و به همین دلیل نیز معتقد هستند ضرورتی بر همکاری زیاد با آژانس نمی‌بینند.

وی ادامه داد: اما -که نکته مهم در این «اما» نهفته است- با توجه به نزدیک‌تر شدن اروپایی‌ها به آمریکا هم با توجه به روی کار آمدن آقای بایدن و افزایش سطح همکاری در عرصه‌های مختلف و البته با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، این احتمال وجود دارد که مجموعه آن‌ها به سمت فعال کردن «مکانیسم ماشه» پیش برود و این خطرناک است و وضعیت کشور را از وضعیت امروز سخت‌تر خواهد کرد.

ساداتیان افزود: البته این نکته هم باید مدنظر قرار بگیرد که هرچند قطعنامه شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را نداشته باشد و حتی در صورت ارجاع، قطعنامه در آن نهاد مورد وتوی چین و روسیه قرار بگیرد اما _که این اما نیز اهمیت برخوردار است-  این شرایط برخورد با ایران و اسنپ بک و افزایش تنش را نسبت به تهران فراهم می‌کند به این معنا که با صدور قطعنامه در شورای حکام، شرایط بین‌المللی و افکار عمومی علیه کشور داغ خواهد شد. 

سفیر پیشین کشورمان در انگلیس در خصوص عدم حضور نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: این نگاه غلط است که نماینده‌ای را بازگردانیم در حالی که برای جانشینی او تصمیمی گرفته نشده است. الان ببینید در چند پایتخت مهم مانند لندن و پاریس و نهاد مهمی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفیر و نماینده نداریم.

وی‌ادامه داد: باید به این مساله توجه شود که اگر حتی خطایی هم از سوی نماینده‌ای رخ داده باشد باید پیش از بازگشت به کشور برایش جانشین انتخاب شود.

منبع: ایلنا

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما