شناسهٔ خبر: 54392788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بایدن: از تمدید ۲ ماهه آتش‌بس در یمن استقبال می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا با استقبال از تمدید ۲ ماهه آتش‌بس در یمن خواستار تسریع روند صلح ادعایی فراگیر بین طرفین شد.

صاحب‌خبر -

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز پنجشنبه از موافقت طرف‌های یمنی برای تمدید آتش‌بس به مدت دو ماه دیگر از فردا جمعه استقبال کرد و خواستار تلاش برای دستیابی به صلح همه‌جانبه شد.

طبق گزارش اسپوتنیک و بیانیه کاخ سفید، جو بایدن گفت: «من از بیانیه امروز در مورد ادامه آتش‌بس در یمن که از ماه آوریل گذشته آغاز و این مدت یکی از صلح آمیزترین دوره‌ها از زمان آغاز این جنگ وحشتناک بود، استقبال می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «من از همه طرف‌ها می‌خواهم که به سرعت به سمت یک روند صلح فراگیر و جامع حرکت کنند؛ تلاش‌های دیپلماتیک ما تا رسیدن به یک راه‌حل پایدار فروکش نخواهد کرد.»

بایدن ادامه داد: «این آتش‌بس بدون دیپلماسی مبتنی بر همکاری از سراسر منطقه محقق نمی‌شد. عربستان با اتخاذ ابتکارات اولیه برای حمایت و اجرای شرایط آتش‌بس تحت رهبری سازمان ملل، اقدام شجاعانه‌ای از خود نشان داده است. عمان نیز نقش مهمی را در این مسیر ایفا کرده است. مصر و اردن هم در ماه گذشته، فرودگاه‌های خود را مقابل پرواز‌های یمن باز کرده‌اند که عنصر کلیدی در روند آتش‌بس است.»

وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از تمدید ۲ ماهه آتش‌بس در یمن اعلام کرد: «ما این اقدام را گام مهمی به سمت صلح می‌دانیم.»

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن امروز پنجشنبه از توافق طرف‌های درگیر در یمن برای تمدید آتش‌بس انسانی در این کشور به مدت دو ماه دیگر از روز جمعه خبر داد.

این در حالی است که گرچه از ماه آوریل اواخر فروردین ماه با هدف توقف حملات نظامی و ارسال کمک‌های انسانی به یمن، آتش‌بس میان طرف‌های درگیر تحت رهبری سازمان ملل برقرار شد، اما ائتلاف سعودی بار‌ها با حملات خود و جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل سوخت، این آتش‌بس را نقض کرده است.

نظر شما