شناسهٔ خبر: 54368331 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سامانه «هاب دفا»؛ تحولی در ارتباط دانشگاه‌های شمال غرب کشور با صنعت

شرکت کارگزاری فاتحان عصر تدبیر با راه‌اندازی سامانه «هاب دفا» ، قدم جدیدی را برای فروش خدمات در بستر دانشگاه و ارتباط با صنعت برداشته است.

صاحب‌خبر -

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ یکی از بزرگترین چالش‌های کشور از ۷۰ سال گذشته تا امروز در عرصه علم و فناوری ارتباط دانشگاه با صنعت است که با استقرار کارگزاران تبادل فناوری در دانشگاه‌های کشور، فرآیند ارتباط با صنعت جان تازه‌ای گرفته است.

سامانه «هاب دفا» چیست و چه ماموریتی دارد؟

به تازگی شرکت کارگزاری فاتحان عصر تدبیر با راه‌اندازی سامانه «هاب دفا» ( دانش ، فناوری و اشتغال ) ، قدم جدیدی را برای فروش خدمات در بستر دانشگاه و ارتباط با صنعت برداشته است. آنچه تا امروز از آن به عنوان ابزار برای ارتباط‌گیری بین دانشگاه و صنعت استفاده شده است در بهترین حالت سامانه‌های دولتی بوده است. سامانه‌هایی مثل ساتع، تاپ، دانشمند و ... از جمله سامانه‌های دولتی و خصولتی هستند که با هدف بهم‌رسانی دانشگاه و صنعت  ایجاد شده‌اند. اما «هاب دفا » به عنوان یک سامانه بخش خصوصی و با هدف فروش خدمات دانشگاهی جدیدا در عرصه ارتباط دانشگاه با صنعت ایجاد شده است و هدف آن فروش خدماتی مثل خدمات آزمایشگاهی دانشگاهی، عارضه‌یابی صنایع بوسیله اعضای هیئت علمی، دریافت ایده‌های فناورانه و بازاریابی و تجاری‌سازی آن، برگزاری تورهای صنعتی، عرضه نیازهای صنعت در قالب این سامانه به دانشگاه، مرکز همکاری‌های مشترک دانشگاه و صنعت و ... است. این سامانه با ارائه نزدیک به ۱۸ خدمت توسط بخش خصوصی به عنوان بستری برای درآمدزایی دانشگاه خواهد بود.

ارائه ده‌ها خدمت فناورانه بر بستر سامانه‌‌ای بومی

سامانه هاب دفا ( دانش ، فناوری و اشتغال ) روز دوشنبه ۹ خرداد توسط وزیر علوم در تبریز رونمائی شد.یک ماه پیش بود که جلال شیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و دبیر اجرائی کمیته مراکز دانشگاهی و پژوهشی ستاد اقتصاد دانش بنیان استان آذربایجان شرقی در این خصوص اعلام کرد: در دومین جلسه کمیته مراکز دانشگاهی استان، معاونین پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی طی تفاهم‌نامه‌ای اعلام آمادگی کردند تا ده‌ها خدمت فناورانه شامل خدمات فناوری، خدمات آموزشی، خدمات مشاوره، خدمات آزمایشگاهی، خدمات اشتغال، خدمات تبادل فناوری و ... را بر بستر سامانه‌ای واحد تحت عنوان دفا (دانش، فناوری و اشتغال) ارائه شود. این سامانه تبدیل به پنجره‌ای واحد برای ارائه خدمات علمی، فناوری و اشتغال خواهد بود.

هم اکنون در زمانی کم‌تر از یک ماه و با حضور دکتر زلفی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، طی مراسمی از این سامانه در محل دانشگاه تبریز رونمائی و مقررشد امکانی فراهم شود تا تمامی دانشگاه‌های شمال غرب کشور خدمات خود را بر بستر این سامانه ارائه نمایند.

برداشتن دیوارهای دانشگاه‌ به روی جامعه و صنعت

دکتر صفر نصراله‌زاده، رئیس دانشگاه تبریز در مراسم رونمائی از این سامانه هدف از طراحی و پیاده‌سازی هاب دفا را برداشتن دیوارهای دانشگاه‌ها به روی جامعه و صنعت عنوان نموده و اصلی‌ترین مزیت آن را تسهیل در ارائه خدمات بدون‌واسطه و برخط برشمردند.

رفع نیازهای فناورانه با توانمندی‌های دانشگاهی

طراحی و بومی‌سازی سامانه دفا از شش ماه پیش با مشارکت دانشگاه تبریز و سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری فاتحان عصر تدبیر (کارگزار تجاری‌سازی دانشگاه ) با محوریت امور فناوری دانشگاه تبریز آغاز شده بود و با مشارکت دانشگاه‌های شمال غرب کشور به مرحله اجرائی رسیده است. این سامانه با زیرساخت‌ها و امکانات خود، قابلیت ارائه خدمات بین‌المللی به جامعه (صنعتگران، فناوران، پژوهشگران و مردم کشورمان) را دارا است و عملاَ بستری را فراهم می‌نماید تا بتوان از امکانات و توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دانشگاه‌ها در جهت رفع نیازهای فناوری و نوآوری کشور استفاده نمود.

برای طراحی و پیاده‌سازی این سامانه که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است ده‌ها ساعت کار کارشناسی و تخصصی صورت گرفته و دکتر نصراله‌زاده ریاست محترم دانشگاه تبریز راساَ این پروژه مهم فراملی را هدایت و مدیریت نموده‌اند که جا دارد از حمایت‌های بی‌دریغ ایشان و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری  تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما