شناسهٔ خبر: 54340268 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بایدها و نبایدهای سلامت فردی؛

آنچه در مورد بیماری آبله میمونی باید بدانیم

مدیر گروه مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اقداماتی که در مقابله با بیماری کرونا در رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی وجود دارد، اصول پیشگیری و کاهش انتشار بیماری آبله میمونی است.:

صاحب‌خبر -

قزوین_ به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، آبله میمونی یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود. ویروس آبله میمونی از خانواده ویروس‌هایی است که شامل ویروس واریولا(عامل آبله)، ویروس واکسینیا (مورد استفاده در واکسن آبله) و ویروس آبله گاوی است.

آبله میمونی اولین بار در سال ۱۹۵۸، در زمان شیوع بیماری شبیه به آبله در بین میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شد، از این رو آبله میمونی نامگذاری شد. اولین مورد انسانی آبله میمونی در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد.

صفر فیض اللهی مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به بیماری آبله میمونی و شیوه این بیماری در برخی کشورهای جهان بیان کرد: آبله میمونی از سال های قبل در کشورهای آفریقای مرکزی و غرب آفریقا وجود داشت و قدمت این بیماری به ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته باز می گردد.

وی گفت: در همین زمینه علاوه بر اقدامات مربوط به درمان های حمایتی و علامتی، اقداماتی در زمینه تولید واکسن نیز ایجاد شد و در دنیا از سوی برخی کشورها، چند نمونه واکسن مربوط به آبله میمونی به سازمان جهانی بهداشت عرضه شده است.از حدود چند ماه قبل در برخی کشورها مشاهده شد که بیماری از زادگاه اصلی خود در آفریقا به سمت سایر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی در حال انتشار و گسترش است.

فیض اللهی با اشاره به اینکه از حدود سه هفته گذشته وزارت بهداشت نسبت به شیوع این بیماری هشدارهایی داده، اظهار کرد: اولین اقدام ایجاد گروه مشورتی از دانشگاه های مختلف بود که در مورد آینده این آبله میمونی تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند و در همین راستا دستورالعمل مراقبتی به صورت بومی شده در سطح کشور تدوین شد و اطلاع رسانی به جامعه و دستگاه های دست اندرکار در خصوص مسافرت های خارج از کشور انجام شد. در حال حاضر حدود سی کشور جهان درگیر این بیماری بوده و حدود ۲۰۰ مبتلا به آبله میمونی در سراسر جهان شناسایی شده اند.

علائم بیماری آبله میمونی چیست؟

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به علایم این بیماری و تفاوت آن با آبله معمولی عنوان کرد: علائم بالینی آبله میمونی شبیه آبله معمولی و بسیار خفیف تر بوده و علائم عمومی آن شامل تب، سردرد، درد عضلانی، ضعف شدید و راش های پوستی و بثورات جلدی یا آب دانه ها بوده و در کنار آن بزرگ شدن غدد لنفاوی است.

راه های انتشار و انتقال آبله میمونی

وی در ادامه با اشاره به راه های انتقال این بیماری تصریح کرد: آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و در حال حاضر، میمون، مهمترین عامل انتقال این بیماری شناخته شده است و با توجه به اینکه احتمال ابتلای سایر حیوانات به این بیماری وجود دارد لذا احتمال انتقال این بیماری از سایر حیوانات از سوی دانشمندان در حال بررسی است. مهمترین راه انتقال این بیماری از حیوان به انسان از طریق گاز گرفتن، خراش، تماس مستقیم انسان با مایعات ترشح حیوان و مدفوع آن می باشد.

فیض اللهی افزود: راه انتقال بیماری از انسان به انسان از طریق قطرات تنفسی بزرگ و دستگاه تنفسی و تماس پوستی می باشد. در فاصله نزدیک عطسه و سرفه می تواند ویروس را به طور مستقیم وارد چشم و دهان و بینی فرد نماید.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمونی اقدامات متعددی وجود دارد

از تماس با حیواناتی که می‌توانند حامل ویروس باشند (از جمله حیواناتی که مشکوک به بیماری هستند یا لاشه حیوانات در مناطقی که آبله میمونی شایع است) خودداری کنیم.

از تماس با موادی که با حیوان بیمار در تماس بوده است خودداری کنیم.

بیماران آلوده را از افرادی که در معرض خطر عفونت هستند، جدا کنیم.

پس از تماس با افراد یا حیوانات آلوده، بهداشت دست را به خوبی رعایت کنیم. به عنوان مثال، شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست مبتنی بر الکل ضروری است.

هنگام مراقبت از بیماران از تجهیزات حفاظت فردی (ماسک، دستکش و …) استفاده کنیم.

درمان آبله میمونی

مدیر گروه پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: در حال حاضر، هیچ درمان قطعی و اثبات شده‌ای برای عفونت ویروس آبله میمونی وجود ندارد. در صورت لزوم می‌توان برای کنترل شیوع آبله میمونی از واکسن آبله و بعضی داروهای ضدویروسی استفاده کرد.

وی عنوان کرد: این بیماری دارای دوره کمون۶ تا ۱۳ روز و متوسط ۵ تا ۲۱ روز است. دوره کمون از زمان شروع علائم تا بروز عفونت را شامل می‌شود. به همین دلیل نیز نمی‌توان علائم را به روزهای اول بیماری، خلاصه کرد. در کنار این نیز ناگفته نماند که آبله میمونی، غالباً بین ۲ تا ۴ هفته، بهبود پیدا خواهد کرد. برخی افراد که حساسیت بیشتری دارند، کادر درمان، افرادی که تماس فیزیکی مستقیم با فرد مبتلا و ضایعات پوستی فرد مبتلا دارند، کسانی که سابقه سفر به خارج کشور دارند، کسانی که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند جزو گروه های در معرض خطر می باشند و تقویت فرهنگ رعایت بهداشت فردی می تواند از راه های مقابله با این بیماری باشد.

دوره درمان آبله میمونی

وی اضافه کرد: این بیماری دارای درمان قطعی نیست اما برای اینکه فرد مبتلا کمتر دچار درد و آسیب شود استفاده از برخی داروها و پمادها می تواند موثر باشد اما درمان قطعی وجود ندارد. ضمن اینکه آبله میمونی بیماری بدخیمی نیست و استفاده از غذاها و مایعاتی که موجب تقویت سیستم ایمنی فرد بیمار شود می تواند در بهبود بیماری موثر باشد. وقتی سطح ایمنی بدن به حد مطلوب برسد می تواند با بیماری به خوبی مقابله کند. مرگ و میر این بیماری چیزی بین یه تا ۶ درصد است و افرادی که دارای سطح ایمنی پایینی هستند در مقابل این بیماری ضعیف تر است.

رعایت اصول بهداشتی بهترین راه پیشگیری از آبله میمونی است

فیض اللهی در پایان گفت: همان اقداماتی که در مقابله با بیماری کرونا از سوی افراد در جامعه مبنی بر رعایت بهداشت فردی، عدم استفاده از لوازم مشترک، اصلاح سیستم تهویه در محیط های مختلف و رعایت فاصله اجتماعی اصول پیشگیری و کاهش انتشار بیماری آبله میمونی است.

 

سهیلا عظیمی

انتهای پیام/۱۰۱۰

نظر شما