شناسهٔ خبر: 54323168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

پژوهشگر بین‌الملل در گفتگو با دانشجو:

اقدام ایران در توقیف نفت کش اصل مقابله به مثل است / علیرغم فشار حداکثری ایران نفت می‌فروشد + فیلم

بازرگان گفت: علیرغم سیاست فشار حداکثری، ایران لبخند می‌زند و نفت خود را می‌فروشد. ایالات متحده علیرغم نشستن پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌ای به ورود ایران به بازار نفت و انرژی به گونه‌ای که وابستگی متقابل ایجاد کند و امتیاز بگیرد، ندارد.

صاحب‌خبر -

بازرگان پژوهشگر امنیت بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: علیرغم سیاست فشار حداکثری، ایران لبخند می‌زند و نفت خود را می‌فروشد. ایالات متحده آمریکا علیرغم نشستن پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌ای به ورود ایران به بازار نفت و انرژی به گونه‌ای که وابستگی متقابل ایجاد کند و امتیاز بگیرد، ندارد.

وی افزود: بیش از چند دهه است که ایالات متحده سعی بر محروم کردن ما از این امتیاز دارد و کاری است که الان سعی دارد با روسیه انجام دهد. تلاش ایالات متحده بر این است که فروش نفت ما کمتر شود و به تبع آن درآمد ما و در نهایت از این طریق خواسته‌های آن‌ها در مذاکرات احیای برجام حاصل شود.

<div id="video-display-embed-code_1702118" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1013290/1702118?width=400&height=300"></script></div>

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل گفت: اقدام متقابل ایران در توقیف نفت کش، اصل مقابله به مثل و تناسب است. اقدام یونان در توقیف نفت کش ما هیچ مبنای بین المللی ندارد و فقط بر اساس یک اصل سیاست بین الملل است.

بازرگان افزود: پیام اقدام متقابل ما علاوه بر یونان، به کشور‌های ثالثی نیز است که بخواهند به دستور اروپا و آمریکا دوباره این عمل را تکرار کنند. گلوگاه انتقال انرژی از تنگه هرمز ما می‌گذرد.

<div id="video-display-embed-code_1702119" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1013290/1702119?width=400&height=300"></script></div>

پژوهشگر امنیت بین‌الملل به تحریم‌ها علیه روسیه اشاره کرد و گفت: نفت روسیه هنوز به طور کامل دچار تحریم‌های ثانویه نشده است. عمده وارد کننده‌ای که به بازار اضافه شده است، چین است جهت زیاد کردن ذخایر استراتژیک خود. چین در حال آماده سازی خود از طریق افزایش ذخائر انرژی برای سناریو‌های مختلفی است تا اگر روزی بخواهد سرنوشتی مشابه سرنوشت روسیه از لحاظ تحریم‌ها و رقابت‌های نظامی و ژئوپلتیک پیدا کند، دچار مشکل نگردد.

بازرگان افزود: آمار‌های موجود از صادرات نفت ایران به واسطه اینکه ما کشور تحریمی هستیم، دقیق نیستند. به گفته خود آمریکایی‌ها، علیرغم تحریم‌ها، جمهوری اسلامی ایران به خوبی در حال فروش نفت است و از این لحاظ در وضعیت مناسبی قرار دارد.

<div id="video-display-embed-code_1702120" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1013290/1702120?width=400&height=300"></script></div>

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل گفت: حضور جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی مرز‌های رژیم صهیونیستی از لحاظ بازدارندگی بسیار مهم است. خروج روسیه از سوریه و واگذاری پایگاه‌ها به جمهوری اسلامی ایران، نشان از افزایش قدرت و عمق استراتژیک ما دارد.

وی افزود: با افزایش ارتباط گیری با کشور‌های ثالث می‌توانیم از توطئه‌های اسرائیل در منطقه جلوگیری کنیم.

<div id="video-display-embed-code_1702121" ><script type="text/JavaScript" src="snn.ir/fa/news/play/embed/1013290/1702121?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما