شناسهٔ خبر: 67944547 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

میراث سیاسی - معنوی شهید رئیسی

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق،داود مهدوی زادگان در مطلبی با اشاره به تنفیذ پزشکیان طی روز گذشته، در کانال خود در ایتا نوشت:

روز گذشته ( ٧ مرداد ١۴٠٣ ) پزشکیان با تنفیذ حکم ریاست جمهوری اسلامی از سوی ولی فقیه رسماً و شرعاً در این پست منصوب شد.

اما در همین آغاز کار، خوب است که رئیس جمهور محترم به این نکته توجه جدی داشته باشند که ایشان از شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی ره چه میراث گرانقدر و با ارزشی را به ارث برده است و این ارثیه چه کمک بزرگی در موفقیت شان به عنوان منتخب ملت خواهد داشت.

این روزها درباره دستاوردهای خوب برجای مانده از دولت سیزدهم مطالب زیادی بیان شده است. خزانه اشباع شده ای که شهید جمهور آن را تهی تحویل گرفته بود و یا تکمیل پروژه های ناتمام دولت های گذشته و کاهش نرخ بیکاری از جمله ارثیه دولت سیزدهم به دولت جدید است؛ لکن در اینجا مقصود نگارنده ارثیه ای بس ارزشمندتر از اینگونه موارد است.

دولت ها همواره از گفتمان های سیاسی پیروی می کنند و الگوها و سرمشق های خود را با الهام گیری از آنها بر دستگاه اجرایی مسلط می کنند. با وصف این، در بررسی فرجام کار دولت ها، کمتر بدان توجه شده است. در حالی که ریشه عمده تعارض گفتار و عمل دولت ها به گفتمان مسلط بر آنها باز می گردد.

پس از جنگ تحمیلی گفتمان قدرت از دهه هفتاد به این سو، به تدریج به گفتمان مسلط بر دولت های پیشین تبدیل شده بود. سلطه این نوع گفتمان سیاسی آفات بزرگی را بر دولت هایی که با شعارهای مردمی و خدمت گذار بودن روی کار آمده بودند تحمیل کرده بود. مهم ترین این آفات، جدی نگرفتن اصل خدمت گذار ملت بودن است. و این مساله مهمی بود که شهید رئیسی ره بدان توجه لازم و وافی را پیدا کرده بود.

شهید جمهور متوجه شده بود که مشکل اساسی در نا کارآمدی دولت های پیشین استیلای گفتمان قدرت بوده است. ایشان راه حل مساله را در تغییر گفتمان مسلط بر دستگاه اجرایی از گفتمان قدرت به گفتمان خدمت می دانست.

از این رو، بزرگترین میراث سیاسی و معنوی شهید جمهور برای آقای دکتر پزشکیان و دولت ایشان استیلای گفتمان خدمت بر دستگاه اجرایی است. بی تردید، دولت جدید برای عمل به شعارهای مردمی به حفظ و پاسداشت از این میراث نیاز دارد. تجربه دولت های پیشین نشان داده که نمی توان به کمک گفتمان قدرت خدمتگذار واقعی ملت بود.

نظر شما