شناسهٔ خبر: 54319527 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

آبله میمون چه افرادی را تهدید می کند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تورم غدد لنفاوی را از علائم بارز آبله میمونی عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تورم غدد لنفاوی را از علائم بارز آبله میمونی عنوان کرد.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد: تورم غدد لنفاوی در آبله میمونی کمک می کند تا از آبله مرغان و سرخک تشخیص داده شود.

وی افزود: در کشورهای خارجی این بیماری مشاهده شده اما خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از این بیماری در داخل کشور گزارش نشده است.

دکتر ترکمان اسدی خاطرنشان کرد:  انتقال این بیماری از انسان به انسان، با تماس نزدیک از طریق قطرات تنفسی همچنین از طریق ضایعات پوستی روی بدن فرد آلوده صورت می‌گیرد، اگرچه انتقال ممکن است از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده و یا اشیای آلوده به ویروس مثل لباس یا تماس جنسی با فرد مبتلا نیز صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه دوره نهفتگی آبله میمونی، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم، معمولاً ۶ تا ۱۳ روز است، اما می تواند تا ۲۱ روز هم طول بکشد تشریح کرد: بیماری که معمولا بین دو تا چهار هفته طول می‌کشد، با تب، درد عضلانی و خستگی و سردرد شروع می‌شود، بعد از حدود سه روز از این علائم ابتدایی، ضایعات پوستی بصورت راش‌‎های ماکولوپاپولر پدیدار می‌شوند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: راش‌ها از مرکز به سمت محیط بدن شروع می‌شوند، سپس به سرعت به بقیه قسمتها گسترش پیدا می‌کند، راش‌ها معمولا در ادامه به شکل تاول های کوچک با مرکز فرو رفته درمی‌آیند و شدیدا خارش دار هستند همچنین تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است، که کمک می‌کند تا از دیگر بیماری‌های مشابه مثل آبله مرغان، سرخک و آبله تشخیص داده شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه اکثر مبتلایان به آبله میمون در وضعیت فعلی، بیماری خفیف داشته‌اند، اما این ویروس می‌تواند در برخی گروهها مانند کودکان، خانمهای باردار و افراد با نقص ایمنی بیماری شدید ایجاد کند، این بیماری مرگ و میر بالایی ندارد و به رغم چند مورد منجر به فوت بیشتر موارد گزارش شده خفیف است و طی چند هفته خود به خود بر طرف می‌شود.

دکتر ترکمان اسدی با اشاره به اینکه درمان این بیماری به طور عمده علامتی و حمایتی است گفت: افراد مبتلا باید تا زمان بر طرف شدن تمام راشهای پوستی قرنطینه شوند و از فعالیت جنسی و تماس با افراد نقص‌ایمنی و حیوانات خانگی هم خودداری شود، اکثر مبتلایان می‌توانند با درمان حمایتی در خانه بمانند.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه افراد با تماس نزدیک با مبتلایان، باید تا ۲۱ روز بعد از آخرین تماس، خود را از نظر بروز علائم تحت نظر داشته باشند خاطرنشان کرد: واکسن آبله می‌تواند برای پیشگیری بعد از مواجهه در آبله میمونی در افراد با تماس نزدیک و خطر ابتلای شدید شد به بیماری استفاده شود، محافظت در طول زمان کاهش پیدا می‌کند اما مطالعات نشان داده اند اثر محافظتی آن تا حداقل ۲۰ سال می‌تواند باقی بماند.

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما