شناسهٔ خبر: 54315882 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

وقتی اهمال‌کاری‌ها صدای بازیکنان و سرمربی را هم درمی‌آورد!

«قطر مجانی» تنها برنامه تیم ملی!

روزنامه جوان

لغو بازی با کانادا را شاید نتوان بر گردن فدراسیون فوتبال انداخت، اما مقصر تعلل در روند آماده‌سازی تیم ملی فوتبال ایران برای حضور مقتدرانه قطر جز آقایان تصمیم‌گیرنده در فدراسیون بی‌در و پیکر فوتبال کس دیگری نیست. فدراسیونی که به جای مهیا کردن شرایط برپایی اردو‌ها و دیدار‌های تدارکاتی، اهم وقتش صرف درگیری‌های داخلی می‌شود، به‌طوری‌که حتی صدای بازیکنان و ستاره‌های تیم ملی نیز از این روند کند و خنثی درآمده است!

صاحب‌خبر -

کوچک‌ترین شکی نیست که لغو دیدار تدارکاتی با کانادا به دلایل سیاسی بود و ارتباطی به مسائل ورزشی نداشت. با این وجود لغو یک بازی نباید و نمی‌تواند تمام روند آماده‌سازی یک تیم را تحت‌الشعاع قرار دهد، مگر آنکه این دیدار دوستانه تنها ایده و برنامه تدارک دیده شده فدراسیون برای تیم ملی بوده باشد که در آن صورت عجیب نیست تا روز‌ها بعد از منتفی شدن آن، همچنان اولویت اصلی صحبت‌های مسئولان فدراسیون باشد و دل‌مشغولی ذهنی آنها. مسئله‌ای که می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل گله مهدی طارمی و سردارآزمون باشد.

در شرایطی که رقبای ایران در مرحله گروهی جام جهانی و بسیاری دیگر از تیم‌های راه‌یافته به این رقابت‌ها، برنامه‌هایی پروپیمان برای حضور در قطر تدارک دیده‌اند، تیم ملی فوتبال ایران هاج و واج بی‌در و پیکری فدراسیونی است که بزرگ‌ترین دستاوردش شاید همان دیدار تدارکاتی با کانادا بود که پرونده‌اش به دلایل سیاسی بی‌نتیجه بسته شد، به‌طوری‌که مهدی طارمی، ملی‌پوش ایرانی پورتو اعتراضش به تعلل در روند آماده‌سازی تیم ملی را با انتشار این جمله در فضای مجازی که «کسی میدونه اردوی تیم ملی از کی شروع میشه؟» نشان می‌دهد. اعتراض به بی‌برنامگی و بلاتکلیفی تیم ملی فوتبال ایران برای آماده‌سازی جهت حضور در قطر فرصت خوبی است تا رسانه‌های پرتغال نیز نگاهی به روند آماده‌سازی ایران بیندازند. روزنامه «اوجوگو» با اشاره به توئیت ستاره ایرانی پورتو می‌نویسد: «شرایط کنونی تیم ملی ایران برای مهدی طارمی خوشایند نیست.» روزنامه «رکورد» هم با اشاره به اختلاف‌نظر سابق اسکوچیچ با طارمی ضمن ابراز امیدواری به اینکه دل‌نگرانی‌های گلزن پورتو بار دیگر مشکلی بین او و سرمربی تیم ملی ایجاد نکند، می‌نویسد: «مطبوعات داخلی ایران نیز انتقاد طارمی به نبود سازماندهی در فدراسیون فوتبال را منطقی خواندند.» نشریه «ابولا» هم از تیتر «نیش طارمی به فدراسیون ایران» استفاده کرده و نوشته است: «مهدی طارمی برای دیدار تدارکاتی با کانادا که لغو شد به تیم ملی ایران دعوت شده بود. اردوی آماده‌سازی نیز قرار بود در کشور قطر برگزار شود، اما جزئیات بیشتری منتشر نشده است.»

طارمی، اما تنها ملی‌پوش معترض به روند ضعیف آماده‌سازی تیم ملی نبود و سردار آزمون، بازیکن ایرانی لورکوزن نیز در واکنش به این حجم از تعلل در راستای تدارکات تیم ملی توئیت زد: «بی‌برنامه‌ترین تیم ملی دنیا»، اعتراضی که در واقع واکنش به عدم برنامه‌ریزی برای اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران در فیفادی خردادماه بود.
دغدغه ستاره‌های خط حمله تیم ملی فوتبال ایران در خصوص بی‌برنامگی فدراسیون پر‌بیراه هم نیست. لغو یکی پس از دیگری برنامه‌ها و بازی‌های تدارکاتی نشان از ضعف مفرط فدراسیون بی‌در و پیکر فوتبال ایران دارد. مهم‌ترین برنامه، اردوی تدارکاتی در کانادا بود که دیدار با تیم ملی این کشور و همچنین مصاف با اکوادور را به دنبال داشت. اردو و دیدار‌های تدارکاتی که به دلایل کاملاً سیاسی لغو و منتقی شدند و شاید گله زیادی نتوان بابت آن به فدراسیون‌نشین‌ها کرد، اما در خصوص دیگر برنامه‌ها نمی‌توان هیچگونه مماشاتی کرد، چراکه نتیجه این تعلل عدم آمادگی تیم ملی فوتبال ایران برای حضوری پرقدرت در قطر خواهد بود.

بعد از بسته شدن پرونده بازی کذایی با کانادا، دیدار با سنگال در ورزشگاه آزادی بود که در دستور کار قرار گرفت. برنامه‌ای یک‌طرفه که به دلیل پر بودن تقویم سنگال منتفی شد. زمزمه‌های بعدی مصاف با تیم‌هایی از آفریقا و حتی پاراگوئه بود، اما این برنامه نیز منتفی و اروگوئه جایگزین پاراگوئه شد تا ضعف فدراسیون در تدارک بازی‌های دوستانه به وضوح به چشم آید. هرچند کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال همچنان با اطمینان از پیشبرد کار‌ها می‌گوید: «در حال پیشبرد کار‌ها هستیم تا با تیم اروگوئه که در رده سیزدهم فیفاست بازی کنیم. کار‌ها در حال نهایی شدن است. یکی از بازی‌های اروگوئه نیز لغو شده است. در شهر «مونته ویدئو» با اروگوئه بازی می‌کنیم و به دنبال جایگزین کردن هستیم. البته در حال هماهنگی یک بازی دیگر هم هستیم، ولی مصاف با اروگوئه در ۲۱ یا ۲۲ خرداد تقریباً قطعی است و تیم ملی بعد از اردوی قطر راهی این کشور می‌شود.»
واقعیت، اما این است که تیم ملی در حالی یکی، دو روز دیگر برای برپایی نخستین اردوی تدارکاتی خود راهی قطر می‌شود که فدراسیون هنوز هیچ برنامه جامعی برای آماده‌سازی این تیم برای حضور پرقدرت در جام جهانی ندارد و حتی این سفر هم مجانی است و معلوم نیست اگر قرار به پرداخت پول بود برپا می‌شد یا نه. این چیزی نیست که بتوان از چشم مردم، بازیکنان تیم ملی یا حتی رسانه‌های دنیا پنهان کرد.

تیم ملی فوتبال ایران، صعود معجزه‌آسا و جالب توجهی به جام جهانی قطر داشت و در شرایطی موفق به کسب جواز حضور در این رقابت‌ها شد که بی‌کفایتی‌های مدیریتی رسیدن به این موفقیت را تقریباً غیرممکن کرده بود. با این حال غیرت یوز‌های ایرانی یک‌بار دیگر توانایی فوتبال ایران را به رخ آسیا کشید تا یک حضور دیگر در جام جهانی فوتبال در کارنامه فوتبال ایران ثبت شود. صعود زودهنگامی که باعث شد حریفان به شدت روی این تیم زوم کنند.

نظر شما