شناسهٔ خبر: 54304069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دادستان کل کشور خبر داد

یک هیئت عالی قضایی به آبادان می‌رود

دادستان کل کشور اعلام کرد که هیئت عالی در دادستانی کل تعیین شده است و فردا عازم آبادان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

یک هیات عالی قضایی به آبادان می‌رودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور در گفتگوی ویژه خبری گفت: ۸۰ برگ از پرونده‌ای که در آبادان تشکیل شده بود به بنده رسید و همکارانم آن را بررسی کردند. گزارشها و مستنداتی که ارسال شد نشان می‌دهد که مباحث و مطالب گسترده‌ای در استان مطرح شده است، از جمله تشکیل پرونده‌هایی در مرکز استان که مرتبط با این موضوع است؛ با این مقدار مستنداتی که به دست ما رسیده اظهارنظر قطعی مشکل است.

هيات دادستاني به آبادان مي​ رود

دادستان کل کشور افزود: هیئتی عالی در دادستانی کل تعیین کردیم که فردا عازم خوزستان خواهد شد و پرونده‌هایی را که در آنجا مطرح است، خواهد دید. باتوجه به مجموعه اطلاعاتی که الان به دست ما رسیده الان به ضرس قاطع نمی‌توانم بگویم قصور و تقصیری از ناحیه دستگاه قضا انجام شده است یا خیر. وی همچنین افزود: اطمینان می‌دهم بدون هیچگونه اغماضی مسئله را براساس قوانین و مقررات پیگیری خواهیم کرد. به نظرم می رسید که با گرفتن مستندات ابادان بتوانیم به نظری برسیم، اما مستنداتی که تا امروز دیدم اظهار نظر در باره آن مشکل است.

 

در دستگاه قضایی و دادستانی کل هیچ اغماضی نخواهیم کرد.

هم به دادگستری آبادان خواهند رفت و کلیه سوابق را بررسی می کنند و هم به دادگستری مراکز استان در اهواز بررسی خواهند کرد و آن پرونده هایی که در آنجا مطرح است خواهند دید. آقای منتظری افزود: من با توجه به مجموعه اطلاعاتی که به دستمان رسیده، الآن نمی توانم به ضرس قاطع عرض کنم آیا قصور و تقصیری در این خصوص از ناحیه دستگاه قضایی انجام شده یا خیر ولی آنچه اطمینان می دهم بدون کوچکترین اغماضی بر اساس قوانین و مقررات و موازین حقوقی و قضایی پیگیری خواهیم کرد و در این زمینه هر کس قصور داشته و مقصر شناخته شود قطعاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. به نظرم می رسید که با گرفتن مستندات آبادان بتوانیم به نظری برسیم اما مستندی که تا امروز دیدم، دیدم نه اظهار نظر قطعی مشکل است و لذا یک هیأت عالی را فرستادم، فردا شاید یک روز طول بکشد. 

 

قراري براي مقامات قضايي محلي ضادر نشده است
دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که راجع به مقامات قضایی محلی هم تا حالا قراری صادر نشده است؟ گفت: خیر - به هر حال رسیدگی به تخلف یا جرم یک قاضی معمولی و رسیدگی در محل شهرستان امکان ندارد، طبق فرایند قانونی که بایستی انجام شود، اگر جرم یا تخلفی نسبت به قاضی اعم از دادیار، بازپرس یا دادستان یا رئیس دادگاه داده شود، این حتماً یک فرایند قانونی باید طی شود. آقای منتظری افزود: باید اطلاعات بیاید در دادسرای انتظامی، به دادگاه عالی اعلام شود، وقتی دادگاه عالی تصمیم گرفت مبنی بر این که این فرد باید تعلیق از خدمت شود، بعد مراحل کیفری آن طی خواهد شد. وی گفت: بنابراین آن چه می خواهم اطمینان دهم این است که ما در دستگاه قضایی و دادستانی کل هیچ گونه اغماضی نخواهیم کرد و امیدواریم عادلانه و با دقت کامل بررسی شود ، هر کس در این زمینه هر مقدار قصور یا تقصیر داشته باشد قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد. 

 

اميدوارم دستگاهها بسيج شوند که اين حوادث تکرار نشود
پاسخ من باید مستند و مستدل باشد، امیدوارم مسئولان امر اعم از کسانی که در وزارت راه و شهرسازی هستند، شهرداری ها، نظام مهندسی و سایر دستگاه هایی که به نحوی مرتبط با ساختمان هستند، دستگاه قضایی را به عنوان یک فرد یا دستگاهی در کنار خود مسئول می دانند، این طور نباید باشد، تمام وظایف و مسئولیت هایی که به عهده دستگاه ها است بایستی از ابتدا تا انتها به مسئولیت خودشان هم آگاهی داشته باشند و هم عمل کنند. وی گفت: اگر چنان چه دستگاه قضایی بخواهد ورود پیدا کند یا از باب پیشگیری یا از باب وقوع جرم است، من امیدوارم این حادثه تلخی که در آبادان اتفاق افتاده همه دستگاه های مربوط را بسیج کند برای کل کشور یک فکر اساسی شود چه شهرداری ها و سازمان های مربوط بیایند به آن گونه ای که وظیفه آنهاست از ابتدای امر ورود پیدا کنند و دستگاه قضایی گرفتار این مسائل نشود و قطعاً و مسلماً دستگاه قضایی وظیفه برخورد با جرم و مجرم را دارد.

 

دستگاه قضا مسوول همه دستگاهها نيست
آقای منتظری در پاسخ به اين سوال که ابتدا چرا شهرداری ها یا وزارت راه و شهرسازی یا نظام مهندسی بایستی نسبت به مسائل و وظایف و تکالیفی که دارند کوتاهی کنند که بعد منجر به این حوادث شود؟ گفت : ما این را در سال های متمادی تذکر دادیم، نامه هایی که نوشتیم در حوزه معاونت پیشگیری مسائلی که هست باری نیست که بر دوش قوه قضائیه بگذاریم، باری است که همه دستگاه ها باید زیر این بار قرار بگیرند و هر کس به مسئولیت خودش وقوف پیدا کند و به وظایف خود عمل کند که ما شاهد این حوادث نباشیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا حادثه پلاسکو مایه عبرت برای مسئولانی مثل شما و سایر مسئولان شد؟ گفت: آیا دستگاه قضایی مسئولیت همه دستگاه ها را عهده دار است، اگر شهرداری به وظایف خود از ابتدا تا انتهای ساختمان آن گونه که قانون به عهده آنها گذاشته، نظام مهندسی به وظایف خود عمل کند، اگر وزارت راه و شهرسازی به وظایف خود عمل کند و دستگاه های دیگر.
آقای منتظری افزود: دستگاه قضایی که نمی تواند به تعداد ساختمان هایی که ساخته می شود مأمور و ناظر بگذارد که تخلف واقع شده یا نشده، دستگاه هایی که مسئول هستند اگر چنانچه به وظیفه خود عمل کنند به این جا منتهی نمی شود.

 

دستگاهها تخلفات را به دستگاه قضا اعلام کنند
وی گفت: ثانیاً دستگاه هایی که مسئولند نسبت به فرد فرد ساختمان ها توجه و نظارت داشته باشند وقتی می بینند تخلفی واقع شده باید به دستگاه قضایی اعلام کنند که این تخلف و جرم واقع شده، گاهی بعضی از تخلفات در حوزه صلاحیت خود کمیسیون ماده صد است اگر چنانچه منتهی به جرم شود در حوزه دستگاه قضایی است این را فرافکنی می بینم که بخواهیم همه مسئولیت ها و نقص هایی که در ساختمان سازی یا راه سازی و امثال آن را متوجه دستگاه قضایی کنیم. دادستان کل کشور افزود: مسئولان و دستگاه های مربوطه باید به وظیفه خود عمل کنند اگر تخلف و جرمی واقع شد به دستگاه قضایی اعلام کنند. 

 

مسووليت برخورد با دستگاه متخلف با کيست؟​ 
آقای منتظری در پاسخ به این پرسش که اگر دستگاهی به وظیفه خود عمل نکرد، مسئولیت برخورد با آن با کدام نهاد است؟ گفت: باید گزارش داده شود. وی درباره این سخن مجری برنامه که از حادثه پلاسکو به این سمت طبق گفته آقای عبدِ ولی از سازمان آتش نشانی، تا الآن 129 ساختمان بحرانی، نه ناایمن؛ یعنی در آستانه اتفاقی مانند متروپل باشد در تهران شناسایی کردیم که از بین 3500 واحد ساختمانی است که حالت ناایمن دارند و در این مدتی که شناسایی کرده و دادستانی ورود کرده همچنان آمار همان 129 است؛ یعنی چیزی از آن کم نشده است، گفت: دستگاه قضایی باید چه کار بکند؟ باید تخلیه کنند آن ساختمان را؟ ایمن سازی کنند ساختمان را؟ دستگاه قضایی که این وظیفه را ندارد. مرّ قانون این است که باید اینها به وظیفه خود عمل کنند، اگر جرمی واقع شده باید دستگاه مربوطه به دستگاه قضایی اعلام کند، دستگاه قضایی که به تعداد ساختمان های ناایمن نمی تواند مسئول بگذارد آنجا به عهده قوه قضائیه نیست. وی با بیان این که هر جا اعلام کردند، دادستان های ما وظیفه دارند ورود پیدا کنند، خطاب به مجری برنامه گفت: به نظر شما دستگاه قضایی برود ساختمان را تخریب کند، ایمن سازی کند، تخلیه کند؟ چه کار باید کند؟

 

هر بخشي تقصير را به گردن ديگري مي اندازد. دادستاني چه کند؟ 
دادستان کل کشور افزود: معتقدم در مدیریت مجموعه مدیریت ها متأسفانه در این قضایا که ما شاهد هستیم دیده و شنیده می شود بخش های مختلف به نحوی دنبال مقصر هستند که تقصیر را به گردن دیگری بیندازند اما این امری است که وابسته به چند دستگاه است، دستگاه ها باید این تعامل، همکاری و هماهنگی را داشته باشند و آن جایی که لازم است به وظایف خود عمل کنند و هر جایی دیدند جرمی واقع شده این جرم را به دستگاه قضایی اعلام کنند. معتقدم همه ما مسئولیم و بایستی در چارچوب وظایف و تکالیفمان عمل کنیم. 

 

شهرداري، نظام مهندسي و راه و شهرسازي به دادستاني بيايند
امشب در همین برنامه اعلام می کنم شهرداری تهران، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و سایر دستگاه هایی که مسئول هستند از همین هفته بیایند در دادستانی کل ما در خدمتشان خواهیم بود، تک تک این مواردی که گفتند بررسی و برایش تصمیم گیری کنیم به شرطی که هر تصمیم گیری که دادستانی گرفت آقایان عمل کنند. همین کار را که در تهران انجام می دهیم می توانم در دادستان های مراکز استان ها هم ابلاغ کنم و ادارات مربوطه به آنجا بروند، یک گروه هایی را ممحز برای این کار قرار خواهیم داد برای این که دستگاه ها بیایند تک تک ساختمان هایی که ناایمن هستند و جان مردم را در خطر می اندازند مشخص کنند و برای هر کدام برنامه مشخص و معینی اعلام می شود و به آن صاحبان ساختمان اخطار شود که عمل کنند. 

 

براي 129 ساختمان بايد تصميم جمعي بگيريم
آقای منتظری با بیان این که وقتی که دستگاه ها به وظایف و تکالیف خود عمل نمی کنند دستگاه قضایی چه کار کند؟ تصریح کرد: دستگاه ها باید اعلام کنند به دستگاه قضایی، اعلام کردند که 129 دستگاه، باید بنشینند برنامه ریزی کنند می خواهند تخلیه، تخریب یا ایمن سازی کنند و این کارهایی است که باید آقایان دنبال آن باشند. وی افزود: از همین هفته ما آمادگی داریم دستگاه های مربوطه بیایند در دادستانی کل بنشینند برای تهران با نظارت دادستان تهران، برای سایر استان ها با نظارت دادستان های مربوطه برنامه ریزی کنند که ما دیگر شاهد این حوادث دلخراش نباشیم. دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که در حوزه دادستانی کل کشور شش سال پیش نمی توانست این اتفاق بیفتد؟ گفت: از آقایانی که مسئول هستند باید سؤال کنید. آنها باید به ما اعلام کنند ما که نمی توانیم چراغ دست بگیریم ببینیم کدام ساختمان ناایمن است و جزو وظایف ما نیست.

 

صرف اعلام آتش نشاني مبني بر ناايمن بودن 129 ساختمان کفايت نمي​ کند
آقای منتظری درباره این سخن مجری برنامه که آتش نشانی 129 ساختمان از بین 3500 ساختمان را شش سال پیش به شما مراجعه و اعلام کردند گفت: صِرف اعلام که فایده ندارد، باید بیایند برنامه ریزی کنند این ساختمانی که ناایمن است چه کار کنیم؟ هر جایی که وظیفه دستگاه قضایی است با اقتدار ورود کند، اگر قرار است که تقصیرکند و کسی مانع می شود دستگاه قضایی ورود پیدا کند، اگر سازمان نظام مهندسی یا آتش نشانی یا شهرداری برنامه ای می خواهد اجرا کند در ایفای وظایف خود که مانعی ایجاد بکنند باید به دستگاه قضایی متوسل شوند، دستگاه قضایی از اقتدار قانونی خود استفاده کند و به آنها کمک کند برنامه هایشان را اجرا کنند. اگر یک دستگاهی به وظیفه خود عمل نمی کند دستگاه قضایی که نمی تواند، خبر ندارد که در کجا چه اشکالی دارد که بخواهد ورود پیدا کند.

 دستگاهها بيايند از ظرفيت قضايي استفاده کنند 
من این حادثه را یک فرصت می بینم، متأسفانه ما خسارت دیدیم و می بینیم از این کوتاهی ها، بیایند تمام دستگاه هایی که ذینفع هستند و ذیمدخل هستند و مسئولیت دارند بیایند در تهران و استان ها اعلام کنند هر جایی که احتیاج به پشتوانه و پشتیبانی و استفاده از ظرفیت دستگاه های قضایی هست آنها را ما در خدمت خواهیم بود. 
وی در پاسخ به این پرسش که این نکته را قبول دارید که شاید از برخی از ظرفیت ها آن چنان که باید استفاده نشده است؟ گفت: از نظر قانونی، قوه قضائیه که نمی رود جلوی تملک افراد را بگیرد، جلوی ساختمان هایی را که مجاز بودند یا احیاناً به صورت مجاز، ما که خبر نداریم که بتوانیم با مواجهه آن را پلمپ کنیم و بدون دلیل و وجه مردم را از استفاده اموال و املاکشان جلوگیری کنیم. دستگاه هایی که مسئولیت دارند هر کدام نسبت به ساختمان اگر تخلفی دیدند باید به مرجع مربوطه مثل کمیسیون ماده 100 مراجعه کنند، اگر جرمی واقع شده این جرم را باید به دستگاه قضایی اعلام کنند، سازمان بازرسی که نمی تواند همه ساختمان های کشور را نظارت و کنترل کند چه کسی ساختمانش با مجوز بوده، چه کسی رعایت ایمنی کرده، اما شهرداری ها و مهندسان ناظر وقتی ملاحظه کردند که یک ساختمانی بر اساس تخلف پیش می رود و ایمنی لازم را ندارد آنها باید اولاً بروند به وظیفه خود عمل کنند و مانع بشوند و ثانیاً این که اگر چنانچه دیدند جرمی واقع شده این را باید به دستگاه قضایی اعلام کنند. نمی خواهم عرض کنم که در این زمینه کارمان کاملِ کامل است، قطعاً و مسلماً ممکن است ما هم در کار و وظایفمان قصور، تقصیر و کوتاهی هایی باشد اما این مسئولیت؛ قطعاً به عهده قوه قضائیه نیست، این مسئولیت به عهده دستگاه های مربوطه است و باید به وظیفه خود عمل کنند، اگر جایی جرمی واقع شده، به موجب قانون بایستی این آقای مدیر این جرم را به دستگاه قضایی اعلام کند.

نظر شما