شناسهٔ خبر: 54303105 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعضای شورای شهر تهران در جلسه علنی چه تذکراتی دادند؟

حدود ۱۳۰ ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد

تهران- ایرنا- عضو کمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: حدود ۱۳۰ ساختمان پرخطر در تهران وجود دارد که استعداد تبدیل شدن به حادثه متروپل را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر امانی در شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری اظهار کرد: بیش از پنج هزار اخطار به مالکان این ساختمان های پرخطر ابلاغ شده اما مشکلی را حل نمی کند بلکه باید رفع خطر کامل صورت بگیرد و باید تمام دستگاه های مربوطه اراده مشترک و تصمیم جدی بگیرند.

وی افزود: پس از ۶ سال از حادثه پلاسکو حادثه متروپل بار دیگر ایران را تکان داد و به عزای ملی تبدیل کرد، این حادثه علاوه بر هزینه‌های سنگین مالی و جانی و از دست رفتن حیات انسان های شریف، هزینه های حیثیتی و معنوی متوجه مدیریت شهری، سازمان نظام مهندسی و منطقه آزاد اروند و بسیاری از دستگاه های منطقه کرد.  

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متروپل یکی از طرح های مشارکتی شهرداری آبادان بود که نیمه کاره به چنین سرنوشتی دچار شد.

وی تاکید کرد: پس از حادثه پلاسکو هیاتی از سوی رییس جمهور تعیین شد تا گزارشی را ارائه دهند، آن گزارش توسط متخصصان دانشگاهی به صورت منصفانه و با بررسی تمام جوانب تهیه شد اما به بوته فراموشی سپرده شد، حادثه متروپل به این دلیل اتفاق افتاد که به این گزارش هیچ توجهی صورت نگرفت ما به یک گزارش ملی و اجماع سازی نیاز داریم.

امانی با بیان اینکه شهرداری موظف است در راستار ارتقا ایمنی ساختمان ها و کاهش نرخ حوادث اقداماتی را انجام دهد، افزود: پایش مستمر ایمنی ساختمان های بلندمرتبه و ارائه برنامه عملیاتی تا پایان سال دوم برنامه پنج ساله سوم شهرداری باید صورت بگیرد و درخواست داریم لیست این ساختمان های ناایمن منتشر شود همچنین باید تابلوهای ساختمان های پرخطر در این ساختمان ها نصب شود که مردم بدانند و خود تصمیم بگیرند که وارد شوند یا نشوند.

همچنین رییس شورای شهر تهران نیز در تذکری اظهار کرد: موضوع متروپل با پلاسکو متفاوت است اولی فروریخت دومی بر اثر حادثه آتش گرفت.

مهدی چمران افزود: ساختمان متروپل هنوز تکمیل نشده بود و فرو ریخت و خطرناک تر از حادثه پلاسکو بود که به دلیل آتش سوزی یک پیک نیک انجام شد.

وی تاکید کرد: ساختمان متروپل آتش نگرفت و به خودی خود فرو ریخت و باید این موضوع رسیدگی شود.

 اعزام هیات کارشناسی به آبادان

عضو دیگر شورای شهر تهران تاکید کرد: هیاتی از سوی شورای عالی استان‌ها به آبادان می‌رود و از ساختمان متروپل بازدید خواهند کرد تا پس از این بازدیدها بتوان تصمیم‌گیری مناسبی داشت.

حجت الاسلام سید محمد آقامیری، در تذکر پیش از دستور شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بررسی ابعاد حادثه فروریختن ساختمان متروپل و باز طراحی قوانین ساخت، افزود: ۵۰ نفر از مهندسان ساخت و سازمان نظام مهندسی اعلام آمادگی کردند که در جلسات مربوط به بررسی ساخت ساختمان‌ها حاضر شوند.

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که برخی از قوانین ساخت تغییر کنند البته ناهماهنگی میان مجریان ساخت و سازمان نظام مهندسی منجر به بروز حادثه شده است.

 لیست ساختمان های نا ایمن تهران منتشر شود

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز بر انتشار لیست ساختمان های نا ایمن پایتخت تاکید و اظهار کرد: لیست ساختمان‌های نا ایمن باید منتشر شود چرا که شهروندان حق دارند بدانند کدام ساختمان‌ها نا ایمن است.

 مهدی عباسی در تذکر پیش از دستور شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران گفت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پر خطر در تهران وجود دارد و خواهش من این است که این ساختمان‌ها با توجه به اهمیت بناها در اولویت بررسی و نظارت باشند.

این عضو شورای شهر تهران درباره ایمن سازی گودهای رها شده نیز گفت: این اقدام مهم باید در اولویت شهرداری باشد و در این زمینه نیز باید اقداماتی انجام شود.

 لزوم بازنگری بخشنامه های حوزه ایمنی/ تایید ملزومات ایمنی یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتش نشانی است

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: نظر به اینکه امر تایید  ملزومات ایمنی در طراحی نقشه های معماری یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بوده و با وجود داشتن نهاد تخصصی، واگذاری این امر به دفاتر خدمات الکترونیک که در حال حاضر فاقد تخصص ویژه در این حوزه بوده ، صرف تسریع در صدور پروانه بدون لحاظ تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان در ساخت و ساز های جدید شهر تهران امری پذیرفته شده نیست لازم به ذکر است که در زمان بروز حادثه ، حواله دادن موضوع تقصیر به این نهاد و آن شخص و دفتر ، رافع مسئولیت شهرداری تهران نخواهد بود.

احمد صادقی در شصت و ششمین جلسه شورا و در تذکری که تقدیم هیات رییسه کرد نسبت به واگذاری تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک و طراح هشدار داد و گفت: در ابتدا عرض تسلیت دارم خدمت بازماندگان کشته شدگان حادثه دلخراش فروریختن ساختمان های اداری و تجاری آبادان و طلب سلامتی برای مجروحین این حادثه و عرض خداقوت و خسته نباشید خدمت نیروهای امدادی مستقر در صحنه که شبانه روز در حال تلاش برای رفع آثار این خسارت سنگین مشغول به فعالیت هستند، پیرو پیام مقام معظم رهبری در خصوص اقدامات عبرت آموز برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی ، به شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی تذکر اجرای کامل ضوابط علی الخصوص مبحث سوم مقررات ملی ساختمان را تقدیم می کنم.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع، شهرداری تهران اخیرا موضوع تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و طراح واگذار نموده و از ۴ خرداد ماه امسال در سامانه های شهرسازی عملیاتی نموده است. شمول این بخشنامه قاطبه صدور پروانه املاک شهر تهران خواهد بود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نظر به اینکه امر تایید  ملزومات ایمنی در طراحی نقشه های معماری یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بوده و با وجود داشتن نهاد تخصصی، واگذاری این امر به دفاتر خدمات الکترونیک که در حال حاضر فاقد تخصص ویژه در این حوزه بوده ، صرف تسریع در صدور پروانه بدون لحاظ تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان در ساخت و ساز های جدید شهر تهران امری پذیرفته شده نمی باشد. لازم به ذکر است که در زمان بروز حادثه ، حواله دادن موضوع تقصیر به این نهاد و آن شخص و دفتر ، رافع مسئولیت شهرداری تهران نخواهد بود.

وی تصریح کرد: از این رو مقتضی است ضمن توقف این بخشنامه ، با اخذ روش های نوین و هوشمندسازی ، ضمن تسریع در فرایند صدور پروانه ، این موضوع از حوزه تخصصی سازمان آتش نشانی خارج نشود.  

صادقی افزود: ضروری است تا جهت جلوگیری از بی توجهی مالکین ساختمان به بحث ایمنی، شهرداری تهران نسبت به اجرای ماده سوم مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی، مبنی بر انتشار فهرست ساختمان‌های دارای تأییدیه ایمنی (به همراه تاریخ اعتبار) و ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی اقدام کنند.

در حوزه ساخت و ساز با کمبود قوانین مواجه هستیم

عضو دیگر شورای شهر تهران اظهار کرد: در حوزه ساخت و سازها با کمبود قوانین مواجه هستیم و همچنین در بخش نظارت مشکلاتی وجود دارد.

 نرجس سلیمانی، در تذکر پیش از دستور شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: نظارت ساختمان برعهده سازمان نظام مهندسی است و این سازمان در حادثه آبادان تذکرات لازم را داده است اما شهرداری به آن توجه نکرده و عدم هماهنگی میان سازمان نظام مهندسی و شهرداری منجر به وقوع مشکلات بسیار زیادی می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که سازمان نظام مهندسی در جلسه هم اندیشی حاضر شود تا کمیسیون مشترکی در رابطه با پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران ایجاد شود.

این عضو شورای شهر تهران در تذکری دیگر در خصوص قیمت بلیط ناوگان مترو نیز گفت: به نظر می‌رسد که مسافران حمل و نقل عمومی مترو که همواره از آن استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از بلیط‌های غیر اعتباری استفاده می‌کنند هزینه کمتری را پرداخت نمی‌کنند و از همین رو می‌خواهم تا هزینه بلیط افرادی که بطور مداوم از مترو استفاده می‌کنند کمتر شود.

بررسی طرح ایمن‌سازی ساختمان‌ها در ستاد بحران تهران

همچنین سخنگوی شورای شهر تهران از آغاز بررسی طرحی در ستاد بحران تهران برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها خبر داد.

علیرضا نادعلی در تذکر پیش از دستور شصت و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود پیگیری اتفاق آبادان و جلوگیری از بروز حوادث مشابه را تاکید کردند، اظهار کرد: در این چند روزه که بحث ساختمان‌های نا ایمن مطرح شده، در مورد ساختمان‌های ناایمن تهران بررسی کردم و متوجه شدم که فقط ایمنی حریق در این ساختمان‌ها مطرح نیست و مساله فراتر از آن است.

وی با بیان اینکه ستاد بحران شهر تهران بررسی طرحی را در این زمینه از چهار ماه پیش آغاز کرده است، افزود: از هیات رییسه می‌خواهم که از رییس ستاد بحران تهران دعوت کنند تا در جلسات آتی مهمان شورا باشد تا در خصوص این طرح گزارشی ارائه کند.
 

اعتبار یک هزار میلیاردی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در پایتخت

رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری از اختصاص اعتبار هزار میلیاردی برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی در پایتخت خبر داد.

مهدی پیرهادی در تذکر پیش از دستور شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران از اختصاص هزار میلیارد ریال برای ایجاد تصفیه خانه محلی جهت آبیاری فضای سبز خبر داد و گفت: خرید و نصب شیرهای هیدراته نیز در این مصوبه درنظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در زمینه تبصره ۱۶ همکاری با آب و فاضلاب صورت می گیرد تا به مدار اجرا برسد، افزود: امیدواریم در ذخیره آب اضطراری و صرفه جویی در مصرف آب و همچنین افزایش کیفیت آب در سطح شهر تهران اتفاق خوبی بیفتد.

عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت آب پایتخت نیز گفت: گزارش اقدامات در حوزه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و آبرسانی تاسیسات آبی شهر تهران در جلسه شصت و چهارم ارائه و قرار شد نواقص تا پایان سال برطرف شود.

وی با بیان اینکه مصوبه با اضافه شدن مواردی اصلاح شد، گفت: تعرفه ها در این مصوبه مشخص شده و قرار شد ۱۶ نقطه مخزن نگهداری آب برای بوستان های شهر تهران در زمان تنش آبی از محل تبصره سه صورت بگیرد که این نقاط از شهرداری دریافت شد. پنج میلیون متر مکعب برای چیتگر، قوچ و لویزان از محل تبصره سه اختصاص یافت و برای اولین بار این تفاهم نامه صورت می گیرد.

پیرهادی با اشاره به رفع هدررفت آب با تفاهم نامه با آب و فاضلاب خاطرنشان کرد: بررسی دوره کیفی آبهای سطحی از لحاظ آلایندگی های میکروبی و شیمیایی نیز در سال ۱۴۰۱ بررسی و برطرف می شود و رفع معارضین تاسیساتی آب و فاضلاب برای پروژه های شهرداری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۴۶ مخزن آب اضطراری ایجاد شده بود که قرار شد افزایش پیدا کند ، تاکید کرد: قرار شد ۱۰ مخزن برای ۱۰ بیمارستان در نظر گرفته شود همچنین مناطق کمتر برخوردار برای ایجاد عدالت اجتماعی نیز در این راستا مورد توجه قرار گرفتند.

پیرهادی با بیان اینکه مرمت و بازسازی کانال ابوذر نیز با اعتبار آب منطقه ای انجام می شود، گفت: این کانال در برخی نقاط دچار شستشو شده که خطراتی را برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، در صحن امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران طرح اصلاحیه مصوبه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و آبرسانی تاسیسات آبی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و با ۱۹ رأی موافق تصویب شد.

نظر شما