شناسهٔ خبر: 54301968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

از حادثه متروپل درس بگیریم / نباید ساخت های غیر اصولی بلای جان و مال مردم شود

رییس شورای شهر تهران بر لزوم تشکیل کمیته‌ای برای بررسی ساختمان‌های ناایمن پایتخت تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
  • لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن شهر تهران باید مشخص شود
  • تشکیل کمیسیون مشترک میان سازمان نظام مهندسی و شورای شهر تهران
  • به مردم اطلاع دهیم کدام ساختمان ها ناایمن است
  • رییس سازمان آتش نشانی تهران: برای انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن ترسی نداریم
  • جلسات تخصصی پیرامون بررسی حادثه متروپل در تهران
  • فرایند بررسی ۱۲۹ ساختمان پر خطر در تهران آغاز شده است
  • لزوم تصویب طرح جامع ایمنی بعد از ۸ سال معطل ماندن
  • لزوم بازنگری بخشنامه های حوزه ایمنی

اقتصادانلاین ـ پرستو بهرامی‌راد؛ مهدی چمران پیش از آغاز شصت‌ و ششمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص موضوع ایمنی ساختمان‌های شهر تهران و سپرده شدن بررسی ایمنی این ساختمان‌ها به دفاتر خدمات الکترونیک شهر گفت: بررسی اولیه و محاسبات ساختمانی را این دفاتر به عهده می‌گیرند، اما ایمنی ساختمان‌ها باید با تشکیل مجموعه‌ای که در این خصوص با ریاست قوه قضاییه نیز صحبت شده است انجام شود در حقیقت کارگروه خاصی تشکیل شود که در آن بررسی ایمنی ساختمان انجام شود و شهرداری تهران، قوه قضاییه و وزارت کار بر این امر باید به میدان بیایند.

چمران گفت: البته سازمان نظام مهندسی نیز به عنوان ناظر و بررسی کننده فنی باید این امر را برعهده بگیرد و مهندسین فنی بر ایمنی ساختمان‌های بزرگ نظارت کنند. ساختمان‌های بزرگ باید ناظر مقیم و مجری داشته باشند که مسئولیت اجرای صحیح ضوابط و ایمنی ساختمان‌ها را برعهده داشته باشند بی‌تردید اصرار ما برای جلوگیری از اضافه طبقات از بروز اتفاقاتی مانند متروپل آبادان است، این ساختمان قرار بوده چهارطبقه ساخته شود و بعد ۱۰ طبقه می‌شود. پس از این امر هر اقدامی هم که انجام شود نمی‌توان فونداسیون آن را تقویت کرد به ویژه در جایی که زمین‌اش سست است. امیدوارم از این حوادث عبرت بگیریم هرچند که متاسفانه عبرت نمی‌گیریم.

او در مورد ساختمان‌های ناایمن شهر تهران و بررسی این ساختمان‌ها بیان کرد: باید کمیسیون و کمیته‌ای تشکیل دهیم که همه ابعاد موضوع را در نظر بگیرند ابعادی همچون کسب و کار مردم که آسیب نبیند البته قطعا در روند اجرا قرار گرفتن ایمن‌سازی مدتی این آسیب را می‌بیند ولی قطعا بهتر از این است که همه زندگی آنها بر باد برود. باید بررسی دقیقی در این امر انجام شود و بازسازی این ساختمان‌ها انجام شود چرا که بسیاری از این ساختمان‌ها استیجاری هستند و برای صاحب ملک ارزش بازسازی ندارد. بنابراین باید قانون کاملی وضع شود تا تعیین تکلیف این ساختمان‌ها انجام شود و مشخص شود که چگونه باید با آنها رفتار کنند.

رییس شورای شهر تهران گفت: قوه قضاییه بر این امر مسئول است اما نمی‌تواند به یکباره کسب و کار افراد زیادی را تعطیل کند.  از سوی دیگر باید مشخص شود که چه کسی بازسازی ساختمان را انجام می‌دهد. برای مثال در ساختمان پلاسکو اگر مالک این ساختمان را تجدید بنا نمی‌کرد کسی کاری نمی‌توانست بکند ، بنیاد مستضعفان برای پلاسکو شجاعت به خرج داد و این ساختمان را تجدید بنا کرد باید این کار در جاهای دیگر به عنوان الگو انجام شود.

چمران تاکید کرد: دفاتر خدمات الکترونیک شهر در زمینه‌ی ایمنی باید متخصص داشته باشند البته باز هم تشخیص با آتش نشانی است این دفاتر در حقیقت دفاتر فنی هستند و می‌توانند مهندس پیدا کنند. در حالی که آتش نشانی فقط می‌تواند اخطار دهد ولی روند کار باید به گونه‌ای باشد که اخطارها قابل پیگیری باشد و پس از اخطار آتش نشانی، دفاتر یا سازمان نظام مهندسی موضوع را پیگیری کنند.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: در دیدار با ریاست قوه قضاییه یکی از گروه‌هایی که برای تشکیل پیشنهاد شد بررسی ساختمان‌های ناایمن بود این در حالی است که چند گروه را خود آقای اژه‌ای پیشنهاد دادند ما هم در نامه‌ای آمادگی خود را برای تشکیل این گروه‌ها اعلام کردیم.

لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن شهر تهران باید مشخص شود

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در شصت و ششمین جلسه شورای شهر تهران گفت: ١٢٩ ساختمان بسیار پرخطر در شهر تهران وجود دارد و سازمان اتش نشانی این ساختمان تا را بر اساس اهمیت، در اولویت قرار بدهد.

او در ادامه بیان کرد: انتشار لیست ١٢٩ ساختمان پرخطر برای اگاهی شهروندان انجام شود زیرا حق مردم است.

تشکیل کمیسیون مشترک میان سازمان نظام مهندسی و شورای شهر تهران

نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران صبح امروز در شصت و ششمین جلسه شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود گفت: لزوم نظارت موثر و دقیق در پروژه های مشارکتی شهرداری باید انجام شود.

او بیان کرد: مشکل کمبود قانون نداریم البته به روز رسانی باید انجام شود. در بخش نظارت که بر عهده سازمان نظام مهندسی است که درمورد متروپل نیز نظام مهندسی تذکر داده است اما شهرداری ابادان به دلیل اینکه ذی نفع است توجه نکرده است. عدم رابطه موثر بین مدیریت شهری و نظام مهندسی شاهد هستیم از انجایی که شهرداری در پروژه ذی نفع است نمیتواند برخورد کند به همین دلیل پیشنهاد بنده این است که شورای شهر با نظام مهندسی کمیسیونی را تشکیل دهد بر پروژه ها نظارت درست داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران در پایان مطرح کرد: گله شهروندان درباره موضوع حمل و نقل عمومی است برای مسافران کثیر سفر تخفیف ها و امتیازاتی را درنظر گرفته شود.

به مردم اطلاع دهیم کدام ساختمان ها ناایمن است

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفت: حادثه متروپل، ۶ سال بعد از حادثه پلاسکو رخ داد که این لزوم توجه به ساختمان های ناایمن دارد.

او در ادامه بیان کرد: تمامی دستگاه ها سازمان نظام مهندسی، فراجا، قوه قضاییه و … باید پای کار آیند تا ساختمان ناایمن در شهر نداشته باشیم درحال حاضر بیش از ۱۲۰ ساختمان ناایمن در شهر داریم.

امانی تصریح کرد: حادثه متروپل آبادان به دلیل اینکه هیچکس توجه به تذکرات تخصصی نکرده بود اتفاق افتاد، حادثه متروپل آبادان درحال حاضر یک حادثه ملی است چراکه باید اجماع سازی شود.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این حادثه نیازمند بررسی دقیق تر است باید ساختمان های ناایمن را برای مردم مشخص کنیم و تابلو بزنیم که این ساختمان پر خطر است می‌خواهید وارد شوید می‌خواهید وارد نشوید.

رییس سازمان آتش نشانی تهران: برای انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن ترسی نداریم

قدرت الله محمدی، رییس سازمان آتش نشانی و خدمات شهری درباره وضعیت آبادان اظهار کرد: ساختمان متروپل دارای کاربری تجاری و اداری بوده و پارکینگ داشته و در ۱۱ طبقه ساخته شده است.

او بیان کرد: ۱۵ تا ۱۶ مرکز تجاری در طبقه همکف راه افتاده بود خداروشکر می‌کنیم هنوز این ساختمان به بهره برداری نرسیده بود در غیر این صورت فاجعه ای بزرگتر از این رخ می‌داد. سازه لرزان است و به همین دلیل امدادرسانی را کند کرده است و اگر در حین عملیات ریزش صورت می‌گرفت خطرناک بود. پیش بینی می‌کنم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد تا ۵ روز آینده تمامی مفقودین از زیر آوار بیرون خواهند آمد و مرحله بعدی جمع آوری آوار خواهد بود.

رییس سازمان آتش نشانی گفت: فرماندهی میدان بر عهده شهرداری و آتش نشانی تهران بود و همکاری خوبی بین آتش نشانی تهران و آبادان شکل گرفت بعد از این فاجعه باید عبرت بگیریم. جنس این ساختمان با پلاسکو متفاوت است و جنس مصالح ساختمان دو‌ ساختمان با یکدیگر فرق دارد به همین دلیل آوار برداری در آبادان سخت شده است.

محمدی با اشاره به اینکه از ۴ جبهه عملیات درحال انجام است تا در روزهای آینده کار تمام شود، افزود: برای مالکان ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران نامی بهتر از سوداگران مرگ پیدا نکرده ام این لیست به زودی منتشر خواهد شد از هیچکس هم ترس و ابایی نداریم چراکه با جان مردم بازی نمی‌کنیم. از ماجرای آبادان دشمن بهره برداری به نفع خود کرد و منافقین و … در آبادان حضور داشتند و سیاه نمایی می‌کردند، چرا باید بترسیم از انتشار لیست؟

جلسات تخصصی پیرامون بررسی حادثه متروپل در تهران

آقامیری گفت: پس از حادثه متروپل حسب دستور هیات رییسه شورا و پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران کمیته عمران شورا مامور شد تا جلسات تخصصی پیرامون بررسی حادثه متروپل در راستای بازنگری در مباحث و مقررات ساختمانی به خصوص در اینگونه ساختمان‌های شبکه‌ای اقدام کند.

او با بیان اینکه از 300 استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه ساختمانی دعوت کردیم که 50 نفر در این زمینه اعلام آمادگی کردند، اظهار کرد: خروجی این جلسات به ارائه طرح و لوایحی می‌انجامد که از بروز اینگونه حوادث پیشگیری کند.

وی با بیان این‌که توجه به مجریان ذیصلاح که در موضوع متروپل نیز ایراداتی به آن وارد است بسیار مهم است، اظهار کرد: همچنین مقرر شده که روز پنجشنبه از سوی شورای عالی استان‌ها هیاتی برای عرض تسلیت به آبادان اعزام شود و خروجی این جلسات نیز به سمع و نظر اعضا می‌رسد.

فرایند بررسی ۱۲۹ ساختمان پر خطر در تهران آغاز شده است

 مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: این ۱۲۹ ساختمان پر خطر تهران پیرو پیگیری‌ها اخطاریه هایی داده شده است. هفته ای ۳ ساختمان توسط قوه قضاییه بررسی و به مالکان مهلت می دهند که ایمن سازی را انجام دهد.

بابایی افزود: اگر این افراد  توجه نکنند در مرحله اول آب و برق قطع در مرحله بعد پلمب انجام می‌شود. اگر سرعت بررس بیشتر شود می‌توانیم در ۶ ماه این ساختمان های پر خطر را ایمن سازی کنیم.

لزوم تصویب طرح جامع ایمنی بعد از ۸ سال معطل ماندن

جلال بهرامی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: طرح جامع ایمنی ۸ سال است که معطل مانده اگر این طرح مصوب شود آتش نشانان می‌توانند برخورد لازم را انجام دهند. سال گذشته به دلیل اینکه چند حریق اتفاق افتاد متوجه شدیم آتش نشانی به جزو توصیه نمیتوانند کاری کنند، به همین دلیل با همکاری قوه قضاییه برخورد با مالکان ساختمان های پر خطر را آغاز کردیم.

بهرامی بیان کرد: درحال حاضر به مالکان ساختمان های ناایمن تذکر داده می شود اگر توجه نکردند مرحله به مرحله با آنها برخورد می شود. شبعد از ساختمان های پر خطر باید به سراغ ساختمان های نیمه خطر برویم.

لزوم بازنگری بخشنامه های حوزه ایمنی

احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران  در تذکری که تقدیم هیات رییسه کرد نسبت به واگذاری تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک و طراح هشدار داد و گفت: شهرداری تهران اخیرا موضوع تاییدیه ملزومات ایمنی در صدور پروانه را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و طراح واگذار نموده و از 4 خرداد ماه امسال در سامانه های شهرسازی عملیاتی نموده است. شمول این بخشنامه قاطبه صدور پروانه املاک شهر تهران خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: نظر به اینکه امر تایید  ملزومات ایمنی در طراحی نقشه های معماری یک امر تخصصی در حوزه سازمان آتشنشانی شهرداری تهران بوده و با وجود داشتن نهاد تخصصی، واگذاری این امر به دفاتر خدمات الکترونیک که در حال حاضر فاقد تخصص ویژه در این حوزه بوده ، صرف تسریع در صدور پروانه بدون لحاظ تامین ایمنی و حفظ جان شهروندان در ساخت و ساز های جدید شهر تهران امری پذیرفته شده نیست. لازم به ذکر است که در زمان بروز حادثه، حواله دادن موضوع تقصیر به این نهاد و آن شخص و دفتر، رافع مسئولیت شهرداری تهران نخواهد بود.

صادقی تصریح کرد: از این رو مقتضی است ضمن توقف این بخشنامه ، با اخذ روش های نوین و هوشمندسازی ، ضمن تسریع در فرایند صدور پروانه ، این موضوع از حوزه تخصصی سازمان آتشنشانی خارج نگردد.  

این عضو شورا  در آخر بیان کرد: ضروری است تا جهت جلوگیری از بی توجهی مالکین ساختمان به بحث ایمنی، شهرداری تهران نسبت به اجرای ماده سوم مصوبه الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش سوزی، مبنی بر انتشار فهرست ساختمان‌های دارای تأییدیه ایمنی (به همراه تاریخ اعتبار) و ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی اقدام کنند

برچسب‌ها:

نظر شما