شناسهٔ خبر: 54222920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از هجدهمین جلسه مجلس در سال ۱۴۰۱؛

بررسی صدور مجوزهای کسب‌و‌کار در سه‌شنبه‌ نظارتی مجلس؛ اتمام حجت بهارستان با اهمال کاران قانون ساماندهی بانک‌های خصوصی در جریان جراحی اقتصادی ضروری است ضرورت استفاده از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت

پارلمان در یکی دیگر از سه‌شنبه های نظارتی خود با حضور وزیر اقتصاد و دارایی نحوه اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را بررسی و در ادامه برای رفع محرومیت شهرهای کم‌برخوردار، کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت زدایی در قانون بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از جلسات معروف به سه‌شنبه‌های نظارتی خود را صبح امروز (سه‌شنبه، سوم خرداد ماه) به ریاست دکتر قالیباف در حالی آغاز کرد که قرار بود، گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در مورد ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای ماده(7) قانون اجرای سیاست های کلی اصل(44) قانون اساسی را با حضور خاندوزی وزیر جهاد کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار دهد.

دستور کار نظارتی امروز

در این راستا نشست علنی امروز مجلس رأس ساعت 8 و 11 دقیقه و با حضور دو سوم  از نمایندگان و با دستور کاری که عضو هیئت رئیسه مجلس قرائت کرد، آغاز شد.

 

دکتر قالیباف: لزوم آزادسازی معیشت مردم از محاصره رانت‌بازی، دلالی‌های سازمان یافته و امضاهای طلایی 

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به دستور کار امروز در نطقی ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر تاکید کرد؛ تلاش خواهیم کرد در چارچوب وظایف، خرمشهر اقتصاد، از محاصره مشکلات آزاد شود، مجلس در این دوره تمام تلاش خود را به کار بسته تا رانت بازی در صدور مجوزهای کسب و کار را تعطیل کند، صنایع انحصارگرا را متحول سازد، شفافیت را از خود آغاز کند و به سایر دستگاه‌ها تسری دهد.

 

گام بسیار مهم مجلس در موضوع صدور الکترونیکی مجوز کسب وکارها

با ورود نمایندگان به دستور کار امروز، طغیانی عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید دومین گزارش کمیسیون متبوعش را در خصوص  ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای ماده 7 قانون اصل 44 قانون اساسی و روند تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار قرائت کرد.

ثبت  ۶۲ هزار درخواست مجوز طی ۵۵ روز در درگاه ملی مجوزها

وزیر امور اقتصادی و دارایی بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه جهش تولید، با بیان اینکه از میان ۶۲ هزار مجوز درخواستی فقط ۱۳ درصد در انتظار تایید دستگاه اجرایی قرار دارند، گفت: براساس بررسی ها حدود ۶ درصد از دستگاه ها نیز در این زمینه متخلف هستند.

 

قانون صدور الکترونیکی مجوزهای کسب وکار نمود عینی در جامعه نداشته است

با اتمام سخنان وزیر اقتصاد تعدادی از نمایندگان به تشریح دیدگاه، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند و در این راستا، نوری قزلجه عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید تاکید کرد: برخی دستگاه ها که با اقشار زیادی از جامعه در ارتباط هستند، قانون صدور الکترونیکی مجوزها را اجرا نمی کنند.

دولت موضوع تسهیل صدور کسب وکار را جدی پیگیری کند

علی‌پور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با تاکید بر اینکه دولت موضوع صدور کسب وکارها را جدی پیگیری کند، گفت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار یکی از قوانین خوب و قوی و نیاز کشور بود.

مجوزهای کسب و کار بی‌نام در اختیار افراد سرمایه‌گذار قرار گیرد

رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت‌جام در مجلس در ادامه نشست صدور مجوزهای کسب و کار بی‌نام در راستای رونق تولید را مثبت ارزیابی کرد.

وزارتخانه های امور خارجه و کشور هر چه سریعتر به درگاه صدور مجوزها متصل شوند

تقی پور نماینده مردم تهران در مجلس خواستار تسریع در اتصال دستگاه هایی مانند وزارت امور خارجه و کشور به درگاه صدور مجوزهای کسب و کار شد.

حذف موانع پیش روی کسب وکارها موجب رونق تولید می شود

سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس دیگر نماینده‌ای بود که در خصوص روند تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: به منظور رونق تولید و نظارت درست بر اجرای اصل ۴۴ در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین باید موانع پیش روی فضای کسب و کار برطرف شود.

بسیاری از مسئولان در اتصال به درگاه ملی اقدامات لازم را انجام نداده‌اند

نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس نیز از عدم اجرای قانون صدور مجوزهای کسب و کار از سوی برخی از دستگاه‌ها انتقاد کرد.

برخی نهادها در برابر قانون گردنکشی می کنند

حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی با انتقاد از موضع گیری برخی نهادهای خود انتظام در برابر قانون مصوب مجلس تاکید کرد: متاسفانه کانون وکلا از روز اول نسبت به تصویب این قانون موضع داشت و به جای اینکه نهادهای خود انتظام کار مردم را تسهیل کنند، در برابر مردم ایستاده اند.

مجلس درصدد مبارزه با فساد و رانت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس نیز بیان کرد: قوه مقننه درصدد مبارزه با فساد و رانت برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 

ضرب الاجل ۶ ماهه مجلس به دستگاه‌ها برای اتصال به درگاه ملی صدور مجوز

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تأکید بر پیگیری اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار به دستگاه‌های ذی‌ربط تا آبان ماه فرصت داد تا به درگاه مذکور متصل شوند در غیر این صورت از ابزارهای نظارتی استفاده خواهد شد.

رئیس مجلس:گزارشی از پدیده گردوغبار به صحن علنی ارائه می شود

بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس در جریان بررسی ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی و روند تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار طی تذکری از رئیس مجلس خواست تا مجلس نسبت به موضوع گردوغبار در کشور اقدامات نظارتی خود را انجام دهد که در این رابطه رئیس مجلس تاکید کرد؛ فراکسیون محیط زیست گزارشی آماده کرده و در اولین جلسه هفته کاری در صحن و کمیسیون ارائه خواهد شد.

 

موافقت مجلس با طرح تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری

 طرح تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری دیگر دستور کار امروز مجلس بود که بعد از بحث و بررسی با  156 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 235 آرای مأخوذه مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

عدالت در تعداد نمایندگان در برخی حوزه های انتخابیه رعایت نشده است

نماینده مردم خمینی شهر در جریان بررسی طرح تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه اجرای قانون تقسیمات کشوری طی اخطاری ضمن بیان اینکه یک حوزه انتخابیه با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت تنها ۲ نماینده در مجلس دارد، اعلام کرد: عدالت در تعداد نمایندگان در برخی حوزه های انتخابیه رعایت نشده است.

 

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت زدایی در قانون بودجه ۱۴۰۱

نمایندگان در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح ذیل جدول 4-24 محرومیت زدایی تبصره 14 قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با 187 رأی موافق، با کلیات این طرح موافقت کردند، در جلسه هفته گذشته مجلس دو فوریت این طرح به تصویب رسیده بود.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح جدول محرومیت زدایی در قانون بودجه ۱۴۰۱

 

نیکزاد: دولت نسبت به اختصاص اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه بهداشت اقدام کند

نایب رئیس مجلس در جلسه امروز از دولت خواست، برای اختصاص اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده برای حوزه بهداشت اقدام کند.

 

تذکرات شفاهی

تذکرات شفاهی 3 خرداد

بابایی‌کارنامی: مصوبه دولت برای حقوق کارگران خلاف قانون بودجه است

مولوی: خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌ها است

مختار: چرا نظام مهندسی آبادان نظارت کامل بر احداث ساختمان متروپل نداشته است

محفوظی: لزوم بررسی همه جانبه و تشخیص مقصران حادثه متروپل از سوی دادستانی کشور

عسگری: دولت در دام بازی قحطی هراسی مصنوعی جنگ اوکراین نیفتد

 

ناطقان میان دستور 

ناطقان میان دستور 3 خرداد

کوثری: همسویی جریانات سیاسی غرب‌گرا با دشمنان آمریکایی غیرقابل توجیه است

محمدی: یارانه کالاهای اساسی به همه مردم تعلق بگیرد

میرمحمدی: ساماندهی بانک‌های خصوصی در جریان جراحی اقتصادی ضروری است

حدادی: قوه قضاییه بانیان وضع موجود را محاکمه کند

نادران: ضرورت استفاده از ظرفیت مجلس برای حمایت راهبردی از دولت

 

تسلیت نیکزاد در پی جانباختن تعدادی از هموطنان در حادثه ریزش ساختمان متروپل

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی وقوع حادثه  ناگوار متروپل در شهر آبادان را به ملت و مردم خوزستان و آبادان سرافراز تسلیت گفت.

ریزش ساختمان متروپل در استان خوزستان

 

پایان یکی دیگر از نشست‌های نظارتی مجلس

جلسه علنی امروز مجلس بعد از بررسی دستور کار امروز خود ساعت 11 و 44 دقیقه با اعلام نایب رئیس مجلس و به صدا درآمدن زنگ پایان پایان یافت و براساس اعلام نیکزاد، نشست بعدی مجلس فردا (چهارم خردادماه) رأس ساعت 7:45 خواهد بود. وکلای ملت فردا صبح بعد از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت./

پایان پیام

نظر شما