شناسهٔ خبر: 54174580 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موشک "سارمات" روسیه می‌تواند مسیر پروازی را تغییر دهد و رهگیری آن تا دهه‌ها دشوار است

سپیده هاشمی

فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه اعلام کرد، موشک "سارمات" که جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای مستقر بر زمین روسیه محسوب می‌شود، می‌تواند در کنار دیگر مسیرها بر فراز قطب شمال و قطب جنوب نیز پرواز کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ژنرال سرگئی کاراکائف، فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه گفت: به خاطر نسبت قدرت به وزن این سیستم جدید موشکی، مسیر پرواز قابلیت تغییر را دارد. در صورت لزوم از مسیر بدنام‌مان از طریق قطب شمال می‌توان مسیری را از طریق قطب جنوب ترسیم کرد که در اصل امروز محافظت نمی‌شود. همچنین احتمالاتی نیز برای مسیرهای دیگر از نظر امکان پرتاب به فضای خارج از جو زمین وجود دارد.  

وی افزود: در دهه‌های آتی به سختی می‌توان ابزارهایی برای رهگیری موشک سارمات تولید کرد.

ژنرال کاراکائف پیشبینی کرد: امروز آنها می‌گویند که دفاع هوایی برای سیستم موشکی سارمات وجود ندارد و احتمالا در دهه‌های آتی نیز وجود نخواهد داشت.

وی در توضیح عدم امکان رهگیری موشک سارمات گفت: این موشک علاوه بر اینکه یک راکت با سوخت مایع است، به اندازه موشک‌هایی که موتوری سبک با سوخت جامد دارند، شتاب می‌گیرد.

به گفته دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی "روسکاسموس"، روسیه در سال جاری میلادی موشک سارمات را آزمایش خواهد کرد و ارتش از پاییز سال ۲۰۲۲ روند دریافت این موشک‌ها را آغاز می‌کند.

آژانس فضایی "روسکاسموس" قصد دارد به طور کلی ۴۶ موشک سارمات برای نیازهای ارتش روسیه تولید کند. به گفته وزارت دفاع روسیه، موشک سارمات قادر است با استفاده از مسیرهای مختلف پروازی اهداف دور برد را هدف گیرد و تضمین شده که می‌تواند بر هرگونه سیستم دفاع موشکی موجود و آتی غلبه کند.   

نخستین پرتاب آزمایشی موشک سارمات ۲۰ آوریل سال جاری میلادی صورت گرفت.

به گفته سرگئی پوروسکان، معاون فرمانده نیروهای موشکی استراتژیک روسیه، موشک سارمات به مدت ۵۰ سال در خدمت ارتش خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما