شناسهٔ خبر: 54172834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به بهانه روز جهانی تنوع زیستی؛

آنچه با از دست دادن تنوع زیستی از دست می‌دهیم

زهرا حمیدی

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: منابع زیستی ستون‌هایی هستند که تمدن‌ها روی آنها بنا شده‌ است؛ از دست دادن تنوع زیستی، مواد غذایی مورد نیاز ما، منابع چوب، دارو، انرژی و فرصت‌های تفریحی و گردشگری ما را( به دلیل ازبین رفتن بوم‌سازگان‌ها) تهدید می‌کند.

صاحب‌خبر -

راضیه دری گیو به بهانه روز جهانی تنوع زیستی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان ملل متحدد روز 22 مه (اول خرداد) را برای افزایش آگاهی‌ها از مسایل مربوط به تنوع زیستی، روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است.

وی با اشاره به شعار سال جاری روز جهانی تنوع زیستی که تحت عنوان ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی نامگذاری شده است، افزود: مفهوم تنوع زیستی به صورت عام به شکل‌های متنوع حیات روی زمین و گوناگونی زیستی این نوع از حیات اشاره دارد و در نگاهی دقیق تر تعداد گونه های گیاهی، جانوری و میکروارگانیسم‌ها، تنوع شگفت انگیز ژن‌ها در این گونه‌ها، تفاوت بسیار در اکوسیستم‌های موجود در سطح سیاره زمین (بیابان‌ها، جنگل‌ها، تپه‌های مرجانی و ...) همه بخشی ازتنوع زیستی زمین هستند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در خصوص وضعیت تنوع زیستی در خراسان جنوبی بیان کرد: استان خراسان جنوبی با وسعتی معادل 15 میلیون و 80 هزار هکتار حدود 9 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اقلیم استان از نوع خشک و بیابانی است، اما با توجه به موقعیت قرارگیری مناطق پست یا مرتفع، به دو دسته خشک و گرم و خشک و ملایم تقسیم می‌شود و از مجموع کل اراضی استان، 8 میلیون و 492 هزار و 808  هکتار از آن را مراتع، 636098 هکتار از آن را جنگل‌ها و 5433890 هکتار از آن را بیابان‌ها تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان شده است، تصریح کرد: به طوری که بیش از هزار گونه گیاهی، بالغ بر 300 گونه جانوری شامل 50 گونه پستاندار، 228 گونه پرنده،50 گونه خزنده و 3 گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده‌اند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری، انواع خزندگان اشاره کرد؛ اگر چه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک بوده، ولی تالاب‌ها و آبگیرهای استان از جمله پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل: انواع آبچلیک،حواصیل، باکلان، اردک، کشیم، چنگر، پاشلک، فالاروپ و ...  هستند که در میسر مهاجرتشان در آبگیرهای استان مستقر می‌شوند.

وی افزود: به منظور حفاظت از تنوع زیستی موجود، نمونه‌هایی شاخص از طبیعت و  زیستگاه‌های استان در ۴ گروه در قالب مناطق حفاظت شده، پناه گاه‌های حیات وحش، پارک های ملی و آثار طبیعی ملی انتخاب و تا حد توان حفاظت و حراست می‌شوند.

وی از اهمیت تنوع زیستی برای انسان‌ها گفت و ادامه داد: تنوع و افزایش گونه‌های گیاهی به معنی افزایش هوای پاک و همچنین تنوع محصولات غذایی برای انسان و تنوع و افزایش گونه‌های جانوری به معنی پایدار بودن محیط زیست در جهت تعادل طبیعت است؛  برای نمونه در یک اکوسیستم به دنبال افزایش شکار پرندگانی که از ملخ‌ها تغذیه می‌کنند، جمعیت ملخ‌ها به طور بی رویه افزایش می‌یابد و ملخ‌ها برای تامین غذا به طور دسته‌ای به مزارع کشاورزی حمله ور می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: این تخریب مزارع حاصل بر هم زدگی تنوع زیستی و تعادل اکوسیستم بوده و حفاظت از تنوع زیستی، در واقع حفاظت از منافع انسان و دیگر موجودات حیات است.

چه کنیم تا به وضعیت پایدار زیستی برسیم؟

وی افزود: این خدمات طبیعی بسیار متنوع و تقریبا نامحدود است؛ به عنوان مثال، اتفاقی که در طبیعت برای کنترل آفات توسط موجودات مختلف با تغذیه از یکدیگر می‌افتد، قابل جایگزینی حتی با صرف هزینه‌های هنگفت از سوی انسان نیستند یا تکثیر گیاهان مختلف و زادآوری که به هنگام گرده‌افشانی، توسط حشرات و پرندگان انجام می‌شود، با هیچ روش دیگری امکان پذیر نیست.

دری گیو به عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: عواملی همچون تغییر کاربری اراضی به کشاورزی و صنعتی و مسکونی، تخریب و تجاوز به عرصه‌های طبیعی، شکار غیرمجاز و تجارت غیرقانونی حیات وحش گیاهی و جانوری، بهره برداری بیش از اندازه از فلور گیاهی و فون جانوری و انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها و... در تهدید تنوع زیستی نقش اساسی دارند.

وی اظهار کرد: باید بدانیم تا زمانی که بینش و نگرش انسان‌ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند، وضعیت محیط زیستی بهبود و پایداری را تجربه نخواهد کرد و این مهم تنها با آموزش‌های محیط زیستی و ترویج سواد محیط زیستی تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام

نظر شما