شناسهٔ خبر: 54149519 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رضایی:

فراموشی فلسفه ایجاد شهری با بنیان فرهنگی همزمان با گسترش شهر صدرا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با عنوان اینکه اساس شکل گیری شهر صدرا ایجاد شهری با بنیان فرهنگی بود گفت: مواردی که در یک شهر آرمانی وجود دارد باعث شد با گسترش شهر تا حدی به فراموشی سپرده شود.

صاحب‌خبر -

محمود رضایی در نشست مدیران عامل و معاونین توسعه مسکن و شهرسازی شرکت‌های عمران شهر‌های جدید کشور که در شهر جدید صدرا با عنوان اینکه فرهنگ در یک شهر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: به گفته دانشمندان علوم اجتماعی برای رشد و توسعه یک شهر، فرهنگ درونی تمام شهروندان، بیش از همه منابع و مواهب طبیعی مهم و اثرگذار خواهد بود.

او به اهمیت ارزیابی شهر‌ها و یادآوری فلسفه شکل گیری آن‌ها اشاره و گفت: قطعا انسان‌ها و درون مایع فرهنگی آن‌ها راه رسیدن به جامعه‌ای سالم هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به اهمیت مبحث همبستگی در شهر‌ها اشاره و گفت: اینکه ما در شهر در کنار هم قرار گرفته ایم نباید از سر تنگی جا باشد بلکه این تجمع باید گشادگی دل را به همراه داشته باشد.

رضایی گفت: از موارد چالش برانگیزی که امروز در شهر‌های ما وجود دارد، بی توجهی آنان به مسائل اجتماعی سکونت صرف آن‌ها در آلونک هاست که این شرایط تعارض منافع افراد با اجتماع را به همراد دارد.

او با تاکید بر اینکه ساخت شهر صدرا با ایده ساخت شهری آرمانی آغاز شده، اما امروز هدف مورد نظر محقق نشده است گفت: قطعا بخش زیادی از این نشدن‌ها به مسائل فرهنگی شهر مرتبط می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به اهمیت امنیت، آزادی، عدالت و فن آوری در شهر‌ها اشاره و گفت: این پارامتر‌ها زمینه ساز پیشرفت همه جانبه شهر خواهد بود.

رضایی به نبود شهرک صنعتی در شهر صدرا اشاره و گفت: صدرا با وجود داشتن مراکز دانشگاهی و مراکز درمانی پیشرفته، در حوزه مسائل بنیادی که همان بحث فرهنگ می‌باشد با مشکلات خاصی مواجه است.

او در ادامه به نباید‌های ایجاد و گسترش یک شهر اشاره کرد و گفت: یکی دانستن شهر با کالبد شهر از جمله اشتباهات مهم ما در چرخه شهرسازی است؛ در شهر جدید صدرا برای ۱۸۰ هزار نفر جمعیت کالبد شهری فراهم شده، اما فضای فرهنگی با ضعف‌های روبروست و قطعا کالبد شهر محل زیست انسان بوده و جوابگوی نیاز فرهنگی شهر نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: متاسفانه باور غلط در مورد ثبات همه شرایط موجود در زمان آغاز ساخت این شهر باعث شده است علی رغم رشد شهر و افزایش جمعیت و تغییر فضای اجتماعی و ورود دستگاه‌های متولی به این شهر و سایر تغییرات کالبدی، اتفاقات فرهنگی متناسب با این تغییرات رخ ندهد و این همان چیزی است که این شهر را از هدف شکل گیری آن دور ساخته و شکل گیری بنیان فرهنگی آن را تضعیف کرده است.

رضایی با تاکید بر اینکه همزمان با ایجاد تغییرات در کالبد شهر‌ها باید تغییرات و هم آوایی در بحث فرهنگ شهر نیز ایجاد شود، گفت: یک شهر علاوه بر مسائل عمرانی و زیر ساخت‌های مورد نیاز برای زندگی، نیازمند فرهنگ و تقویت در این حوزه است.

او به دیدگاه ملاصدرا در خصوص ساخت شهر‌ها اشاره و گفت: به گفته این فیلسوف نامی، درد و رنج ما از نوع نگاه ما به شهر و نه از خود شهر، نشأت می‌گیرد.

رضایی گفت: هر مورد آزار دهنده در شهر‌ها باید به دیدگاهی مشخص تبدیل شده و آن دیدگاه به برنامه‌ای اجرایی مبدل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: ساخت شهر صدرا شروع خوبی داشته، اما متاسفانه در طول رشد کالبد این شهر و افزایش جمعیت آن، اساس شکل گیری شهر به دست فراموشی سپرده شده است.

رضایی با اشاره به نیازمندی‌های شهر صدرا عنوان کرد: خوشبختانه امروز اقدامات خوبی در این شهر در بحث دسترسی‌ها انجام شده است؛ اهمیت جاده‌های دسترسی تاحدی است که نجات انسان‌ها را باعث می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اتصال خط ۳ مترو به شهر صدرا را ضروری دانست.

او در ادامه به مسائل مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن و مشکلات تامین زمین برای اجرای این طرح در بخش مرکزی فارس شامل شیراز، مرودشت و صدرا اشاره کرد و گفت: بار تامین زمین بخش مرکزی استان بر دوش شهر صدرا قرار گرفته است. در این خصوص ۴۰۰هکتار از زمین محدوده پارک ملی بمو در شرق صدرا شناسایی شده که قابلیت تبدیل به مسکونی را دارد که در این خصوص بایستی با همکاری محیط زیست و کسب نظر مساعد آن‌ها و تصویب شورای عالی محیط زیست و تصویب در شورای عالی شهرسازی اختصاص این زمین‌ها به اجرای طرح مذکور انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین بر ضرورت انتقال اراضی ارتفاعات شهر صدرا به شهرداری صدرا تاکید کرد و آن را اقدامی ضروری و کارآمد دانست و گفت: این رویه جلو زمین خواری‌های این شهر را می‌گیرد و تلطیف هوا و ایجاد فضای سبز را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما