شناسهٔ خبر: 54129949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سه هزار برنامه بزرگداشت سوم خرداد در استان سمنان برگزار می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: سه هزار فعالیت و برنامه برای بزرگداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت دزفول پیش‌بینی شد که نسبت به سال قبل ۲ برابر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ محمدحسن سلامی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز حماسه سوم خرداد در سالن جلسات پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان گفت: یکهزار برنامه بزرگداشت در مساجد و پایگاه‌های بسیج، یکهزار برنامه در مدارس و دانشگاه‌ها و یکهزار برنامه نیز توسط نیروهای مسلح، تشکل‌ها، صنوف و شهرداری‌ها برگزار می‌شود. 

وی افزود: برنامه محوری بزرگداشت سالروز سوم خرداد، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح به میزبانی قرارگاه عملیاتی پارک موزه دفاع مقدس با سخنرانی رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش در روز سوم خرداد است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: در این آیین از تعدادی از خانواده شهدا تجلیل می شود و همچنین از اولین گالری موزه آرایی دفاع مقدس استان سمنان رونمایی می‌شود.

سلامی بیان کرد: برگزاری تجمعات مردمی با حضور جوانان در سراسر استان در بوستان‌ها و دانشگاه‌ها با حضور راویان کشوری، برگزاری محافل خاطره‌گویی رزمندگان در سطوح مختلف در سراسر استان، که روز یکشنبه یکم خرداد در سمنان با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: پیکر چهار شهید گمنام دفاع مقدس نیز در این روزها میهمان استان سمنان هستند و در همه شهرهای استان حضور می‌یابند و سپس به معراج شهدای تهران برای تدفین برده می‌شوند. 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: یک ستاد استانی، هشت ستاد شهرستانی و ۱۶ کارگروه تخصصی برای بزرگداشت سوم خرداد برنامه‌ریزی می‌کنند.

سلامی بیان کرد: مساجد، پایگاه مقاومت بسیج، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها و سمن‌ها، کانون‌های اصلی بزرگداشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر و روز مقاومت ایثار و پیروزی، و چهارم خرداد روز دزفول و روز مقاومت و پایداری است.

وی افزود: برنامه‌های بزرگداشت از یکم خرداد آغاز می‌شود و تا سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ادامه دارد. 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: در روز شهادت حضرت زهرا (س) که روز شهدای گمنام است، پیکر ۶ شهید گمنام در استان تدفین می‌شود.

سلامی بیان کرد: سالروز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، یادآور مجاهدت بزرگ در راه خدا و روحیه عزت، شجاعت، فداکاری و ایثارگری جوانان برای انقلاب و کشور است.

وی افزود: اشغال خرمشهر، برگ برنده‌ صدام بود و پس از آن حالت تهاجمی نسبت به اتقلاب اسلامی داشت و فتح خرمشهر توسط رزمندگان ما غرور او را شکست.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: فتح خرمشهر، یک معجزه و نقطه عطف دوران دفاع مقدس محسوب می‌شود که پس از آن موفقیت‌های مختلف نصیب رزمندگان کشورمان شد.

سلامی بیان کرد: سوم خرداد یوم‌الله بزرگ در تاریخ اتقلاب و دفاع مقدس است و همواره برای جوانان الهام بخش خواهد بود.

وی افزود: اکنون پس از ۴۰ سال، هنوز برای بزرگداشت این روز ستاد تشکیل می‌شود که این نوعی جهاد تبیین و به معنای اهمیت جوانان به حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر استانی رئیس جمهوری به تکمیل پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان اختصاص یافت که تا کنون ۳۰ دصد آن معادل ۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد و امید است پارک موزه دفاع مقدس تا پایان سال ۱۴۰۱ با تخصیص کامل این اعتبار تکمیل شود. 

سلامی گفت: ۱۶۱ شهید دفاع مقدس در ۵۷ یادمان شهرهای مختلف استان سمنان آرامیده‌اند که از این تعداد، ۱۷ یادمان هنوز تکمیل نشده است و قرار بر این است تاپایان سال جاری همه یادمان‌ها تکمیل و بهره‌برداری شود.

به گزارش ایرنا، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ است که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی و احمد متوسلیان انجام شد. بعد از این نبرد، خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق بازپس گرفته شد.

روز چهارم خرداد نیز روز مقاومت دزفول نام دارد شده است. علت این نامگذاری مقاومت مردم این شهر در برابر موشک باران رژیم بعثی عراق در طول دفاع مقدس است. این شهر در دوران جنگ تحمیلی بارها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم عراق بود تا آنجا که از آن با نام شهر موشک‌ها یاد کرده‌اند. در آغاز جنگ تحمیلی دزفول بیش از ۲۰۰ بار موشک‌باران و ۲۰ هزار بار گلوله‌باران شد.

نظر شما