شناسهٔ خبر: 54125810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

سید حسن نصرالله:هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد

دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان گفت:هیچ گروهی سیاسی‌ای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آن آن‌هاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، درباره انتخابات لبنان به سخنرانی پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود پس از سلام و احوالپرسی از تمام کسانی که برای دادن رأی به پای صندوق‌های رأی آمدند، به خصوص بیماران و جانبازان تشکر و قدردانی کرد.

سید حسن نصرالله همچنان از مقامات ذیربط لبنان و نیروهای امنیتی این کشور از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.

دبیرکل حزب‌الله همچنین با تشکر از اعضای جدید فراکسیون حزب‌الله، گفت: «از کادر مقاومت که رزمایش صهیونیست‌ها و مشارکت در فرایند رأی‌گیری را زیر نظر داشتند، تشکر می‌کنیم».

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به نتیجه بزرگی که در انتخابات لبنان رقم خورد، اظهار داشت: «این دستاورد پس از حمله رسانه‌ای و روانی شدید علیه ما و علیه متحدان مقاومت و فشار اقتصادی و بحران‌سازی‌ها صورت گرفت. به‌رغم تمام تهدیدات و هرا‌س‌افکنی‌ها برای ترساندن مردم و بازگرداندن آ‌ن‌ها، این‌ها به نتیجه‌ای نیانجامید. حضور چشمگیر در سه مرحله یک پاسخ بود. حضور چشمگیر در روز رأی‌گیری یک پاسخ و همچنین نتایجی که منتشر شد، یک پاسخ دیگر بود.»

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «آنچه در ارتباط با مقاومت رخ داد، یک پیروزی بزرگ بود که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم و می‌بالیم به‌ویژه زمانی که وضعیت این نبرد را می‌نگریم و آنچه در آن استفاده و هزینه شد. آنچه نیز در ارتباط با جامعه شریف اهل‌تسنن رخ داد، مسئله بسیار مهمی است که نیازمند یک رویکرد آرام، مسئولانه و دقیق است.»

سید حسن نصرالله تأکید کرد: «هیچ گروهی سیاسی‌ای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آن‌هاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکرده‌اند.»

ما امروز در برابر مجموعه‌ای از فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی و نمایندگان جدید و مستقل قرار داریم که شاید مصلحت لبنان و مردم کشور در همین چیزی بوده که رخ داده و اینکه نه این گروه و نه آن گروه اکثریت را به دست نیاورد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری بیان کرد: «میزان بحران‌های مالی، پولی، اقتصادی و معیشتی به قدری است که هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند آن را حل و فصل کند حتی اگر اکثریت را به دست می‌آورد. زمانی که هیچ کس اکثریت را به دست نیاورده، این بدان معناست که همگی مسئول هستند و کسی نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. آسان‌ترین چیز مخالفت و نظریه‌پردازی است که هیچ هزینه‌ای ندارد. فرار از مسئولیت جایز نیست چراکه این خیانت به امید مردم و خیانت در امانت و زیر پا گذاشتن وعده‌هایی است که در کمپین‌های انتخاباتی مطرح شد.»

سید حسن نصرالله همچنین خواستار کنار گذاشتن درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی شد و گفت: «انتخابات تمام شده است و تمام آنچه باید پس از انتخابات نیز گفته می‌شد، گفته شد. تمام جهان در حال حرکت به سوی یک بحران است. سوخت گران شده و گندم نیز گران شده است. برخی اقلام شاید در بازار تمام شود. ما می‌توانیم سال‌ها مقاومت کنیم. اگر فکر می‌کنید که ما از دفاع از مقاومت و سلاح خود خسته خواهیم شد و تسلیم می‌شویم، این خیالی باطل است؛ اما کشمکش‌ها به جایی نمی‌رسد.»

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش به اتهام‌زنی‌های برخی افراد به جنبش حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جریان ملی آزاد در خصوص ادعای عدم تمایل این گروه‌ها به برگزاری انتخابات در موعد مقرر اشاره کرد و آن را دروغ خواند. سید حسن نصرالله در ادامه افزود: «دروغ دوم برگزاری انتخابات با سلاح بود.. در سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۹ انتخاباتی برگزار شد و شما انتخابات را با سلاح گرفتید و امروز در سال ۲۰۲۲ شما با سلاح نتیجه انتخابات را جشن می‌گیرید. آیا زمان آن نرسیده که این دروغ و دروغگو خجالت بکشند؟»

سید حسن نصرالله همچنین به دروغی دیگر درباره مداخله ایران در امور لبنان اشاره کرد و گفت: «ما سفیر آمریکا را دیدیم که در مراکز اخذ رأی سرک کشید و سفارت آمریکا لیست ارائه می‌دهد و سفیر عربستان سعودی نیز که خود فعال‌ترین کازار انتخاباتی در لبنان بود. بحران‌ها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت‌ها حل و فصل می‌شوند. پس بیایید روی نقاط مورد اتفاق‌نظر تمرکز کنیم.»/فارس

نظر شما