شناسهٔ خبر: 54047399 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،در متن این پیام آمده است:

25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نام گذاری شده‌ است. حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسه سرای بزرگ ایران و یکی از شاعران مشهور جهان و ستاره درخشنده آسمان ادب فارسی و از مفاخر ایران است که به علت همین عظمت مقام و مرتبت، سرگذشت وی مانند دیگر بزرگان علم و ادب با افسانه و روایات مختلف در آمیخته است.

شاهنامه گنجینه فناناپذیر و دریای بی پایانی است که در آن به همه زوایای حیات فردوسی و اجتماعی انسان توجه شده است و خداشناسی نه تنها در مطلع شاهنامه بلکه در تمام شاهنامه به هر مناسبتی که پیش آمده درباره توحید و خداشناسی و دینداری سخن به بیان آمده است.

این شاعر فرهیخته هنگامی که تاریخ میهن خود و افتخارات گذشته آن را در خطر نیستی و فراموشی دید زندگی خود را به احیای تاریخ گذشته مصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزه آسای خود در این راه یاری گرفت.

حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس از دنیا رفت و در باغش به خاک سپرده شد. بنای زیبا و اشعار بلند حک شده بر مزارش، چنان پویا و گویا سخن می‏‌گوید که گویی خود شاعر زنده است و با لحن دل‏نشین شعر می‌خواند.

بیست و پنجم اردیبهشت، سال روز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و بزرگداشت زبان فارسی و یاد و نام این حماسه پرداز و شاعر ملی ایرانیان را که به نام روز فردوسی در تقویم کشور جای گرفته گرامی می داریم و مقام منیع اش را ارج می نهیم.

حجت الاسلام رضا کلاه کج

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان

 

نظر شما