شناسهٔ خبر: 54032370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

در جشنواره کن امسال فیلم‌های جدیدی از برخی از بزرگ‌ترین نام‌های سینما اکران می‌شود، اما در عین حال سینماگران و ستارگان نوظهور زیادی هم در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از indiewire، جشنواره فیلم کن بعد از برگزاری با تاخیر در سال ۲۰۲۱، امسال در زمان اصلی خود در ماه می برگزار می‌شود.

جشنواره امسال شامل فیلم‌های جدیدی از برخی از بزرگ‌ترین نام‌های سینما از جمله دیوید کراننبرگ، کلی ریچارت، کلر دنیس، آرنو دسپلچین، برادران داردن، جیمز گری، هیروکازو کوره‌آدا، روبن اوستلوند، پارک چان ووک و... است.

امسال شاهد اکران ۱۸ فیلم خواهیم بود که بیش از همه انتظارها برای دیدن آنها بالاست. در ادامه این فیلم‌ها را معرفی خواهیم کرد.

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ سه‌شنبه ۱۷ می شروع به کار خواهد کرد و تا شنبه ۲۸ می ادامه خواهد داشت.

"aftersun" افترسان

«افترسان» اولین فیلم از شارلوت ولز، نویسنده و کارگردان اسکاتلندی است. در این فیلم فرانکی کوریو در نقش دختری ۱۱ ساله به نام سوفی بازی می‌کند که پدرش او را در اواخر دهه ۹۰ برای تعطیلات به استراحتگاهی در ترکیه می برد.

«افترسان» که به گذشته از امروز گفته می‌شود، خاطرات به‌یادماندنی  سوفی را در این سفر روایت می‌کند. 

"Armageddon Time" آخرالزمان

جیمز گری، کارگردان فیلم «آخرالزمان» است. ابتدا قرار بود در این فیلم رابرت دنیرو، اسکار ایزاک و کیت بلانشت ایفای نقش کنند اما همه این بازیگران این پروژه را ترک کردند. البته فیلم ستاره‌های بزرگ دیگری را به پروژه اضافه کرد مثل آن هاتاوی، جرمی استرانگ و آنتونی هاپکینز.

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

"Broker" دلال

هیروکازو کوره‌ادا (Hirokazu Kore-eda) کارگردان ژاپنی پس از برنده شدن نخل طلا با شاهکار خود در سال ۲۰۱۸ ، Shoplifters «دزدان فروشگاه»، مشغول فیلمبرداری فیلم بعدی خود در پاریس با گروهی از ستارگان بزرگ آمریکایی و فرانسوی شد.

این فیلم داستان افرادی است که جعبه‌هایی را برای کسانی که نوزادان ناخواسته‌شان را نمی‌خواهند، تهیه‌ کرده‌اند تا به طور ناشناش فرزندان خود را درون آن‌ها بگذارند.

موفقیت‌های او در جشنواره‌های پیشین کن این نوید را می‌دهد که اثر تازه این کارگردان یکی از اصلی‌ترین شانس‌ها برای کسب نخل طلا خواهد بود. با اینکه هیروکازو کورئیدا کارگردانی ژاپنی است، فیلم Broker در کره جنوبی ساخته شده و دومین فیلمی است که او به زبانی غیر از زبان مادری خود ساخته است (پس از ساختن فیلم فرانسوی The Truth در سال ۲۰۱۹).

کورئیدا که اغلب با کارگردان متبحر ژاپنی، اُزو یاسوجیرو (Ozu Yasujiro) مقایسه می‌شود، در آخرین اثر خود داستانی دیگر از پیچیدگی‌های روابط شخصی و خانوادگی را به تصویر می‌کشد.

"Crimes of the Future" جنایات آینده

در حالی که برخی از آثار دیوید کراننبرگ در قرن بیست و یکم به طور گسترده مورد استقبال قرار گرفته است (بیش از همه، «تاریخ خشونت» با ژانر متفاوت)، برداشت‌های کمترآشنا و ناامیدکننده‌ او از وضعیت تمدن غرب (مثلاً «کیهان‌شهر»)  با واکنشی کاملاً متفاوت مواجه شد. 

داستان این فیلم در آینده‌ای نه چندان دور روایت می‌شود، جایی که بشریت آموخته با محیط مصنوعی اطرافش تطبیق یابد. در این زمان تحولاتی روی داده که آدمی را به فرای وضعیت طبیعی‌اش رسانده و آرایش زیست‌شناختی‌اش را تغییر داده است. داستان هنرمند تحسین‌شده‌ای به نام «سائول تنسر» است که درگیر سندروم «تکامل شتاب‌یافته» شده و بدین سبب ارگان‌های جدیدی در بدنش ایجاد شده‌اند. 

"Decision to Leave" تصمیم برای ترک

ما همیشه منتظر فیلم جدیدی از پارک چان ووک هستیم، اما دو سال سینمای عقیم و محدود ما را بیشتر از همیشه تشنه رویکرد سمفونیک کارگردان «Oldboy» به فیلم‌سازی کرده است. 

این فیلم در مورد پرونده‌ قتل مردی در کوهستان است که به یک کارآگاه سپرده می‌شود و او در طی تحقیق با همسر مرموز مقتول آشنا می‌شود.

تریلر فیلم نشان می‌دهد که «تصمیم برای ترک» پارک را به کاری که در آن بهترین است بازمی‌گرداند: ساخت فیلم‌های سرگیجه‌آور و خشونت‌آمیز که قتل‌های روزمره را به چیزی بسیار بزرگ‌تر از زندگی تبدیل می‌کند.

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

"Elvis" الویس

فیلم الویس ۲۰۲۲ Elvis ماجرای زندگی بی‌نظیر ستاره موسیقی راک الویس پریسلی است.

باز لورمن، نویسنده و کارگردان استرالیایی این فیلم به کن بازگشت - جایی که برای اولین بار «اتاق رقص محکم» (۱۹۹۲)، «مولن روژ» (۲۰۰۱) و «گتسبی بزرگ» (۲۰۱۳) را با فیلم بیوگرافی خارج از رقابت خود با بازی آستین باتلر شرکت کرد. داستان از نگاه مدیر الویس پریسلی، سرهنگ تام پارکر (تام هنکس) روایت می‌شود که بیش از ۲۰ سال از ستاره راک همراهی و راهنمایی می‌کرد.

در کنار باتلر و تام هنکس بازیگران معروف دیگری مثل کودی اسمیت-مک‌فی و ستاره سریال Stranger Things دکر مونتگمری به ایفای نقش خواهند پرداخت.

تریلر فیلم Elvis نشان می‌دهد که تازه‌ترین اثر لورمن کل زندگی پادشاه راک اند رول را دربرمی‌گیرد. باز لورمن گفت امید دارد این فیلم به خوبی زندگی آمریکایی در دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی را به تصویر بکشد.

"The Five Devils" پنج اهریمن

لی میسیوس، فیلمساز فرانسوی پنج سال پس از نمایش اولین فیلم بلند خود با نام «آوا» در هفته منتقدان کن، با فیلم «پنج اهریمن» آمده است. دقیقاً مانند «آوا» که درباره دختر نوجوانی بود که با از دست دادن بینایی خود دست و پنجه نرم می‌کرد، «پنج شیطان» نیز به همین ترتیب در مورد حواس است. این بار، این بو است، و فیلم داستان یک دختر جوان را دنبال می‌کند که مدت‌هاست از توانایی بالایی در استشمام کردن چیزها لذت می‌برد. زندگی او با ورود «خاله مرموز جولیا» که همه نوع اسرار خانوادگی را کشف می‌کند (که به نظر می‌رسد برخی از آنها حتی جادویی است)، به هم می‌ریزد.

در این فیلم همچنین بازیگرانی از استعدادهای نوظهور و شناخته‌شده فرانسوی، از جمله آدل اگزارچوپولوس، دافنه پاتاکیا، نوئی ابیتا، پاتریک بوشیتی و پل گیلهوم بازی می‌کنند. میسیوس از زمان اولین کارگردانی‌اش، بسیار مشغول بوده و در نوشتن فیلمنامه‌هایی از فیلم‌هایی مانند «ستاره‌ها در ظهر» به کارگردانی کلر دنیس، فیلم «پاریس، منطقه سیزدهم» اثر ژاک اودیار در جشنواره کن ۲۰۲۱ (که سال گذشته در کن به نمایش درآمد) همکاری داشته است. 

"Forever Young" همیشه جوان

والریا برونی تدسکی بازیگر و کارگردان آخرین بار در سال ۲۰۱۳ فیلم «قلعه‌ای در ایتالیا» را به مسابقه کن آورد، زمانی که تنها کارگردان زنی بود که یک فیلم در رقابت داشت. خوشبختانه، او در حال حاضر کمی بیشتر شرکت دارد، و به دلایل دیگری که به تمرکز منحصر به فرد او مربوط می‌شود، سزاوار این است که در این زمینه شرکت کند. تدسکی مطالعات شخصیتی ظریف و هوشمندانه‌ای انجام می‌دهد که بخشی از زندگی خود اوست. این بار، او دامنه فعالیت خود را با یک قطعه گروهی در دهه ۱۹۸۰ به دنبال گروهی متشکل از جوانان ۲۰ ساله که در Les Amandiers، مدرسه بازیگری معتبری که توسط Patrice Chéreau اداره می‌شود، پذیرفته شده‌اند، گسترش می‌دهد.

لوئیس گارل، نادیا ترشکیویچ و الکسیا چاردارد از جمله بازیگران برجسته این فیلم هستند. 

"God’s Creatures" مخلوقات خدا 

فیلم «مطابقات» آنا رز هولمر اولین نمایش خیره‌کننده در مورد بیماری اسرارآمیزی بود که یک شهر کوچک را درگیر کرده بود و چشم‌انداز کارگردانی را به تصویر می‌کشید که از طریق لایه‌های شگفت‌انگیز سینما به بررسی دقیق جهان می‌پرداخت. هولمر در ادامه‌ فیلم قبلی‌اش، داستان زنی را کارگردانی می‌کند که برای محافظت از پسرش در دهکده‌ای کوچک دروغ می‌گوید و دچار پیامدهای ناراحت‌کننده‌اش می‌شود.

«مخلوقات خدا» با بازیگرانی از جمله امیلی واتسون، پل مسکال و آیسلینگ فرانسیوسی از فیلم‌هایی پرانتظاری است که در جشنواره کن اکران می‌شود.

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

"Holy Spider" عنکبوت مقدس

علی عباسی، کارگردان هلندی ایرانی الاصل، با فیلم «عنکبوت مقدس» در جشنواره کن ۲۰۲۲ شرکت می‌کند. این فیلم که در ایران رخ می‌دهد، داستان مردی است که تصمیم دارد شهر را از کثیفی و گناه پاک کند. اگرچه او به دلیل جنایات خود در سال ۲۰۰۱ دستگیر شد، بسیاری از مردم از مأموریت او حمایت کردند.

"The Innocent" بی‌گناه

لویی گارل بازیگر فوق‌العاده فرانسوی است که برای بازیگری‌اش معروف است و معمولاً بسیاری از فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده در کن حضور داشته‌اند، اما مهارت‌های او در پشت دوربین کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، گارل در سال‌های اخیر با پرتره‌های طنزآمیز از افراد گمراهی که انتخاب‌های رادیکال انجام می‌دهند، به‌عنوان یک فیلمساز پیشرفت‌های آرامی داشته است‎؛ «یک مرد وفادار» “A Faithful Man” کمدی زناشویی او، نگاهی جالب به خیانت داشت. فیلم دیگر او با عنوان «جنگ صلیبی» “The Crusade” نیز نمایشی طنز بود. غریزه کمدی در حال رشد گارل ممکن است امسال با «بی‌گناه» به نقطه اوج خود رسیده باشد، نوعی فیلم فرانسوی که می‌تواند در جشنواره کن بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

این فیلم (که گارل با همکاری تانگوی ویل رمان‌نویس آن را نوشته است)، در مورد زنی ۶۰ ساله خوش‌ذوق است که عاشق مردی زندانی (رشدی زم) می‌شود. وقتی این زوج تصمیم به ازدواج می‌گیرند، پسر زن (گارل) آنقدر با این وصلت مخالفت می‌کند که از یکی از دوستانش می‌خواهد که به او کمک کند تا جلوی آن را بگیرد - که منجر به یک‌سری نقشه‌های نادرست می‌شود. «بی‌گناه» که در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید، ممکن است در منتخب رسمی کن نمایش داده شود. 

"Moonage Daydream" رویای مهتاب

برت مورگن مستندساز وظیفه کارگردانی اولین فیلم مستند درباره دیوید بووی را بر عهده گرفت. مورگن برای ترسیم سفر خلاقانه، موسیقایی و معنوی بووی، اجراها و موسیقی ۱۶ و ۳۵ میلی‌متری که قبلاً دیده نشده بود، با روایتی از خود نوازنده ساخته است.

در سال ۲۰۱۷، مورگن به آرشیو شخصی بووی، از جمله تمام ضبط‌های اصلی دسترسی کامل داشت.

این فیلم نه‌تنها زندگی بووی، بلکه هنر پرفورمنس بین رشته‌ای او را از موسیقی و فیلم گرفته تا رقص، نقاشی، مجسمه‌سازی، کلاژ ویدیویی و صوتی، فیلمنامه‌نویسی، بازیگری و تئاتر زنده را مورد بررسی قرار می‌دهد. این فیلم شامل ۴۸ قطعه موسیقی بووی است که از ریشه اصلی آنها در Dolby Atmos ترکیب شده است. همه اجراهای فیلم برای اولین بار ظاهر می‌شوند. 

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

"Rodeo" نمایش سوارکاری

اولین فیلم لولا کیوورون Quivoron، که برای اولین بار در Un Certain Regard اکران می‌شود، در حال حاضر یکی از فیلم‌های مورد بحث جشنواره است. این فیلم فرانسوی مملو از عناصر جذاب است: ستاره‌ای که اولین بازی‌اش است (ژولی لدرو)، و وعده چند شیرین‌کاری بسیار هیجان‌انگیز، با تشکر از متیو لاردوت، متخصص بدلکاری کهنه‌کار، که روی همه چیز از فرنچایز جیسون بورن تا فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» کار کرده است.

لدرو در این فیلم نقش جولیا، زن جوان مستقلی را بازی می‌کند که وقت خود را در مسابقاتی می‌گذراند که دوچرخه‌سواران جسور در آن حضور دارند. هنگامی که جولیا، که در حال حاضر در حاشیه زندگی می‌کند، با یک خدمه دوچرخه‌سواری در حین یک سوارکاری به زمین می‌افتد، شخصیت او کاملاً تغییر می‌کند. فیلم کیوورون به نظر می‌رسد ترکیبی تپنده از درام بلوغ، جنایی هیجان‌انگیز، و اکشن است. 

"Showing Up" نمایش

فیلم‌نامه این فیلم توسط رایکارد و جان ریموند (Jon Raymond) نوشته شده است. تهیه‌کنندگی این پروژه برعهده نیل کوپ (Neil Kopp)، آنیش ساوجانی (Anish Savjani) و وینسنت ساوینو (Vincent Savino) است. اسکات رودین (Scott Rudin) و الی بوش (Eli Bush) تهیه‌کنندگان اجرایی این پروژه هستند.

«نمایش» اولین فیلم کلی رایکارد (Kelly Reichardt) است که در بخش نخل طلا جشنواره کن اکران می‌شود. این فیلم چهارمین همکاری رایکارد با میشل ویلیامز، بازیگر آمریکایی است. در این فیلم آندره ۳۰۰۰ و هانگ چائو نیز به ایفای نقش می‌پردازند. با اینکه فیلم‌های این سینماگر در گیشه موفقیت چندانی نداشتند، همیشه توسط منتقدین و اعضای جشنواره‌ها مورد استقبال قرار گرفتند.

رایکارد یکی از بهترین کارگردانان آمریکایی است که امروزه مشغول به فیلمسازی هستند. گفته می‌شود این فیلم از حالت ناتورالیستی فیلم‌های این کارگردان فاصله خواهد گرفت.

"Three Thousand Years of Longing" سه هزار سال حسرت

جرج میلر هرگز از روبه‌رو شدن با ژانرهای مختلف نمی‌ترسد. کارگردان فیلم Happy Feet آخرین اثر خود، یعنی Mad Max: Fury Road را در سال ۲۰۱۵ ساخت و به همگان نشان داد که ربطی به موضوع فیلم یا مخاطبان ندارد، جرج میلر همیشه می‌درخشد. این نکته پروژه تازه میلر را هیجان‌انگیزتر می‌کند. Three Thousand Years of Longing فیلمی رومانتیک-فانتزی است که ستارگانی مثل ادریس البا و تیلدا سوینتن در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم سه هزار سال حسرت داستان محققی است که با یک جن آشنا می‌شود. این جن قول سه آرزو را به محقق می‌دهد تا در عوض آزاد شود.

۱۵ فیلم در جشنواره کن که انتظارها برای دیدن آنها بالاتر از بقیه است

نظر شما