شناسهٔ خبر: 66669254 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی:

کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه‌ای نو به تعالیم رضوی است

حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی در حاشیه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) اظهار کرد: محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه‌های متفکرین و عالمان بزرگ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید سعید رضا عاملی در حاشیه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) که با حضور اندیشمندان ۳۵ کشور از چهار قاره جهان برگزار شد، اظهار کرد: محتوای این کنگره عظیم وامدار اندیشه‌های متفکرین و عالمان بزرگ است.

نگاه تمدنی امام رضا (ع) با تاکید بر عدالت است

حجت الاسلام عاملی محور کنگره را نگاه تمدنی امام رضا (ع) با تاکید بر کلیدی ترین آرزوی جهان یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهمترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض عنوان کرد و افزود: این کنگره به دنبال معرفت گشایی و راز گشایی از حقیقت الهی و واقعیت‌های جهان معاصر است و در حالی برگزار می‌شود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی عدالتی و ظلم نسبت به همگان هستیم.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحدجهانی زندگی می‌کنیم و مشمول قاعده تأثیر و تأثر هستیم.
عاملی گفت: عدالت هم ابعاد فردی دارد و هم ابعاد اجتماعی، هم در عرصه سیاسی و هم در قلمرو فرهنگی و هم در همه ارکان اقتصادی عدالت نفوذ فراگیری دارد، عدالت پیوند وسیعی با حقیقت دارد. در واقع بنیان همه حقایق الهی اعم از توحید، نبوت و معاد بر پایه عدالت است. همه آنچه خداوند برای هستی و انسان به عنوان اشرف مخلوقات و حقایق الهی تدبیر کرده است مبتنی بر عدالت است.
حجت الاسلام عاملی اشاره کرد: امام رضا (ع) می‌فرمایند که با مردم در تعامل است، بر آنان حکومت می‌کند ولی ظلم نمی‌کند. با مردم سخن می‌گوید ولی دروغ نمی‌گویند. به مردم وعده می‌دهد ولی تخلف نمی‌کند، چنین شخصی از حیث مروت کامل است و از عدالت آشکار و عیان است و برادری با او واجب است و غیبت کردن او حرام است.
کشتار مردم غزه؛ اوج بی عدالتی در جهان
دبیر پنجمین کنگره جهانی امام رضا (ع) تشریح کرد: متأسفانه امروز نماد مهمترین و عمیق‌ترین ظلم و تبعیض که از جنس جنایات بزرگ به حساب می‌آید کشتار جمعی مردم و کودکان در غزه است که منجر به فشرده‌ترین درد بر پیکر مردم مظلوم فلسطین شده است. کشته شدن بیش از ۱۶۰۰۰ کودک، کشتار زنان باردار و آواره شدن نزدیک به یک میلیون جمعیت و قتل عام و مفقود الاثر شدن بیش از ۵۰ هزار نفر و تخریب فراگیر بیمارستانها، مدارس، خانه‌های مسکونی و طمع ورزی برای غصب بخش دیگری از سرزمین مردم فلسطین و فشار آوردن برای بیرون راندن زنان و مردان کودکان و پیران به سمت ناکجا آبادی که میزبان ندارد، نشان از این درد و زخم بزرگ بر پیکره همه جامعه بشری دارد.
حجت الاسلام عاملی گفت: وقتی به وضعیت عمومی جهان نگاه می‌کنیم همه ارکان پنجگانه مرتبط با ابعاد مادی زندگی و حیات انسان‌ها یعنی امور مرتبط با غذا، آب، مسکن سلامت، آموزش و محیط زیست در شرایط سراسر مخاطره آمیز قرار دارد، به طور کلی میزان نابرابری اجتماعی به صورت خیره کننده ای در مقایسه با دو قرن پیش یعنی سال ۱۸۲۰ افزایش پیدا کرده و از ۲۸ درصد جمعیت به ۸۵ درصد جمعیت افزایش پیدا کرده است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) همچنین عنوان کرد: به آینده امیدوار هستیم، تصویری از منظر امام رضا (ع) از جهان آینده وجود دارد که در عدالت فراگیر محقق می‌شود و به کسی ظلم نمی‌شود. سرمایه اجتماعی امام رضا علیه السلام تمدن ساز و هویت ساز و راهگشا برای امروز و آینده بشریت است.
معماری تمدن نوین اسلامی مهمترین هدف کنگره
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) درباره مهمترین اهداف کنگره نیز بیان گفت: دستیابی به نقشه راه و معماری تمدن نوین اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی با تأکید بر تعالیم امام رضا (ع)، تحکیم و استمرار تعالیم تمدنی امام رضا (ع) به عنوان منبعی غنی در سپهر تمدن نوین اسلامی، ارائه خوانش جدید از تعالیم رضوی متناسب با نیازهای روز فرهنگی و اندیشه‌ای در سطح ملی و جهانی مهمترین هدف کنگره جهانی حضرت رضا (ع) است.
حجت الاسلام عاملی ادامه داد: همچنین گسترش فضای همگرایی، مشارکت و ارتباطات جهانی در حوزه مبانی تعالیم رضوی، تقویت فرهنگ مقاومت مبتنی بر هویت اسلامی با تکیه بر سیره رضوی، زمینه‌سازی به منظور تحقق اجماع جهانی در موضوعات تمدنی مرتبط با تعالیم رضوی، ایجاد مفاهمه و همگرایی در خصوص مفاهیمی چون عدالت، حقیقت، کرامت، تبعیض، ظلم، تضاد و راه‌حل‌های برون‌رفت از آن، دستیابی به راه‌حل‌های فرهنگی، آموزشی و عملی مشترک در حوزه مسائل تمدنی و اخلاقی در سطح جهانی، دستیابی به نظرهای جدید و قابل اجرا در حوزه عدالت نیز از دیگر اهداف بین ادیانی در کنگره جهانی حضرت رضا (ع) است.
دبیر علمی کنگره جهانی حضرت رضا (ع) همچنین با تاکید بر اینکه این کنگره تمرکز معنایی و مفهومی درخصوص مسائل مهم جهان است که جنبه تمدنی و تمدن‌ساز دارد، معتقد است؛ عدالت جنبه تمدنی و ظلم و تبعیض جنبه ضدتمدنی دارد. این کنگره جنبه گفت‌وگوی بین ادیانی نیز دارد و میزبان سخنرانانی است که از ۳۵ کشور جهان در مشهد گرد هم آمده اند.
حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: بزرگانی از جامعه شیعیان و سایر مذاهب اسلامی، کلیسای مریمیه لبنان، کلیسای واتیکان و کلیسای یونان در این کنگره حضور دارند که در نشست‌های تخصصی با یکدیگر به گفت و گو می‌پردازند.
وی با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) یک سابقه ۴۰ ساله دارد که از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ چهار کنگره آن برگزارشده بود و اکنون پس از وقفه ۳۰ ساله در حال برگزاری است و قرار است هر دو سال یک بار برگزار شود، افزود: کنگره جهانی حضرت رضا (ع)؛ میزبان اندیشمندان از چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکاست که بیش از ۲۰۰ مقاله به کنگره ارسال کرده اند.
حجت الاسلام عاملی به مهمانان حاضر در کنگره اشاره کرد و گفت: داوود ولید مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی اسلامی میشیگان، جعفر لاداک امام جماعت مرکز باب العلوم لیدز از انگلیس، سندو هی را مدیر مرکز جهانی پژوهش‌های علمی از هلند، سیف الدین کارا عضو هیأت علمی مطالعات اسلامی دانشگاه گوتینگن از هلند، اولگ پاخوموف استاد مرکز مطالعات شمال شرق آسیا دانشگاه توهوکو روسیه، دنیل متروسوف کشیش روسی، پلیتون اپوستولوس ایگناتیوس، ابوناصر پیام دو نماینده واتیکان و میگنوئل پرازا کشیش رم، خانم پورن پان پرونگچیتر استاد تاریخ دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه سرناخارین ویروت تایلند، خانم دکتر مایا کاپاناتزه دانشیار دانشگاه بین المللی قفقاز و دانشکده علوم اجتماعی و بشر دوستانه تفلیس گرجستان، بشیر مونی بپرکینافاسو، میکائیل البارز مسئول مرکز اسلامی امام رضا اسپانیا، پاتریشا سیمون دوپاردو استاد گروه علوم دینی در دانشگاه کاتولیک پاپی میناس گرایی برزیل، محمد نور دوغان استاد بازنشسته دانشکده استانبول و مدرس دانشگاه آرل ترکیه و قدیر جاناتان از اندیشمندان کشور ترکیه، املا منافی از بوسنی و هرزگوین، محمد شولا یحیی حیدر رهبر شیعیان مالی و غرب آفریقا، سید ایمن زیتون مدیر مجتمع رسول اعظم لاذقیه، شجاع علی میرزا مدیر مدرسه عالی مطالعات اسلام و عرب از جمله میهمانان خارجی این کنگره هستند.

نظر شما