شناسهٔ خبر: 66650572 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع):

سرمایه اجتماعی امام رضا(ع) تمدن‌ساز و راه‌گشای آینده بشریت است

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» با حضور اندیشمندان ایرانی و بین‌المللی از روز گذشته به مدت دو روز همزمان با ۲۰ نشست تخصصی در مشهد ادامه دارد .در افتتاحیه کنگره، ابتدا پیام تصویری رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت شد.

صاحب‌خبر -

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی به سخنرانی پرداخت و از تمبر همایش جهانی امام رضا(ع) رونمایی شد. علاوه بر این، پیام‌های آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی و جعفر سبحانی نیز قرائت شد .گفتنی است، براساس برنامه، رئیس‌جمهور نیز در اختتامیه این کنگره که امروز برگزار می‌شود حضور خواهد داشت.

این کنگره عظیم، وامدار اندیشه‌های متفکران و عالمان بزرگ است
 به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید سعید رضا عاملی در افتتاحیه این مراسم که صبح دیروز در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای پایه‌گذاری این کنگره مهم امام‌شناسی و همه مراجع عظام، دانشمندان و اندیشمندانی که پایه این امر معرفتی را گذاشتند، سپاسگزاری کنم. تشکر خاص برای بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب دارم و سپاسگزار مراجع عظام آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله جوادی آملی و همچنین آیت‌الله سبحانی برای پیام‌های راه‌گشا و فاخر آن‌ها هستم.
وی در ادامه گفت: از تولیت معزز آستان قدس رضوی و ریاست محترم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) برای همه حمایت‌ها و راهنمایی‌ها و دغدغه‌مندی ایشان درخصوص احیای معارف و تراث تمدنی اهل‌بیت(ع) به‌طور عام و حضرت رضا(ع) به‌طور خاص تشکر می‌کنم.
وی تصریح کرد: بدیهی است محتوای این کنگره عظیم، وامدار اندیشه‌های متفکران و عالمان بزرگ از بیش از ۳۵کشور جهان و ایران عزیز به عنوان مهد فکر و تمدن اسلامی است که بدون این مشارکت ملی و جهانی، تحقق این گردهمایی بزرگ امکان‌پذیر نبود.
دبیر پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) یادآور شد: کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دارای سابقه ۴۰ ساله است، به‌طوری‌که سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۲ چهار کنگره برگزار و متأسفانه با یک وقفه ۳۰ساله مواجه شده است. هم اکنون تولیت معزز بنا دارند این کنگره مهم معرفتی هر دو سال یک‌بار برگزار شود و برنامه‌ریزی مفهومی و نظری برای هفت کنگره صورت گرفته است.

محوریت کنگره، نگاه تمدنی امام رضا(ع) با تأکید بر عدالت است 
حجت الاسلام عاملی محوریت این کنگره را نگاه تمدنی امام رضا(ع) با تأکید بر کلیدی‌ترین آرزوی جهان، یعنی عدالت و استقرار عدالت برای همگان و همچنین با نگاه به مهم‌ترین چالش جهان معاصر یعنی فراگیری ظلم و تبعیض عنوان کرد و افزود: این کنگره به دنبال معرفت‌گشایی و رازگشایی از حقیقت الهی و واقعیت‌های جهان معاصر است و در حالی برگزار می‌شود که تبعیض و ظلم روز به روز فراگیرتر و عمیق‌تر و امید به استقرار عدالت جهانی در میان مردم جهان ضعیف شده است و به نوعی شاهد بی‌عدالتی و ظلم به همگان هستیم. باید توجه داشت عصر ما عصر فراگیری ارتباطات جهانی است و به نوعی همه ما در فضای واحد جهانی زندگی می‌کنیم و مشمول قاعده تأثیر و تأثر هستیم؛ خداوند در قرآن دستور به عدل و احسان داده است: «إن الله يأمر بالعدل والإحسان» (آیه ۹۰ سوره نحل) و این ارزشی بزرگ و وجه مشترک همه ادیان الهی است. اساساً حسن عدالت و قبح ظلم یک امر عالی و یک رأی محمود برای همگان است.
وی ادامه داد: عدالت هم ابعاد فردی دارد و هم ابعاد اجتماعی، هم در عرصه سیاسی و هم در قلمرو فرهنگی و هم در همه ارکان اقتصادی انفاذ فراگیر داشته و پیوند وسیعی با حقیقت دارد. در واقع بنیان همه حقایق الهی اعم از توحید، نبوت و معاد بر پایه عدالت است. همه آنچه خداوند برای هستی و انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات و حقایق الهی تدبیر کرده مبتنی بر عدالت است.
او اشاره کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند، با مردم در تعامل است و بر آنان حکومت می‌کند ولی ظلم نمی‌کند و با مردم سخن می‌گوید ولی دروغ نمی‌گوید و به مردم وعده می‌دهد ولی تخلف نمی‌کند، چنین شخصی از حیث مروت کامل بوده و از عدالت، آشکار و عیان است و برادری با او واجب و غیبت کردن او حرام است.

وضعیت غزه فاجعه‌بار است 
دبیر پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) تشریح کرد: متأسفانه امروز نماد مهم‌ترین و عمیق‌ترین ظلم و تبعیض که از جنس جنایات بزرگ به حساب می‌آید، کشتارجمعی مردم و کودکان در غزه است که منجر به فشرده‌ترین درد بر پیکر مردم مظلوم فلسطین شده است. کشته شدن بیش از ۱۶هزار کودک، کشتار زنان باردار، آواره شدن نزدیک به یک میلیون جمعیت، قتل‌عام و مفقودالاثر شدن بیش از ۵۰هزار نفر، تخریب فراگیر بیمارستان‌ها، مدارس، خانه‌های مسکونی، طمع‌ورزی برای غصب بخش دیگری از سرزمین مردم فلسطین و فشار آوردن برای بیرون راندن زنان و مردان، کودکان و پیران به سمت ناکجاآبادی که میزبان ندارد، نشان از این درد و زخم بزرگ بر پیکره همه جامعه بشری دارد.

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) میزبان اندیشمندان از چهار قاره جهان 
 گفتنی است، کنگره جهانی حضرت رضا(ع) میزبان اندیشمندان اسلامی و سایر ادیان از چهار قاره آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکاست. این کنگره که با شعار «عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس» ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود؛ طبق اعلام دبیرخانه، همزمان دارای 20نشست تخصصی است.

نظر شما