شناسهٔ خبر: 54019920 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مقیسه در بازدید از غرفه آنا:

حاکمیت باید CDNها را در اختیار فعالان فرهنگی و رسانه‌ای قراردهد

رئیس ساترا گفت: CDNها در اختیار عده‌ای است که بازار را برای تولیدکنندگان جدید باز نمی‌کنند بنابراین باید نظام دولتی و حاکمیتی زیرساخت‌هایی را آماده کند و CDN‌ها را در اختیار فعالان فرهنگی و رسانه‌ای قراردهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سعید مقیسه، رئیس ساترا در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در نمایشگاه «اینوتکس۲۰۲۲»، در رابطه با ارزیابی خود از این نمایشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات پلت‌فرم‌های علمی و فناوری، در بخش پلت‌فرم‌های کاربری و پلت‌فرم‌های VOD است به این خاطر که حجم محتوای‌شان کم است و توسط خود پلت‌فرم بارگذاری می‌شود، اما VSPها، پلت‌فرم‌های اشتراک‌گذاری محتوا بوده که کاربرمحور و ریجستری‌اند و حجم کار در آن‌ها بسیار بالا است، لذا ممیزی بعد از پخش ملاک عمل قرار می‌گیرد که هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی افزود: البته هوش مصنوعی نیز چالش‌هایی دارد به‌طور مثال نمونه‌های موجود در بازار خارجی است بنابراین نمی‌توانیم مطابق فرهنگ خود آن‌ها را تغییر دهیم. از سوی دیگر گران و نیازمند سخت‌افزارهای قوی است که از عهده هر شرکت نوپایی برنمی‌آید و علاوه‌بر این شرکت‌های نوپا بر این باورند که به‌جای VOD و خریداری رایت محتوا از UDC استفاده کنند بنابراین چالش‌های اینچنینی با علم و فناوری سریع‌تر حل می‌شود تا با تنظیم مقررات انسانی. همچنین بحث هوشمندسازی می‌تواند محور فعالیت‌های ما باشد.

مقیسه بیان کرد: یک بحث دیگر هم این است CDNها  در اختیار یک عده‌ای است که بازار را برای تولیدکنندگان جدید باز نمی‌کنند. پس به نظرم خوب است یک نظام دولتی و حاکمیتی زیرساخت‌هایی را آماده کند CDNها را در اختیار کسانی‌که می‌خواهند کار فرهنگی و رسانه‌ای کنند بگذارد که آن‌ها هزینه و سرمایه‌شان را به‌جای صرف زیرساخت، صرف محتوا کنند، زیرا یک پلت‌فرم با توجه به محتوا در سال پنج روز پیک دارد و پلت‌فرمی دیگر ۱۰ روز بنابراین به صرفه نیست که همه برای خود یکCDN بزرگ درست کنند. باید CDNهای قابل اشتراک‌گذاری و دولتی توسعه پیدا کنند که با هزینه‌های کم یا حتی رایگان قابل بارگذاری باشند که ما در ساترا پیگیر این مسئله هستیم و امیدواریم صدا و سیما بتوانند چنین زیرساختی را برای مردم فراهم کند.

رئیس ساترا اضافه کرد: پلت‌فرم‌ها لزوماً از هوشمندسازهای خوبی استفاده نمی‌کنند. ملاک‌ خوب بودن هوشمندسازی می‌تواند به‌لحاظ زیرساختی یا محتوایی باشد تا همه تخلف‌های محتوایی را پیش‌بینی کند و نشان دهد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از طریق جوانان به نقطه مطلوب دست پیدا کرد؟ گفت: بله؛ اما نیازمند کار فرهنگی هستیم و خبرگزاری آنا به‌عنوان دیده‌بان علم و فناوری نقش به‌سزایی در هوشیار کردن جامعه علمی کشور دارد و از طریق مصاحبه با افراد ذی‌ربط، می‌تواند اهمیت و سود اقتصادی و فرهنگی این امر را برای جامه ترسیم و تبیین کند و با شناسایی بازار، گامی برای ترغیب سرمایه‌گذاران بردارد.

انتهای پیام/۱۰۴/

نظر شما