شناسهٔ خبر: 53945007 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

هفتاد و پنجمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

مکرون: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند دهه طول بکشد / روسیه سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم را زیر سایه جنگ اوکراین، جشن گرفت / سفارت ایران در اوکراین: احتمال گسترش جنگ به منطقه ترانس دنیستر در مولداوی وجود دارد / سفیر روسیه: از مقامات ایران به دلیل «موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع اوکراین» قدردانی می‌کنم

روز گذشته شهردار ایرپین از بازدید جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این شهر واقع در حومه پایتخت اوکراین خبر داد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته شهردار ایرپین از بازدید جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این شهر واقع در حومه پایتخت اوکراین خبر داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به مناسبت روز هشتم مه ضمن مقایسه جنگ دوم جهانی با مناقشه جاری در اوکراین اطمینان داد که کشورش همانند سال ۱۹۴۵ به پیروزی دست خواهد یافت.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

مکرون: عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند دهه طول بکشد
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۲۰:۳۹

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت، عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند دهه طول بکشد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ماکرون طی مراسمی در شهر استراسبورگ حمایت از «شکل جدیدی از جامعه سیاسی اروپایی» را اعلام کرد.

رئیس جمهور فرانسه توضیح داد در این جامعه جدید، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ‌می‌توانند «ارزش‌های اصلی اروپایی» را با کشورهای عضو به اشتراک بگذارند.

ماکرون که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد درباره اوکراین گفت: «حتی اگر با نامزدی این کشور همین فردا موافقت کنیم، همه کاملاً می‌دانیم که روند اجازه دادن به این کشور برای ملحق شدن [به اتحادیه اروپا] ممکن است چند سال یا احتمالاً چند دهه طول بکشد».

انگلیس مدرن‌ترین موشک را به اوکراین تحویل داد
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۲۰:۳۸

موشک نوع بریمستون انگلیس در اوکراین یافت شد، نیروهای اوکراین از این موشک در منطقه زاپوروژیا استفاده کرده است، اما به هدف نرسیده است.

به گزارش  اسپوتنیک، اولین موشک جدید هوا به زمین بریمستون که توسط بریتانیا در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفت به دست اردوی روسیه رسید. عکسی از این پرتابه در کانال تلگرام ناظر نظامی منتشر شد.

به گزارش این کانال، نیروهای اوکراین از این موشک در منطقه زاپوروژیا استفاده کرده است، اما به هدف نرسیده است.

در این پیام منتشر شده آمده است: "اکنون متخصصین وزارت دفاع روسیه آن را بررسی خواهند کرد."

این واقعیت که سربازان نیروی مسلح اوکراین شروع به استفاده از جدیدترین سلاح‌های بریتانیا کرده‌اند اولین بار توسط خبرنگار نظامی الکساندر کوتس گزارش شد. مشخص شده است که قرار بود لندن این موشک‌ها را تا ۱۰ مه تحویل دهد، اما به گفته خبرنگار، قوای مسلح اوکراین حتی زودتر سلاح را دریافت کرده است.

بریمستون یک موشک ضد کشتی است که می‌تواند علیه اهداف زمینی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از نظر ظاهری، شبیه موشک هوا به زمین AGM-۱۱۴ هلفایر آمریکایی است که قادر به اصابت به اهداف متحرک سریع از جمله پرتاب غیرمستقیم است. علاوه بر این، این سلاح می‌تواند به مثابه موشک رهبری شده ضد تانک مورد استفاده قرار گیرد.

روسیه سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم را زیر سایه جنگ اوکراین، جشن گرفت
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۲۰:۳۶

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در مراسم رژه سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی تلاش کرد تا اقدام نظامی مسکو در اوکراین را به عنوان پاسخی اجباری به سیاست‌های غرب و اقدامی ضروری برای جلوگیری از یک تجاوز احتمالی وانمود کند.

او که در رژه نظامی میدان سرخ صحبت می کرد، مبارزه ارتش سرخ علیه نیروهای آلمان نازی را به مبارزه امروز نیروهای روسیه در خاک اوکراین تشبیه کرد.

برخلاف پیش بینی‌های قبلی و گمانه زنی های چند روز اخیر ولادیمیر پوتین در این صحبت هایش از عباراتی که نشانه تغییر استراتژی کرملین در این جنگ و یا تمایل پویتن برای اعلام یک بسیج گسترده تر نیروها در خاک اوکراین باشد، استفاده نکرد.

بورل: ذخایر بلوکه‌شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده شود
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۶

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده است که از ذخایر ارزی مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

گروه هفت: به تدریج واردات نفت از روسیه را متوقف می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۶

اعضای گروه هفت در نشست مجازی آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و راه‌های ارائه کمک‌های بیشتر به کی‌یف را مورد بررسی قرار داده تصمیم گرفتند در راستای فشار بیشتر بر مسکو واردات نفت از روسیه را به‌تدریج متوقف یا به‌طور کامل ممنوع کنند.

وزیر دفاع انگلیس: فاشیسم و استبداد پوتین با نازی‌ها برابری می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۶

به گزارش گاردین، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در آستانه رژه نظامی سالانه کرملین می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محفل سیاسی نزدیک به او با حمله به اوکراین در حال "انعکاس فاشیسم" هستند.

بن والاس همچنین ولادیمیر پوتین را به گروگان گرفتن سالروز پیروزی شوروی بر آلمان نازی متهم کرد و گفت که سیاستمداران ارشد و ژنرال‌های روس هم در آن همدست هستند.

وزیر دفاع انگلیس در سخنرانی موزه ملی ارتش در لندن می‌گوید: اکنون پوتین و حلقه نزدیکان او و ژنرال‌ها، با حمله‌شان به اوکراین در حال منعکس کردن فاشیسم و استبداد ۷۰ سال پیش هستند و اشتباهات رژیم‌های خودکامه و مستبد قرن گذشته را تکرار می‌کنند. تهاجم بی‌دلیل و غیرقانونی آنها به اوکراین، حمله به غیرنظامیان بی‌گناه و خانه‌هایشان و قساوت‌های گسترده از جمله حمله عامدانه به زنان و کودکان، خاطره فداکاری‌های گذشته و شهرت جهانی روسیه را که زمانی افتخارآمیز بود، خراب می‌کند.

امروز سربازان و تانک‌هایی در مسکو و دیگر شهرها به مناسبت روز پیروزی رژه‌هایی برگزار می‌کنند و این مراسم‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای طی ۲۰ سال حکمرانی پوتین یافته‌اند.

اما بن والاس این حضور ژنرال‌های ارتش روسیه را "نامناسب" می‌داند چون "آنها به کرملین اجازه می‌دهند که معادل‌سازی نادرستی میان مبارزه ضد فاشیستی جنگ جهانی دوم و حمله بی‌دلیل به اوکراین دموکراتیک ایجاد کند."

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید: بیایید این تهی‌ بودن ژنرال‌های روس را که در یونیفرم‌های نظامی آراسته و با مدال‌هایی که به آن سنگینی می‌کند، کاملا در گروگانگیری پوتین از تاریخ پرافتخار اجدادش مقابل یک تهاجم بی‌رحمانه، دفع فاشیسم و فدا کردن خودشان در راه هدف والاتر همدست هستند، فریاد بکشیم. سربازان حرفه‌ای هم باید از این رفتار ارتش روسیه وحشت داشته باشند. آنها نه تنها درگیر یک تهاجم غیرقانونی و جنایات جنگی هستند، بلکه اعضای ارشدشان، شان خودشان را لکه‌دار کرده و کار را تا جایی پیش برده‌اند که باید در دادگاه نظامی محاکمه شوند.

رویترز: نفت روسیه رقیب ایران در چین شد / واردات نفت چین از ایران کاهش یافته
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۵

رویترز در گزارشی مدعی شد واردات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، از اوجی که اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشت، کاهش پیدا کرد.

در گزارش رویترز آمده است: اگر چه خرید نفت ایران کاهش پیدا کرد، اما همچنان هفت درصد از واردات نفت چین به حساب می‌آید. در این بین، نفت روسیه که هدف تحریمهای خودخواسته خریداران غربی قرار گرفته است، به مقصد چین روانه شده است.

زلنسکی: ما جنگ جهانی را بردیم، اینبار هم پیروز می‌شویم
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۵

ایسنا: زلنسکی پس از دیدار با چند تن از رهبران سیاسی بین‌المللی گفت که "اوکراین بخشی از جهانی آزاد و یک اروپای متحد است درحالیکه روسیه در شر و نفرت تنهاست."

به گزارش Ukrayinska Pravda، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز (دوشنبه) گفت: من مطمئنم که امروز اوکراین نشان داده که ما بخشی از یک جهان آزاد و یک اروپای متحد هستیم. این تضاد آشکار با انزوای مسکو در شر و نفرت است که همگان فردا آن را خواهند دید.

وی افزود: اصلی‌ترین چیزی که امروز احساس کردم این است که حتی تمایل بیشتر جهان برای کمک به ما وجود دارد چون برای تمام جهان آزاد، این مساله مشخص است که اوکراین طرف خیر در این جنگ است و روسیه بازنده خواهد شد چرا که شر همیشه بازنده است.

زلنسکی همچنین تاکید کرد: روسیه همه چیزهایی را که فاتحان جنگ دوم جهانی گرامی داشتند، به فراموشی سپرده است. روسیه تمام چیزهایی را که برای فاتحان آن جنگ مهم بود، فراموش کرده است. اما اوکراین و بقیه جهان آزاد آن را به خاطر می‌سپارند. هیچکس فراموش نمی‌کند. ما آن جنگ (جهانی دوم) را بردیم و در این یکی هم پیروز می‌شویم. اوکراین در این جنگ پیروز می‌شود.

رئیس جمهوری اوکراین در پست تلگرامی خود نوشت: ما برای آزادی فرزندانمان در حال مبارزه هستیم و پیروز هم می‌شویم. ما هرگز آنچه را که پیشینیانمان در جنگ دوم جهانی انجام دادند فراموش نمی‌کنیم که در آن بیش از هشت میلیون اوکراینی کشته شدند. خیلی زود ما در اوکراین دو روز را برای پیروزی جشن می‌گیریم.

سفیر روسیه: از مقامات ایران به دلیل «موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع اوکراین» قدردانی می‌کنم
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۵

سفارت روسیه در ایران در صفحه اجتماعی خود نوشت: «لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در سفری به اصفهان از کلیسای ارمنی وانک بازدید و با اسقف سیپان کشجیان دیدار کرد.»

در ادامه متنی که سفارت روسیه منتشر کرده، آمده است: «سفیر روسیه به طور مفصل درباره اهداف و وظایف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین توضیح داد و همچنین از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.»

اوکراین: ۶۰ نفر در بمباران یک مدرسه در لوهانسک کشته شدند
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۲

مقام‌های اوکراین می‌گویند در هنگام یک حمله هوایی حدود ۹۰ نفر از اهالی روستا در مدرسه پناه گرفته بودند و اکنون ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور می‌گوید دست کم ۶۰ نفر از آنها بر اثر اصابت بمب کشته شده‌اند. در همین حال، آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های روسیه را اعلام کرده که طی آن ۲۶۰۰ مقام حقیقی و حقوقی روسیه به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک هم از نجات ۳۰ نفر باقی‌مانده از ساختمان این مدرسه در روستای بیلوهوریوکا خبر داده است.

هایدای گفته این بمب روز شنبه روی مدرسه افتاده است اما روسیه هنوز در این باره اظهارنظر نکرده است.

لوهانسک یکی از اصلی‌ترین جبهه‌های جنگ از زمان حمله روسیه بوده است و ارتش اوکراین در آنجا با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و ارتش روسیه می‌جنگد.

بخش اعظم لوهانسک از ۸ سال پیش و آغاز نبردها در شرق اوکراین در کنترل جدایی‌طلبان که مورد حمایت روسیه هستند بوده است.

روستای بیاوهوریوکا در نزدیکی شهر سورودونتسک است که در کنترل نیروهای دولتی اوکراین است و از روز گذشته - شنبه هفتم مه - گزارش‌های متعددی از شکل‌گیری درگیری شدید در حوالی آن حکایت داشته است. یک روزنامه اوکراینی نوشته که این روستا "نقطه مهم" نبرد در یک هفته گذشته بوده است

فرماندار لوهانسک در شبکه تلگرام نوشته که انفجار بمب موجب آتش‌سوزی در ساختمان مدرسه شده و آتش‌نشانان برای مهار حریق ۳ ساعت با آن نبرد کردند.

او گفته تقریبا همه اعضای روستا از بیم حملات هوایی به این مدرسه رفته و در زیر زمین آن پناه گرفته بودند.

هایدای گفته آمار دقیق قربانیان تنها هنگامی مشخص خواهد شد که همه آوار کنار زده شود.

سفارت ایران در اوکراین: احتمال گسترش جنگ به منطقه ترانس دنیستر در مولداوی وجود دارد
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۴:۰۱

سفارت ایران در اوکراین از ایرانیان ساکن در مولداوی درخواست کرد در شرایط کنونی چنانچه ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، خاک مولداوی را ترک کنند.

در اطلاعیه شماره ۶ سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین آمده است:

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می شود در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام نمایند.

همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می شود خاک مولداوی را ترک نمایند.

لینک کوتاه کپی لینک

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت، عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا ممکن است چند دهه طول بکشد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، ماکرون طی مراسمی در شهر استراسبورگ حمایت از «شکل جدیدی از جامعه سیاسی اروپایی» را اعلام کرد.

رئیس جمهور فرانسه توضیح داد در این جامعه جدید، کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ‌می‌توانند «ارزش‌های اصلی اروپایی» را با کشورهای عضو به اشتراک بگذارند.

ماکرون که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد درباره اوکراین گفت: «حتی اگر با نامزدی این کشور همین فردا موافقت کنیم، همه کاملاً می‌دانیم که روند اجازه دادن به این کشور برای ملحق شدن [به اتحادیه اروپا] ممکن است چند سال یا احتمالاً چند دهه طول بکشد».

موشک نوع بریمستون انگلیس در اوکراین یافت شد، نیروهای اوکراین از این موشک در منطقه زاپوروژیا استفاده کرده است، اما به هدف نرسیده است.

به گزارش  اسپوتنیک، اولین موشک جدید هوا به زمین بریمستون که توسط بریتانیا در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار گرفت به دست اردوی روسیه رسید. عکسی از این پرتابه در کانال تلگرام ناظر نظامی منتشر شد.

به گزارش این کانال، نیروهای اوکراین از این موشک در منطقه زاپوروژیا استفاده کرده است، اما به هدف نرسیده است.

در این پیام منتشر شده آمده است: "اکنون متخصصین وزارت دفاع روسیه آن را بررسی خواهند کرد."

این واقعیت که سربازان نیروی مسلح اوکراین شروع به استفاده از جدیدترین سلاح‌های بریتانیا کرده‌اند اولین بار توسط خبرنگار نظامی الکساندر کوتس گزارش شد. مشخص شده است که قرار بود لندن این موشک‌ها را تا ۱۰ مه تحویل دهد، اما به گفته خبرنگار، قوای مسلح اوکراین حتی زودتر سلاح را دریافت کرده است.

بریمستون یک موشک ضد کشتی است که می‌تواند علیه اهداف زمینی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از نظر ظاهری، شبیه موشک هوا به زمین AGM-۱۱۴ هلفایر آمریکایی است که قادر به اصابت به اهداف متحرک سریع از جمله پرتاب غیرمستقیم است. علاوه بر این، این سلاح می‌تواند به مثابه موشک رهبری شده ضد تانک مورد استفاده قرار گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه در مراسم رژه سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی تلاش کرد تا اقدام نظامی مسکو در اوکراین را به عنوان پاسخی اجباری به سیاست‌های غرب و اقدامی ضروری برای جلوگیری از یک تجاوز احتمالی وانمود کند.

او که در رژه نظامی میدان سرخ صحبت می کرد، مبارزه ارتش سرخ علیه نیروهای آلمان نازی را به مبارزه امروز نیروهای روسیه در خاک اوکراین تشبیه کرد.

برخلاف پیش بینی‌های قبلی و گمانه زنی های چند روز اخیر ولادیمیر پوتین در این صحبت هایش از عباراتی که نشانه تغییر استراتژی کرملین در این جنگ و یا تمایل پویتن برای اعلام یک بسیج گسترده تر نیروها در خاک اوکراین باشد، استفاده نکرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به کشورهای اروپایی پیشنهاد داده است که از ذخایر ارزی مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

اعضای گروه هفت در نشست مجازی آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین و راه‌های ارائه کمک‌های بیشتر به کی‌یف را مورد بررسی قرار داده تصمیم گرفتند در راستای فشار بیشتر بر مسکو واردات نفت از روسیه را به‌تدریج متوقف یا به‌طور کامل ممنوع کنند.

به گزارش گاردین، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس در آستانه رژه نظامی سالانه کرملین می‌گوید که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و محفل سیاسی نزدیک به او با حمله به اوکراین در حال "انعکاس فاشیسم" هستند.

بن والاس همچنین ولادیمیر پوتین را به گروگان گرفتن سالروز پیروزی شوروی بر آلمان نازی متهم کرد و گفت که سیاستمداران ارشد و ژنرال‌های روس هم در آن همدست هستند.

وزیر دفاع انگلیس در سخنرانی موزه ملی ارتش در لندن می‌گوید: اکنون پوتین و حلقه نزدیکان او و ژنرال‌ها، با حمله‌شان به اوکراین در حال منعکس کردن فاشیسم و استبداد ۷۰ سال پیش هستند و اشتباهات رژیم‌های خودکامه و مستبد قرن گذشته را تکرار می‌کنند. تهاجم بی‌دلیل و غیرقانونی آنها به اوکراین، حمله به غیرنظامیان بی‌گناه و خانه‌هایشان و قساوت‌های گسترده از جمله حمله عامدانه به زنان و کودکان، خاطره فداکاری‌های گذشته و شهرت جهانی روسیه را که زمانی افتخارآمیز بود، خراب می‌کند.

امروز سربازان و تانک‌هایی در مسکو و دیگر شهرها به مناسبت روز پیروزی رژه‌هایی برگزار می‌کنند و این مراسم‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای طی ۲۰ سال حکمرانی پوتین یافته‌اند.

اما بن والاس این حضور ژنرال‌های ارتش روسیه را "نامناسب" می‌داند چون "آنها به کرملین اجازه می‌دهند که معادل‌سازی نادرستی میان مبارزه ضد فاشیستی جنگ جهانی دوم و حمله بی‌دلیل به اوکراین دموکراتیک ایجاد کند."

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید: بیایید این تهی‌ بودن ژنرال‌های روس را که در یونیفرم‌های نظامی آراسته و با مدال‌هایی که به آن سنگینی می‌کند، کاملا در گروگانگیری پوتین از تاریخ پرافتخار اجدادش مقابل یک تهاجم بی‌رحمانه، دفع فاشیسم و فدا کردن خودشان در راه هدف والاتر همدست هستند، فریاد بکشیم. سربازان حرفه‌ای هم باید از این رفتار ارتش روسیه وحشت داشته باشند. آنها نه تنها درگیر یک تهاجم غیرقانونی و جنایات جنگی هستند، بلکه اعضای ارشدشان، شان خودشان را لکه‌دار کرده و کار را تا جایی پیش برده‌اند که باید در دادگاه نظامی محاکمه شوند.

رویترز در گزارشی مدعی شد واردات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، از اوجی که اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشت، کاهش پیدا کرد.

در گزارش رویترز آمده است: اگر چه خرید نفت ایران کاهش پیدا کرد، اما همچنان هفت درصد از واردات نفت چین به حساب می‌آید. در این بین، نفت روسیه که هدف تحریمهای خودخواسته خریداران غربی قرار گرفته است، به مقصد چین روانه شده است.

ایسنا: زلنسکی پس از دیدار با چند تن از رهبران سیاسی بین‌المللی گفت که "اوکراین بخشی از جهانی آزاد و یک اروپای متحد است درحالیکه روسیه در شر و نفرت تنهاست."

به گزارش Ukrayinska Pravda، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین امروز (دوشنبه) گفت: من مطمئنم که امروز اوکراین نشان داده که ما بخشی از یک جهان آزاد و یک اروپای متحد هستیم. این تضاد آشکار با انزوای مسکو در شر و نفرت است که همگان فردا آن را خواهند دید.

وی افزود: اصلی‌ترین چیزی که امروز احساس کردم این است که حتی تمایل بیشتر جهان برای کمک به ما وجود دارد چون برای تمام جهان آزاد، این مساله مشخص است که اوکراین طرف خیر در این جنگ است و روسیه بازنده خواهد شد چرا که شر همیشه بازنده است.

زلنسکی همچنین تاکید کرد: روسیه همه چیزهایی را که فاتحان جنگ دوم جهانی گرامی داشتند، به فراموشی سپرده است. روسیه تمام چیزهایی را که برای فاتحان آن جنگ مهم بود، فراموش کرده است. اما اوکراین و بقیه جهان آزاد آن را به خاطر می‌سپارند. هیچکس فراموش نمی‌کند. ما آن جنگ (جهانی دوم) را بردیم و در این یکی هم پیروز می‌شویم. اوکراین در این جنگ پیروز می‌شود.

رئیس جمهوری اوکراین در پست تلگرامی خود نوشت: ما برای آزادی فرزندانمان در حال مبارزه هستیم و پیروز هم می‌شویم. ما هرگز آنچه را که پیشینیانمان در جنگ دوم جهانی انجام دادند فراموش نمی‌کنیم که در آن بیش از هشت میلیون اوکراینی کشته شدند. خیلی زود ما در اوکراین دو روز را برای پیروزی جشن می‌گیریم.

سفارت روسیه در ایران در صفحه اجتماعی خود نوشت: «لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در سفری به اصفهان از کلیسای ارمنی وانک بازدید و با اسقف سیپان کشجیان دیدار کرد.»

در ادامه متنی که سفارت روسیه منتشر کرده، آمده است: «سفیر روسیه به طور مفصل درباره اهداف و وظایف عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین توضیح داد و همچنین از مقامات ایران به دلیل موضع متعادل و عینی در مورد اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی کرد.»

مقام‌های اوکراین می‌گویند در هنگام یک حمله هوایی حدود ۹۰ نفر از اهالی روستا در مدرسه پناه گرفته بودند و اکنون ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور می‌گوید دست کم ۶۰ نفر از آنها بر اثر اصابت بمب کشته شده‌اند. در همین حال، آمریکا دور جدیدی از تحریم‌های روسیه را اعلام کرده که طی آن ۲۶۰۰ مقام حقیقی و حقوقی روسیه به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک هم از نجات ۳۰ نفر باقی‌مانده از ساختمان این مدرسه در روستای بیلوهوریوکا خبر داده است.

هایدای گفته این بمب روز شنبه روی مدرسه افتاده است اما روسیه هنوز در این باره اظهارنظر نکرده است.

لوهانسک یکی از اصلی‌ترین جبهه‌های جنگ از زمان حمله روسیه بوده است و ارتش اوکراین در آنجا با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و ارتش روسیه می‌جنگد.

بخش اعظم لوهانسک از ۸ سال پیش و آغاز نبردها در شرق اوکراین در کنترل جدایی‌طلبان که مورد حمایت روسیه هستند بوده است.

روستای بیاوهوریوکا در نزدیکی شهر سورودونتسک است که در کنترل نیروهای دولتی اوکراین است و از روز گذشته - شنبه هفتم مه - گزارش‌های متعددی از شکل‌گیری درگیری شدید در حوالی آن حکایت داشته است. یک روزنامه اوکراینی نوشته که این روستا "نقطه مهم" نبرد در یک هفته گذشته بوده است

فرماندار لوهانسک در شبکه تلگرام نوشته که انفجار بمب موجب آتش‌سوزی در ساختمان مدرسه شده و آتش‌نشانان برای مهار حریق ۳ ساعت با آن نبرد کردند.

او گفته تقریبا همه اعضای روستا از بیم حملات هوایی به این مدرسه رفته و در زیر زمین آن پناه گرفته بودند.

هایدای گفته آمار دقیق قربانیان تنها هنگامی مشخص خواهد شد که همه آوار کنار زده شود.

سفارت ایران در اوکراین از ایرانیان ساکن در مولداوی درخواست کرد در شرایط کنونی چنانچه ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، خاک مولداوی را ترک کنند.

در اطلاعیه شماره ۶ سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین آمده است:

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و آکرودیته در جمهوری مولداوی ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمامی ایرانیان بویژه هموطنان مقیم اوکراین و جمهوری مولداوی، به آگاهی می رساند با توجه به تداوم جنگ در اوکراین و احتمال گسترش آن به منطقه ترانس دنیستر در جمهوری مولداوی، از کلیه شهروندان ایرانی ساکن در منطقه مذکور درخواست می شود در اولین فرصت نسبت به ترک منطقه اقدام نمایند.

همچنین از آن دسته از هموطنان ساکن در جمهوری مولداوی که در شرایط کنونی ضرورتی به ادامه حضور آنان در این کشور نیست، تقاضا می شود خاک مولداوی را ترک نمایند.

نظر شما