شناسهٔ خبر: 53883682 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پایان کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت (ع) در مشهد

کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت (ع) با قرائت پیام مرجع عالی قدر جهان اسلام، آیت‌الله جوادی آملی پایان یافت .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، آیت‌الله جوادی آملی  در بخشی از این پیام با اشاره به اینکه قرآن کریم عناصر محوری اقتصاد را در چند آیه شریفه بیان کرده است است آورده است :  عنصر اول آن است که: ثروت در مملکت ستون فقرات آن ملت است، عنصر دوم آن است که: اگر ملتی نتواند ستون فقراتش را حفظ بکند، فقیر است یعنی ستون فقرات او شکسته است.، عنصر سوم آن است که: ملتی که ستون فقراتش شکسته است، این قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت تا برسد به اقتصاد مقاومتی. ،عنصر چهارم آن است که: در سوره مبارکه حشر مشخص فرمود: این ثروت نباید در دست دولت باشد، نباید در بخش خصوصی باشد، نباید در بخش خصولتی باشد بلکه باید در بخش عمومی باشد.

این مرجع عالی قدر جهان اسلام در ادامه این پیام با تشریح عنصر چهارم آورده است : برای توده باید مردم میسور باشد. از مال مملکت برای تامین معاش‌شان، زندگی آبرومندانه داشته باشند. البته هر کسی به اندازه استعداد اقتصادی، قدرت و ادراک و فهم اقتصادی، و تلاش و کوشش اقتصادی خود سهم بیشتری می‌برد و این به منزله خونی است که باید در رگ‌های این ۳۶۰ درجه دایره‌ای جریان داشته باشد و اگر این مال به بخشی نرسد، آن بخش فلج است.

وی در پایان این پیام آورده است :بنابراین مال در اسلام به منزله ستون فقرات است، ملت بی‌مال فقیر است یعنی ستون فقراتش شکسته است، اگر نظام دولت‌سالاری سوسیال شرق باشد که شکست می‌خورد و اگر نظام کاپیتال غرب باشد که سرمایه در دست گروه خاص باشد هم شکست می‌خورد و اگر تلفیقی از دولت و سرمایه‌داران باشد نیز شکست می‌خورد و اگر مردمی باشد، محفوظ می‌ماند و البته این بدون بانک‌های منزّه از ربا، مطهّر از نزول محقق نخواهد شد. تولید و اشتغال با ربا ممکن نیست و جنگ با خداست.

 قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در این کنگره گفت:مسئله اصلی کشور باور ما می‌توانیم است هرجا باور کردیم که میتوانیم‌ موفق شدیم گام‌های بزرگی در حوزه تولید برداریم.
مالک رحمتی افزود: جوانان این کشور تا کنون این موضوع را اثبات کرده اند که قادرند بزرگترین چالش‌ها و موانع اقتصادی را با تکیه بر مکتب امام و رهبری برطرف کنند و کاری کنند که کشور روی پای خود بایستد.
وی گفت: ما به این الگو‌های مردمی و مشارکت اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم گره تولید و به تبع آن اشتغال و به دنبال آن اقتصاد را حل کنیم.
در پایان از برترین‌های علمی تقدیر و از آثار تولید شده در کنگره بین‌المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید در قرآن و عترت (ع)» و پوستر کنگره بین‌المللی سال ۱۴۰۱ با موضوع«چشم انداز تمدن نوین اسلامی دانش بنیان» رونمایی شد.

نظر شما