شناسهٔ خبر: 53812380 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آیت‌الله رئیسی در مراسم افطاری ریاست جمهوری با ورزشکاران:

مشکلات ورزش حل شدنی است

روزنامه جوان

عصر روز جمعه بود که دولت تدارک مراسم افطاری برای دیدار ورزشکاران با آیت‌الله رئیسی را دیده بود. مدیران، مربیان، پیشکسوتان و ورزشکارانی که اکثراً صبح را با حضور در راهپیمایی روز قدس به ظهر رسانده بودند، شب، روزه‌های‌شان را در کنار رئیس‌جمهور افطار کردند.

صاحب‌خبر -

عصر روز جمعه بود که دولت تدارک مراسم افطاری برای دیدار ورزشکاران با آیت‌الله رئیسی را دیده بود. مدیران، مربیان، پیشکسوتان و ورزشکارانی که اکثراً صبح را با حضور در راهپیمایی روز قدس به ظهر رسانده بودند، شب، روزه‌های‌شان را در کنار رئیس‌جمهور افطار کردند.
علی پروین، حسن روشن، میرشاد ماجدی، محمد انصاری، محمد نوری، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، هادی ساعی، خواهران منصوریان، محمد بنا، بهروز عطایی، مصطفی کارخانه، احسان حدادی، جعفر سمیعی، مصطفی آجرلو و رضا درویش از جمله پیشکسوتان، مدیران ورزشی و قهرمانان و ورزشکارانی بودند که با حضور در مسجد ریاست جمهوری، مهمان آیت‌الله رئیسی بودند. غیبت صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک که به تازگی نامه بازنشستگی خود را دریافت کرده، در این جمع سؤال‌برانگیز بود و بسیاری آن را مرتبط با انتشار نامه دوم نهاد ریاست جمهوری مبنی بر بازنشستگی صالحی امیری قلمداد کردند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از شرایط نامساعد جسمی صالحی امیری به دلیل عود کردن بیماری کلیوی از روز چهار‌شنبه بود که مانع از حضور رئیس سابق کمیته ملی المپیک در مراسم افطاری رئیس‌جمهور شده بود.
قول عدالت محوری
دیدار با رئیس دولت فرصت خوبی برای بازگویی مطالبات و گله‌ها بود. همچنین فرصتی برای آیت‌الله رئیسی که با قدردانی از تلاش ورزشکاران و مربیان در عرصه‌های بین‌المللی و به دست آوردن مدال‌های خوشرنگ از مسابقات مختلف، وعده تحقق عدالت در ورزش را بدهد: «ورزش از جلوه‌های غرور و هویت ملی است. توسعه ورزش می‌تواند به نشاط اجتماعی و سلامت بیشتر جامعه منجر شود و از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کند. اهدای مدال‌های قهرمانی به ساحت شهدا از قله‌های قهرمانی و پهلوانی است که از سوی ورزشکاران ما انجام می‌شود. عدالت در ورزش اعم از سطح جوایز اهدایی، اعزام‌ها، ارتقا و به کارگیری نیروی انسانی کارآمد باید محقق شود. معنای عدالت تساوی نیست، بلکه قرار دادن هر چیزی در جای خودش منجر به عدالت می‌شود. عدالت ایجاب می‌کند که به همه مناطق کشور و به همه رشته‌ها فکر شود.»
مطرح کردن مشکلات
پیش از رئیس‌جمهور، تریبون در اختیار ۱۵ نفر از پیشکسوتان، مربیان و ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی قرار گرفت تا با طرح دغدغه‌های خود، رئیسی را در جریان مشکلاتشان قرار دهند. توجه به صنعتی کردن و کارآمد کردن آکادمی‌های ورزش، خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس، نگاه ویژه به پیشکسوتان ورزشی، کوتاه کردن دست دلالان از ورزش، حل مسائل مالی و کمک به بودجه فدراسیون‌ها، بیمه، مسکن و اشتغال ورزشکاران، سلیقه‌ای رفتار نکردن با رشته‌های ورزشی و فراهم‌سازی امکانات برای تیم ملی فوتبال کشور برای حضور موفق در مسابقات جام جهانی، از جمله مسائل و درخواست‌هایی بود که ورزشکاران، مربیان و پیشکسوتان در حضور رئیس‌جمهور مطرح کردند.
وعده حل معضل اشتغال ورزشکاران
اشتغال ورزشکاران مهم‌ترین بحثی بود که در مراسم افطاری با ریاست جمهوری از آن یاد شد. آیت‌الله رئیسی با دست گذاشتن روی مهم‌ترین مطالبه ورزشکاران، به لزوم رفع مشکلات معیشتی و همچنین بیمه آن‌ها تأکید کرد: «به هیچ عنوان برای بنده قابل قبول نیست ورزشکاری که می‌خواهد تمرین کند، به میدان مسابقه برود، برای قهرمانی تلاش کند و روی سکو قرار گیرد، گرفتار مشکلات معیشتی باشد؛ تأمین معیشت از خواسته‌های ابتدایی ورزشکاران است. به همین منظور در دولت راهکار رفع مشکل اشتغال قهرمانان و استخدام آنان را قطعی کردیم و هیچ قهرمانی نباید دغدغه شغل داشته باشد. همچنین مسئولان ذی‌ربط حتماً پیگیری کنند تا در نشست بعدی که با ورزشکاران خواهیم داشت دیگر مسئله بیمه به عنوان یکی از دغدغه‌های آنان مطرح نشود.»
در همین راستا وزیر ورزش هم با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درخصوص پیگیری اشتغال ورزشکاران از حل این مشکل خبر داد: «بعد از تأکید آقا در دیداری که با ایشان داشتیم، هیئت دولت نیز سریعاً دستورات لازم را صادر کردند و خدا را شکر که هم اکنون مشکلات بر سر مسیر استخدام ورزشکاران قهرمان عزیز با دستور رئیس‌جمهور در جلسه هیئت وزیران رفع شد و مانعی وجود ندارد.»
دغدغه اعزام معنایی ندارد!
اعزام به رویداد‌های مختلف بین‌المللی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ورزشکاران برای ارتقای رنکینگ و کسب جواز حضور در رقابت‌های مهم است. مقوله مهمی که با توجه به مشکلات اقتصادی طی سال‌های اخیر بسیاری از ورزشکاران را از حضور در رویداد‌های مختلف محروم کرده و بسیاری را نیز بر آن داشته با هزینه‌های شخصی راهی مسابقات مختلف شوند؛ مسئله‌ای که برای رئیس‌جمهور هضم شدنی نیست: «درخواست تعدادی از ورزشکاران درباره فقدان منابع لازم برای اعزام به رویداد‌های جهانی در برخی از رشته‌های ورزشی برایم هضم شدنی نیست. ورزشکاران و قهرمانان نباید دغدغه هزینه اعزام داشته باشند.»
به فدراسیون‌ها ارز نیمایی دهید
فوتبالی‌ها هم البته از بذل و بخشش‌های رئیسی بی نصیب نماندند و میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون نیز با استفاده از تنور داغ به سرعت نان خود را چسباند و از رئیس‌جمهور طلب ارز نیمایی کرد: «مباحث مالی و بالا رفتن هزینه سفر‌های بین‌المللی به نوعی یکی از مشکلات همه فدراسیون‌ها، ورزشکاران و قهرمانان است، اما با حمایت و تدبیر امیدوار به حل این مشکلات و فراهم شردن شرایط اعزام تیم‌ها و کاهش هزینه به خصوص برای تیم ملی فوتبال در راستای حضور در جام جهانی هستیم. درخواست من از شما این است که بودجه ورزش کشور را دوبرابر کنید و به فدراسیون‌ها ارز نیمایی بدهید. متأسفانه فدراسیون‌ها برای تهیه ارز دچار مشکل هستند و باید بودجه سنگینی را برای تهیه ارز در نظر بگیرند که این موضوع، کار همه فدراسیون‌ها را سخت می‌کند. همچنین نگاه ویژه، تیزبین و مدبرانه رئیس‌جمهوری می‌تواند در روند آماده‌سازی تیم ملی در سال جام جهانی تأثیرگذار باشد و به فدراسیون فوتبال کمک کند. تیم ملی فوتبال برای همه مردم ایران اهمیت خاصی دارد و خصوصاً در جام جهانی همه ما مسئولیت سختی در پیش خواهیم داشت که امیدواریم شرمنده روی مردم نباشیم.» درخواستی که با قول حمایت از تیم ملی و آرزوی درخشش در قطر از سوی رئیس‌جمهور برای تیم ملی فوتبال ایران همراه بود.
از پیراهن تیم ملی و پرسپولیس تا شال‌پهلوانی
همه برنامه دیدار با ریاست جمهوری حول مطالبات مدیران، مربیان و ورزشکاران چرخ نمی‌خورد و در این مراسم، برخی نیز هدایایی برای آیت‌الله رئیسی تدارک دیده بودند. سرپرست فدراسیون فوتبال پیراهن تیم ملی را به عنوان تحفه برای هدیه کردن به میزبان این مراسم با خود به همراه آورده بود. پیراهن شماره ۸ تیم ملی فوتبال ایران که به یادگار در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت. پیراهن شماره ۱۲ پرسپولیس و همچنین شال ورزش پهلوانی نیز از دیگر هدایایی بود که به آیت‌الله رئیسی اهدا شد.

نظر شما