شناسهٔ خبر: 53809182 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

لزوم برگزاری مناقصه تفکیک زباله از مقصد برای کمک به جنگل‌های سراوان

صاحب‌خبر -

کوه 110 متری داخل جنگل را دریابید!

لزوم برگزاری مناقصه تفکیک زباله از مقصد برای کمک به جنگل‌های سراوان

گروه اجتماعی- جنگل همواره یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت بوده است و تصور قدم زدن در میان شاخ و برگ درختان و تنفس هوای پاک رویایی است که هر هفته هزاران نفر را راهی جنگل‌ها در اقصی‌نقاط ایران به‌خصوص شمال کشور می‌کند. در سراوان بوی گذشته می‌آید، بوی سرسبزی و زندگی و حتی رودخانه‌ای در دل این طبیعت زیبا وجود دارد که آب آن به ظاهر زلال است! حتماً می‌پرسید چرا به‌ظاهر؟! در پاسخ باید، گفت؛ زباله‌های استان گیلان در دل همین زیبایی‌ها ساکن است! ببینید کج‌سلیقگی تا کجا ادامه یافته که غریب 30 سال همچنان نه جایی برای تخلیه زباله‌ها اعلام شده و نه هیچ دستگاه بازیافت زباله‌ای! خوب که نگاه کنید کوهی از زباله را در عمق یکی از زیباترین اماکن طبیعی ایران می‌توانید مشاهده کنید. کوه زباله‌ای که در دل خود رودخانه‌ای سیاه رنگ از شیرابه‌های زباله را به حرکت درمی‌آورد و با پیوستنش به رودخانه جنگل، تمام جانداران و گیاهان را مسموم می‌کند! همین امر هم باعث شد تا مردم آن دیار اعتراضات خود را مطرح کنند. از آن سوی، اما مسؤولان سال‌هاست که وعده ایجاد تصفیه‌خانه را می‌دهند. تصفیه‌خانه‌ای که بنا بر اذعان کارشناسان به دست دلالان افتاد و هرگز افتتاح نشد!

کوه 110 متری زباله در سراوان!

زباله‌های سراوان رشت با ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر در دل جنگل شیرابه‌ای خطرناک تولید و در محیط‌زیست کشور منتشر می‌کنند. منطقه سراوان در ۱۷ کیلومتری رشت در جوار جنگل‌های هیرکانی میزبان دپو و دفن زباله این شهر و چند شهرستان دیگر است که امروزه کوه زباله آن به ارتفاع بیش از ۱۱۰ متر رسیده است. بیش از سه دهه است که هر روز تا یک هزار تُن زباله در سراوان رشت دفن می‌شود. ۵۵۰ تن از این زباله‌ها مربوط به شهر رشت و بقیه مربوط به ۵۰ شهر و روستای اطراف است. شیرابه‌های ناشی از زباله در محل دفن، به رودخانه سیاهرود (رودخانه‌ای در جنگل سراوان) و در ادامه به رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت سرازیر و همراه با فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی وارد تالاب بین‌المللی انزلی و دریای خزر می‌شود.

نیروگاه زباله‌سوز رشت سال ۱۴۰۱

برای رفع مشکل زباله‌های جنگل سراوان، پویا شهشهانی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان، به راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ۶۰۰ تُنی رشت و همچنین کارخانه کمپوست اشاره و چنین می‌گوید: با راه‌اندازی کارخانه کمپوست در شهرهای گیلان و همچنین بهره‌برداری از نیروگاه زباله‌سوز ۶۰۰ تنی رشت، مشکل زباله در گیلان برطرف و مکان‌های محل دفن زباله تعطیل می‌شود. هم‌اکنون روزانه حدود یک‌هزار و ۷۰۰ تن زباله در استان دفن می‌شود و اگر کار کارخانه‌های کمپوست در شهرهای گیلان به اتمام برسد، حدود ۶۵۰ الی ۷۰۰ تن از حجم زباله کاهش می‌یابد و از سوی دیگر هم‌اینک حدود ۳۰۰ تن زباله در کارخانه‌های موجود به کمپوست تبدیل می‌شود. از سوی دیگر با راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز رشت نیز، ۶۰۰ تن زباله در این نیروگاه به کودآلی تبدیل و یا سوزانده می‌شود که با این وجود، مشکل زباله در گیلان برای همیشه خاتمه می‌یابد.

مناقصه تفکیک زباله از مقصد

در این بین اما شهرداری می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند و با برگزاری مناقصه تفکیک زباله از مقصد به یاری این معضل برود. طرح تفکیک زباله از مقصد سال‌هاست که در برخی استان‌ها انجام گرفته و نتایج مطلوبی نیز به جا گذاشته است. همچنین بازیافت مدرن زباله منجر به کاهش آلاینده‌ها و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود و در حفاظت از محیط‌زیست نقش مهمی ‌دارد. جالب است بدانید؛ در برخی از کشورهای اروپایی سیستم‌های پیشرفته‌ای بسیاری برای بازیافت زباله وجود دارد و تفکیک زباله در این مناطق توسط مردم کاملاً‌ رایج است. در این شهرها طرح‌هایی وجود دارد که مردم را تشویق می‌کنند مواد و ضایعات قابل بازیافت خود را تحویل دهند. در کشور سوئد سیستم مدیریت پسماند پیشرفته است تا جایی که مکان‌های دفن زباله در این کشور بلااستفاده مانده است و به همین خاطر پذیرای زباله‌های وارداتی از سایر نقاط جهان می‌شود. ۹۹ درصد از زباله‌های سوئد بازیافت می‌شود و در سیستم‌های مختلف تولید انرژی، حرارت منطقه‌ای، برق، بیوگاز و کودزیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به موجب اصل50 قانون اساسی، در جمهوري اسلامي‌، مهم‌ترین دستگاه‌هاي اجرایی اثرگذار بر وضعیت مدیریت پسماندهاي پنج‌گانه کشور (عادي، پزشکی، صنعتی، کشاورزي و ویژه) عبارتند از: وزارت کشور، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزي و سازمان حفاظت محیط‌زیست.

نظر شما