شناسهٔ خبر: 53731974 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خبر داد:

فعالیت ۶۶ مرکز تخصصی درمان اعتیاد زنان در کشور

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر ۶۶ مرکز درمان و بازتوانی و ۳۳ مرکز کاهش آسیب در کشور به‌طور تخصصی به درمان اعتیاد زنان می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه عباسی اظهار کرد: درمان اعتیاد زنان و مردان تفاوتی ندارد، فقط گاهی در بخش مقدار دارو یا نوع آن، ملاحظاتی به‌طور مثال برای زنان باردار یا زنان دارای بیماری وجود دارد.

وی ادامه داد: در اعتیاد زنان عواملی مانند اعتیاد همسر، بیماری‌های روانی، محیط مستعد شغلی و عوامل اجتماعی مانند طلاق و فقر نیز وجود دارد.

رئیس مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: زنان بهبودیافته به‌سختی پذیرفته می‌شوند چون همچنان انگ فرهنگی برای اعتیاد زنان بیشتر از مردان است و نیازمند آموزش و تغییر نگرش هستیم.

وی تصریح کرد: در راستای حمایت پس از درمان باید از آموزش برای خانواده‌ها و تشویق کارفرمایان به اشتغال معتادان بهبودیافته بهره‌مند شد. بسیاری از این زنان چنانچه شرایط حمایت لازم اجتماعی و اشتغال را نداشته باشند، مجدداً به شغل‌های سیاه و آسیب‌های اجتماعی گرایش پیدا می‌کنند.

فعالیت ۶۶ مرکز تخصصی درمان اعتیاد زنان در کشور

عباسی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهند که تعداد زنان معتاد حدوداً ۱۰ درصد کل معتادان کشور است. طبق آمار سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۶۴ واحد ارائه خدمات شامل ۶۶ واحد ارائه خدمات درمان و بازتوانی برای زنان و دو هزار و ۱۹۸ واحد ارائه خدمات برای مردان در کشور فعال است. وی تصریح کرد: درمجموع ۴۹۷ هزار و ۵۶۰ نفر از معتادان شامل ۲۷ هزار و ۲۹۶ زن و ۴۷۰ هزار و ۲۶۴ مرد تحت پوشش مراکز خدمات درمان و بازتوانی اعتیاد بهزیستی هستند.

وی افزود: ۴۰۸ مرکز کاهش آسیب و کنترل ایدز شامل ۳۳ مرکز برای زنان و ۳۷۵ مرکز برای مردان در کشور فعالیت دارند که ۷۸ هزار و ۸۱۹ نفر شامل ۹ هزار و ۳۷۳ زن و ۶۹ هزار و ۴۴۶ مرد از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا، بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اکنون دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بالاترین مصرف موادمخدر با بیش از ۶۶ درصد مربوط به تریاک است.

نظر شما