شناسهٔ خبر: 53694793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل از طرف‌های جنگ در یمن خواست همکاری سازنده داشته باشند

تهران - ایرنا - سازمان ملل متحد پس از به تعویق افتادن اولین پرواز از صنعا از طرف های درگیر در جنگ یمن خواست که با این نهاد بین المللی همکاری سازنده داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیه الیوم، «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در بیانیه‌ای که امروز یکشنبه از سوی دفترش منتشر شد،  از به تعویق افتادن اولین پرواز تجاری پس از ۶ سال اخیر از فرودگاه بین المللی صنعا ابراز نگرانی کرد و از طرف‌های درگیر در یمن خواست تا با وی همکاری سازنده داشته باشند. 

وی اظهار داشت: می‌خواهم نگرانی خود را در مورد به تعویق افتادن اولین پرواز تجاری از فرودگاه صنعا که برای امروز برنامه ریزی شده بود، ابراز کنم و از طرف‌ها می‌خواهم برای پیدا کردن راه حل از سرگیری پروازها طبق برنامه ریزی انجام شده به طور سازنده با من و دفترم کار کنند. 

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن تاکید کرد که هدف از آتش بس دو ماهه در سراسر یمن توافق شده بین گروه انصارالله (حوثی‌ها) و ائتلاف عربی به رهبری عربستان، خدمت به شهروندان غیرنظامی از طریق کاهش خشونت، تامین سوخت و افزایش آزادی رفت و آمد آن‌ها (شهروندان غیر نظامی) از و به کشورشان است.  

وی ادامه داد: ما برای حمایت طرف‌ها در اجرا، تقویت و تجدید آتش بس تلاش می‌کنیم. 

پیشتر قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری یمن اعلام کرد که ائتلاف متجاوز سعودی از اجرای تعهد خود درباره مجوز فرود هواپیماهای خطوط هواپیمایی یمن در فرودگاه صنعا شانه خالی می کند.

«رائد طالب جبل» قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری و هواشناسی یمن افزود: کشورهای ائتلاف متجاوز از اعطای مجوز فرود پروازهای هواپیماهای خطوط هواپیمایی یمن که قرار بود امروز ( یکشنبه ) در فرودگاه صنعا فرود بیاید، خودداری کرده اند.

ین درحالی است که براساس قرارداد آتش بس اخیر بین دولت نجات ملی یمن در صنعا و ائتلاف متجاوزان که زیر نظر سازمان ملل متحد بسته شد، باید ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بندر «الحدیده» و اجازه دو پرواز از فرودگاه صنعا و به این فرودگاه در هفته داده شود.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

نظر شما