شناسهٔ خبر: 53676460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات جنگ اوکراین؛

ناکامی روسیه در تصرف ماریوپل/ ادعای جدید زلنسکی درباره تصمیم خطرناک مسکو/ روسیه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد

صاحب‌خبر -
ناکامی روسیه در تصرف ماریوپل/ ادعای جدید زلنسکی درباره تصمیم خطرناک مسکو/ روسیه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
خبرگزاری آریا-  وزارت دفاع انگلیس درتازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ اوکراین مدعی شد که به رغم ادعای فتح شهر استراتژیک ماریوپل توسط روسیه، اما نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد و تلاش‌های روسیه برای تصرف آن ناکام مانده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، در بیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس ادعا شده است:به رغم افزایش فعالیت ‌ها، نیروهای روسیه در24ساعت گذشته هیچ دستاورد مهمی نداشته‌اند؛ زیرا ضد حملات اوکراین همچنان مانع از موفقیت تلاش آنها شده است.
این بیانیه ادعایی می‌افزاید؛ به دلیل اثربخشی پدافند هوایی و دریایی اوکراین نیروهای هوایی و دریایی روسیه پیشروی چشم‌گیری در این دو حوزه نداشته‌اند.
وزارت دفاع انگلیس مدعی شد:علیرغم ادعای فتح ماریوپل، اما نبردهای سنگین در این شهر همچنان ادامه دارد و تلاش‌های روسیه را برای تصرف این شهر ناکام گذاشته؛ در نتیجه پیشروی مورد نظر آنها را در دونباس کاهش داده است.
این درحالیست که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه دو روز پیش به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که نیروهای روس بر کل شهر ماریوپل به جز کارخانه فولادسازی "آزوستال" مسلط شده اند.
شویگو تصریح کرده که باقی مانده نیروهای افراطی همچنان در این کارخانه هستند که محاصره شده اند. وزیر دفاع روسیه گفت که طی عملیاتی در ماریوپل، بیش از چهار هزار شبه نظامی کشته و 1478 نفر نیز تسلیم شده اند.
ماریوپل دومین شهر بزرگ جمهوری دونتسک محسوب می شود.
در همین حال وزارت دفاع روسیه از سرنگونی یک فروند سوخو و 3 فروند بالگرد اوکراین خبر داد.

ادعای جدید زلنسکی درباره روسیه
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنانی گفت: اظهارات رهبری روسیه نشان می‌دهد مسکو تصمیم داشته به کشور‌های دیگر نیز حمله کند و حمله به اوکراین تنها یک آغاز بوده است.
وی افزود: متحدان ما تسلیحاتی را که درخواست کردیم در اختیار ما قرار دادند.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، روز سه شنبه برای دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به مسکو خواهد رفت. گوترش امیدوار است درباره موضوعاتی صحبت کند که فوراً صلح را به اوکراین بازگرداند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سازمان ملل، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل، روز سه شنبه برای دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به مسکو خواهد رفت. آنتونیو گوترش همچنین یک جلسه کاری و برنامه نهار با «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه خواهد داشت. به گفته « اری کانکو» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، آقای گوترش امیدوار است درباره موضوعاتی صحبت کند که فوراً صلح را به اوکراین بازگرداند.

آمریکا و انگلیس به دنبال صلح در اوکراین نیستند
به نوشته پایگاه اینترنتی روزنامه النشره لبنان، رئیس سابق ستاد نیروی هوایی ایتالیا تصریح کرد، مقامات آمریکا و انگلیس به پایان یافتن بحران اوکراین اهمیتی نمی‌دهند.
«لئوناردو تریکاریکو» در گفتگویی تلویزیونی افزود: به نظر من ریشه این مشکل همین است که حتی یک بار هم کلمه مذاکرات از زبان جو بایدن یا آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا یا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و سایر مقامات کشور‌های حوزه بالکان و لهستان یا دبیرکل ناتو شنیده نشده است. او خاطرنشان کرد: واضح است آن‌ها خواستار صلح نیستند. من به آنچه می‌گویم اطمینان دارم. جو بایدن خواستار صلح نیست و وقتی او چنین چیزی نمی‌خواهد دیگران هم نمی‌خواهند.
این ژنرال ایتالیایی گفت دبیرکل ناتو هرچه را بایدن بگوید تکرار می‌کند و انگلیس هم در میزان مخالفت ودشمنی خود حتی از مسئولان آمریکایی جلوتر است.

روسیه رژیم صهیونیستی را تهدید کرد
رسانه‌های فلسطین اشغالی گزارش دادند «آناتولی ویکتوروف» سفیر روسیه در فلسطین اشغالی هشدار داد، اگر تل آویو در بحبوحه تهاجم مسکو به اوکراین، تجهیزات دفاعی به کی یف ارائه دهد، روسیه بر این اساس پاسخ خواهد داد.
پایگاه اینترنتی میدل ایست مانیتور نوشت: ویکتوروف به تلویزیون دولتی روسیه گفت ما این اطلاعات را به دقت بررسی می‌کنیم و در صورت تأیید، به آن پاسخ خواهیم داد.

آمریکا پهپاد‌های بیشتری به اوکراین می‌دهد
پایگاه اینترنتی آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد: سازنده پهپاد‌های از نوع «سوئیچ بلید» در آمریکا، در حال برگزاری مذاکرات مستقیم با دولت اوکراین در خصوص فروش پهپاد‌های بیشتری از این نوع است.

آمریکا از تاوان نجومی برای روسیه سخن گفت
شبکه تلویزیونی آر تی در سایت نوشت: «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، شب گذشته گفت اگر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، دستور استفاده روسیه از تسلیحات اتمی تاکتیکی در اوکراین را بدهد روسیه تاوان نجومی خواهد داد.
نولاند در گفتگو با روزنامه اوکراینی «یورپین پراودا»، در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی گفت، نمی‌تواند احتمال چنین سناریوی فاجعه باری را رد کند.

انهدام بالگرد‌های اوکراینی در خارکیف
به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه اعلام کرد سه فروند بالگرد MI-8 اوکراین را در یک فرودگاه در منطقه خارکیف منهدم کرده است.

انهدام 66 هدف نظامی در اوکراین
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های این کشور 66 هدف نظامی را طی شب در اوکراین منهدم کردند.

سرنگونی سوخو 25 اوکراین در خارکیف
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از اینترفاکس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روسیه یک فروند جت جنگنده سوخو-25 اوکراین را در منطقه خارکیف سرنگون کرد.

هواپیما‌های روسی بدون جی پی اس پرواز می‌کنند
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی آرتی روسیه گزارش کرد به شرکت‌های هواپیمایی روسیه گفته شد برای پرواز بدون جی پی اس آماده شوند. این اقدام، پس از آن است که گزارش‌های بسیاری از اختلال و وقفه در سیگنال رسانی سامانه ماهواره‌ای آمریکا [جی پی اس] دریافت شده است.
برابر گزارش این پایگاه، روزنامه ایوستیا گزارش کرد: سازمان هوانوردی ملی روسیه به شرکت‌های هواپیمایی گفته است که برای به پرواز درآوردن هواپیماهایشان بدون اتکا به سامانه موقعیت یاب جهانی آمریکا (جی پی اس) - که ابزار مکان یابی ماهواره‌ای است - آماده شوند.

ادامه پیشروی نیرو‌های جمهوری لوهانسک
خبرنگار شبکه روسیا الیوم گفت، نیرو‌های جمهوری خلق لوهانسک با ادامه پیشروی در جبهه‌های جنگ، کنترل بلندی‌ها و ارتفاعات راهبردی این منطقه را به دست گرفته اند تا به آزادسازی دیگر اراضی این جمهوری ادامه دهند.
در این گزارش آمده: مبارزه در خطوط تماس در جمهوری لوهانسک بسیار شدید است. در حال حاضر حملات شدید توپخانه‌ای در جریان است. نیرو‌های اوکراینی، گردان‌های ملی گرای افراطی اوکراین و همچنین مزدوران خارجی، تحت کنترل نیرو‌های لوهانسک هستند و نیرو‌های لوهانسک با توپخانه‌های خود مواضع نیرو‌های اوکراینی را هدف قرار می‌دهند. ما در حال پیشروی به سوی ارتفاعات راهبردی و بسیار مهمی هستیم که نیرو‌های اوکراین از آن عقب نشینی کرده اند.

اعزام گروه ویژه از داوطلبان روس به اوکراین
پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، رمضان قدیرف امروز اعلام کرد یک گروه دیگر از داوطلبان را اعزام کرده است و صد‌ها وطن پرست واقعی بزودی از چهار گوشه کشور به مناطق استقرار نیرو‌ها می‌رسند و با اوکراینی‌های نازی و شرور می‌جنگند. وی خاطرنشان کرد تمام داوطلبان، یک دوره آموزشی کامل را در یک دانشگاه نیرو‌های ویژه روسی طی کرده اند.

انهدام 13 زیرساخت نظامی دیگر در اوکراین
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد جنگنده‌های این کشور طی چند ساعت گذشته 13 زیر ساخت نظامی دیگر را در اوکراین منهدم کردند.

ادامه تلاش های روسیه برای کنترل کامل منطقه دنباس و جنوب اوکراین
روسیه اعلام کرد تلاش می کند کنترل کامل جنوب اوکراین و منطقه دونباس را برای ایجاد یک دالان زمینی به شبه جزیره کریمه ، به دست گیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس یک ژنرال ارشد روسی گفت: کنترل این منطقه زیرساختهای حیاتی اوکراین را تحت تاثیر قرار می دهد و ارتباط اوکراین با بنادر دریای سیاه قطع می شود. این ژنرال ارشد روس افزود: کنترل جنوب اوکراین موجب می شود ارتباط کی یف با منطقه ترانسدنستریا که جمعیتی از روس زبانان در آنجا سکونت دارند قطع شود.

 پوتین خواستار اعمال فشار اتحادیه اروپا بر اوکراین شد
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در گفتگوی تلفنی با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا با اعلام اینکه کی یف برای مذاکره درباره راه حل‌های قابل قبول در مذاکرات آماده نیست و بروکسل جنایات جنگی اوکراین را نمی‌بیند، از اتحادیه اروپا خواست مانع حملات هوایی کی یف به مناطق مسکونی دنباس شود.
ولادیمیر پوتین افزود: اظهارات نمایندگان اتحادیه اروپا در خصوص لزوم استفاده از گزینه نظامی برای پایان دادن به اوضاع فعلی اوکراین غیر مسوولانه است، رهبران اکثر کشور‌های اتحادیه اروپا در چندین زمینه در حال اجرای عملیات ارعاب آشکار علیه روسیه هستند، از بروکسل می‌خواهیم با تاثیر گذاری بر کی یف مانع حملات گسترده اوکراین به شهر‌های دنباس شود به خصوص اینکه اوکراینی‌ها برای بررسی راه حل مقبول آمادگی ندارند.

 سامانه پهپادی آمریکایی در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد نیروی هوایی آمریکا یک سامانه پهپادی کاملا جدید برای اوکراین تولید می‌کند. بسته کمک‌های اضافی 800 میلیون دلاری به اوکراین که جو بایدن رئیس آمریکا از آن خبر داد، شامل یک سامانه پهپادی جدید طراحی شده توسط نیروی هوایی آمریکا به نام "شبح ققنوس" خواهد بود. پنتاگون اعلام کرد نیروی هوایی آمریکا این پهپاد را به صورت خاص برای پاسخ گویی به نیاز‌های اوکراین در این مناطق طراحی کرده است همانند پهپاد‌های موسوم به «سوئیچ بلِید» که در حال ارسال آن هستند.

رویارویی ناتو و روسیه پیامد‌های جدی دارد
شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داد، رویارویی بین روسیه و ناتو به معنای ایجاد پیامد‌های غیر قابل جبران است.
«دمیتری پسکوف» سخنگوی ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرد رویارویی بین روسیه و ناتو پیامد‌های جبران ناپذیری برای کل قاره در پی خواهد داشت و روسیه دیر یا زود گفتگو با آمریکا را از سر خواهد گرفت.
وی افزود: مردم روسیه از دوران اتحاد جماهیر شوروی به زندگی تحت تحریم‌ها عادت کرده اند، اما روسیه اکنون با شدیدترین تحریم‌ها مواجه است. روسیه با اتخاذ همه اقدامات لازم با هدف زنده نگه داشتن اقتصادش، برای این تحریم‌ها آماده شده بود.

ادعای آمریکا درباره ادامه مقاومت نیرو‌های اوکراین در ماریوپل دروغ است
به گزارش آسوشیتدپرس، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری خود اعلام کرد: تلاش‌های تنش زای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که بر طبق عادت همچنان به دروغ مدعی شده، اراذل نازی‌ها همچنان کنترل ماریوپل را به دست دارند، جعلی است. این اظهارات جعلی نشان دهنده همدستی مستقیم آمریکا با تروریست‌ها در بالاترین سطح دولتی محسوب می‌شود.

 کانادا تجهیزات توپخانه در اختیار اوکراین می‌گذارد
به گزارش خبرگزاری رویترز کانادا اعلام کرد تجهیزات سنگین توپخانه در اختیار نیرو‌های امنیتی اوکراین قرار داده است. این اقدام در راستای عمل به وعده «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا برای فرستادن تجهیزات توپخانه‌ای بیشتر به اوکراین به منظور مقابله با حمله روسیه به شرق این کشور است.
وزارت دفاع کانادا اعلام کرد این کشور تعدادی هوویتزر ام 777 و مهمات مرتبط به نیرو‌های اوکراینی تحویل داده و در حال نهایی کردن قرارداد‌ها برای خودرو‌های زرهی است که هر چه زودتر به اوکراین خواهد فرستاد.



 

نظر شما