شناسهٔ خبر: 53670660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پنجاه‌ونهمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

روسیه کنترل زرادخانه چندصد هکتاری اوکراین را در دست گرفت

همزمان با پنجاه‌ونهمین روز درگیری نظامی روسیه و اوکراین، سخنگوی وزارت دفاع روسیه از کنترل یک انبار تسلیحاتی بزرگ اوکراینی در خارکیف خبر داد.

صاحب‌خبر -

حمله نظامی روسیه به اوکراین با هدف کمک به جمهوری‌های «لوهانسک» و «دونتسک» به پنجاه‌ونهمین روز رسید. این در حالی است که در ادامه پیشروی‌های روسیه ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه از کنترل یک انبار تسلیحاتی بزرگ در خارکیف و ادامه محاصره کارخانه آزوفستال در ماریوپول خبر داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس شورای اروپا درباره وضعیت اوکراین، ارزیابی‌های اساسی را در رابطه با عملیات نظامی روسیه تشریح کرد. پوتین در پاسخ به درخواست میشل برای تماس مستقیم با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که چنین امکانی به ویژه به نتایج مذاکرات بستگی دارد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از این اعلام کرد آماده مذاکره با رئیس‌جمهور روسیه درباره اوضاع اوکراین است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که همراه با سایر کشور‌های غربی در تدارک اعمال ششمین بسته تحریمی علیه مسکو در حوزه بانکی هستند، روز گذشته اذعان کرد که تحریم انرژی روسیه نمی‌تواند جنگ در اوکراین را متوقف کند. این در حالی است که بانک مرکزی آلمان درباره افزایش قیمت انرژی و رکود درصورت تحریم گاز روسیه هشدار داد و اعلام کرد آلمان ۱۸۰ میلیارد یورو ضرر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

  • آمریکا: روسیه از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در اوکراین استفاده نکرده است
  • ترکیه: غربی‌ها به دنبال فرسایشی‌کردن جنگ اوکراین هستند
  • آمریکا: تحریم انرژی می‌تواند بیش از مسکو به اروپا آسیب بزند

رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان همچنین دیروز با اشاره به تحریم‌های گاز روسیه نسبت به پیامد‌های آن در زمستان آینده هشدار دادند. پیش‌تر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نسبت به اثرات مخرب جلوگیری از واردات منابع انرژی روسیه هشدار داد که تحریم انرژی روسیه بیشتر از مسکو به اروپا آسیب می‌رساند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز گذشته (جمعه) نیز اعلام کرد ادامه خرید زغال سنگ و نفت چین از روسیه نقض تحریم‌ها نیست ولی باید مراقب بود چین تأثیر تحریم‌ها را تضعیف نکند. وزارت خارجه چین اما درپی اتهام زنی مقامی آمریکایی به این کشور درخصوص دور زدن تحریم‌های روسیه، از آمریکا خواست اقدامات خود در قبال اوکراین را به یاد بیاورد.

عضو شورای انقلابی جنبش فتح فلسطین نیز ضمن انتقاد از برخورد متفاوت با درگیری‌های اوکراین و فلسطین گفت این نوع رفتار مردود و مذموم است.

تحولات روز پنجاه‌ونهم حمله روسیه به اوکراین در زیر آمده است:

وزارت دفاع اوکراین مدعی شد یک جنگنده از نوع سوخو-۲۵ و یک موشک کروز و ۳ پهپاد را موفق شده است سرنگون کند.

۲ روز پیش

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد:

  • اوکراین ۹۰ شهروند خارجی را از ۵ کشور به عنوان گروگان و سپر انسانی بازداشت کرده است.
  • ۷۶ کشتی خارجی از ۱۸ کشور همچنان در ۷ بندر اوکراین در محاصره قرار دارند.
۲ روز پیش
زلنسکی: فردا در کی‌یف با بلینکن ملاقات خواهم کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهو اوکراین مدعی شد:

  • از دو ماه پیش من اوکراین را ترک نکردم و حق ندارم در زمان کنونی کشور را ترک کنم.
  • فردا در کی‌یف با آنتونی بلینکن ملاقات خواهم کرد.
  • ما عضو ناتو نیستیم و آن‌ها با دعوت نکردن از ما برای پیوستن به این سازمان، خطایی راهبردی را مرتکب شدند.
  • روسیه جنگی غذایی را علیه تمامی کشور‌های جهان با جلوگیری از صادرات ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین کلید زد.
  • در پی شلیک ۷ موشک به ساختمان‌های مسکونی، ۸ غیرنظامی از جمله کودکان در اودسا امروز کشته شدند.
  • من با پاپ فرانسیس تلفنی گفت‌وگو کردم و وی از محکوم کردن این حمله سخن گفت و خواهان توقف جنگ شد.
  • پاپ فرانسیس می‌تواند نقشی مهم را برای پایان دادن به جنگ ایفا کند.
۲ روز پیش
سازمان ملل: نزدیک ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد شمار اوکراینی‌هایی که از زمان حمله روسیه از اوکراین فرار کرده اند، در حال نزدیک شدن به رقم ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

۲ روز پیش

خبرگزاری تی‌آرتی گزارش داد، وزارت دفاع روسیه می‌گوید که نیرو‌های این کشور بیش از ۲۰۰ سرباز اوکراینی را کشته و بیش از ۳۰ خودروی زرهی و سایر خودرو‌های جنگی را منهدم کرده‌اند.

۲ روز پیش
صدراعظم سابق آلمان: صنعت ما به منابع روسیه نیاز دارد

اسپوتنیک گزارش داد، گرهارد شرود، صدراعظم سابق آلمان گفت: منزوی کردن روسیه در درازمدت غیرممکن است، زیرا صنعت آلمان به منابع روسیه نیاز دارد.

۲ روز پیش

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولودیمیر زلنسکی گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به کی‌یف سفر می‌کند.

۲ روز پیش
آمادگی روسیه برای پرواز بدون جی‌پی‌اس

شبکه آر تی گزارش داد آژانس حمل‌ونقل هوایی روسیه به شرکت‌های هوایی روسیه گفته است خود را برای پرواز بدون جی‌پی‌اس آماده کنند.

۲ روز پیش

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، وزارت دفاع روسیه می‌گوید که نیرو‌های روسیه انباری که تسلیحات آمریکایی و اروپایی را در نزدیکی «اودسا» نگهداری می‌کرد، تخلیه کردند.

۲ روز پیش

رئیس‌جمهور اوکراین، مدعی شد: ما تمایل خود را برای انجام گفت‌وگو نشان داده‌ایم اما طرف روسی به آنچه که می‌گوید پایبند نیست و اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را پخش می‌کند.

۲ روز پیش
زلنسکی: به مبارزه برای آزادی و استقلال مان ادامه می‌دهیم

به گزارش الجزیره، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد روسیه دائما تلاش دارد تا اوکراین را از حاکمیت خود محروم سازد.

زلنسکی گفت: ما کمک‌هایی که از جامعه جهانی دریافت می‌کنیم، ارج می‌نهیم. ما به مبارزه برای آزادی و استقلال‌مان ادامه می‌دهیم.

۲ روز پیش

سی‌جی‌تی‌ان به نقل از تاس نوشت، وزارت دفاع روسیه می‌گوید موشک‌های دقیق ترمینال لجستیکی در اودسا را که در آن تسلیحات خارجی نگهداری می‌شد، منهدم کرد.

پیش از این نیز ریانووستی گزارش داد، وزارت دفاع فدراسیون روسیه ویدئویی از تخریب انبار‌های مهمات و سلاح‌های اوکراین منتشر کرده است.

۲ روز پیش

دبیرکل شورای پناهندگان نروژ در گفت‌وگو با الجزیره گفت: شمار فراوانی از افراد از اوکراین در طی ۲ ماه گذشته فرار کرده‌اند. ما از روسیه می‌خواهیم حملات به شهر‌ها را متوقف کرده و جنگ را به مناطق غیر شهری منتقل کند.

۲ روز پیش

به گزارش آرتی، آمریکا قصد دارد روسیه را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین متهم کند.

۲ روز پیش
فنلاند: به تعویق انداختن درخواست عضویت در ناتو بی‌فایده است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزیر امور خارجه فنلاند، امروز (شنبه) گفت فنلاند نباید درخواست عضویت در ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را به تأخیر بیندازد، زیرا ممکن است در آینده پیوستن به این نهاد دشوارتر شود.

۲ روز پیش
درخواست وزیر دارایی آلمان برای تأمین تسلیحات سنگین برای اوکراین

کریستین لیندر، وزیر دارایی آلمان در جریان نشست حزب دموکرات آزاد آلمان گفت: «این حزب به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و سیاست او در قبال اوکراین اعتماد دارد، اما واضح است اوکراین نیازمند سلاح‌های سنگین است.»

۲ روز پیش
ممنوعیت ورود کشتی‌های وابسته به روسیه به بنادر آمریکا

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که واشنگتن ورود کشتی‌های وابسته به روسیه را به بنادر آمریکا ممنوع می‌کند.

رویترز برای اولین بار از اقدام برنامه‌ریزی شده بایدن در روز پنجشنبه خبر داد و در اوایل ماه مارس نیز گزارش داده بود که این ممنوعیت توسط کاخ سفید در حال بررسی است.

بایدن روز پنجشنبه گفت: «این بدان معناست که هیچ کشتی، هیچ کشتی که تحت پرچم روسیه حرکت می‍کند یا متعلق به یک نهاد روسی است، اجازه نخواهد داشت در بندری از آمریکا پهلو بگیرد یا به سواحل ما دسترسی پیدا کند. هیچ کدام.»

۲ روز پیش

الجزیره انگلیسی نوشت، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، درباره «مرحله جدید» کمک‌های نظامی، از جمله ارائه سلاح‌های سنگین، صحبت کرده است.

۲ روز پیش

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام شهری از ماریوپل مدعی شد نیرو‌های روسی در تخلیه ماریوپل مانع ایجاد کرده‌اند.

۲ روز پیش

خبرگزاری تی‌آرتی گزارش داد، نیرو‌های اوکراینی به عقب راندن نیرو‌های روسی ادامه داده و تلاش‌های روسیه برای تصرف منطقه دونباس را کاهش می‌دهند.

۲ روز پیش
هدف قرار دادن انبار‌های مهمات و سلاح‌های اوکراینی

به گزارش ریانووستی، وزارت دفاع فدراسیون روسیه ویدئویی از تخریب انبار‌های مهمات و سلاح‌های اوکراین منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_15952128"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/8118083/15952128?width=400&height=300"></script></div>
۲ روز پیش

به گزارش تی‌آرتی، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در پستی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد که در حمله موشکی به شهر بندری «اودسا» در جنوب اوکراین، حداقل ۵ نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.

۲ روز پیش
افزایش کمک‌های نظامی لهستان به اوکراین

پیوتر مولر، سخنگوی دولت لهستان اعلام کرد این کشور تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار به اوکراین ارسال کرده است.

در همان زمان، نخست وزیر لهستان ماتئوش موراویسکی از فرصت استفاده کرد و از کشور‌هایی که "کمک‌های واقعی را مسدود می‌کنند" انتقاد کرد. وی افزود: ما اکنون باید روسیه را متوقف کنیم و دیوار بی تفاوتی اروپا را بشکنیم.

این تحولات پس از آن رخ می‌دهد که کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان تاکید کرد که آلمان باید هر کاری برای کمک به اوکراین انجام دهد، اما بدون اینکه امنیت این کشور و قابلیت‌های دفاعی ناتو را تهدید کند.

۲ روز پیش
ورود سه میلیون اوکراینی به لهستان

مرزبانان لهستانی: از آغاز جنگ روسیه و اوکراین حدود سه میلیون پناهجوی اوکراینی وارد لهستان شده اند.

۲ روز پیش
تاکید ترکیه بر اعلام آتش بس در اوکراین

وزیر دفاع ترکیه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود بر اهمیت اعلام آتش بس در اسرع وقت تاکید کرد و همچنین به همتای اوکراینی خود اطمینان داد که آنکارا به ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهد داد.

۲ روز پیش
حملات هوایی به اودسا

 الجزیره: حملات موشکی شدید به اودسا در اوکراین با موشک های کروز صورت گرفت.  پدافند هوایی اوکراین یک موشک کروز را بر فراز اودسا سرنگون کرد.

۲ روز پیش
محاصره کامل نیروگاه آزوفستال از سوی نیروهای روسیه و دونتسک

 جمهوری دونتسک: نیروهای ما و روسیه مجتمع صنعتی آزوفستال در ماریوپل را به طور کامل و محکم محاصره کرده اند.

۲ روز پیش

ایتالیا قصد دارد قرارداد گازی جدیدی را با آنگولا منعقد کند تا واردات گاز از روسیه را قطع کند.

۲ روز پیش
شولتس نامه‌ای دریافت می‌کند که در آن از آلمان خواسته شده تا تسلیح اوکراین را متوقف کند

شخصیت‌های عمومی آلمان در نامه‌ای سرگشاده به اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، خواستار توقف ارسال تسلیحات به اوکراین شده‌اند، زیرا درگیری‌ها را طولانی‌تر می‌کنند و به یک راه‌حل دیپلماتیک مسالمت‌آمیز کمک نمی‌کنند.

۲ روز پیش
استقرار واحد نظامی موشک‌های هسته‌ای «سارمات» در اطراف مسکو

روسیه برای اولین بار واحد نظامی مجهز به موشک بالستیک هسته‌ای «سارمات» را مستقر می‌کند.

دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسکوسموس روسیه گزارش داد که روسیه قصد دارد اولین واحد نظامی مجهز به موشک‌های بالستیک «سارمات» (Sarmat) با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را حداکثر تا پاییز امسال مستقر کند.

وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی روسیا ۲۴ گفت که این واحد در اوژور، در منطقه کراسنویارسک، در حدود ۳۰۰۰ کیلومتری شرق مسکو مستقر خواهد شد.

۲ روز پیش
ادامه درگیری‌ها در خارکیف

خبرنگار الجزیره: بمباران توپخانه روسیه تعدادی از خیابان ها را در شهر خارکیف اوکراین هدف قرار داد. فرماندار استان خارکیف اوکراین اعلام کرد نیروهای اوکراینی کنترل سه شهر در شمال خارکیف را دوباره به دست گرفتند.

۲ روز پیش
روسیه: آمریکا و اوکراین قصد دارند روسیه را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کنند

وزارت دفاع روسیه:آمریکا در حال آماده سازی اقدامات تحریک آمیز برای متهم کردن ارتش روسیه به استفاده از سلاح های شیمیایی یا هسته ای در اوکراین است.کی‌یف به طور جدی در حال بررسی حمله به انبار زباله‌های رادیواکتیو در روستای «کامنسکویه» است.

۲ روز پیش
دفتر حقوق بشر سازمان ملل: قوانین انسانی در اوکراین کنار گذاشته شده‌اند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد به افزایش شواهد مبنی بر جنایت جنگی در حمله روسیه به اوکراین اشاره کرده و گفت: ظاهرا قوانین انسانی کنار گذاشته شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: کار نهاد تحت نظارت او تا به امروز، حاوی جزئیات روایتی وحشت‌آور از تجاوز به حقوق غیرنظامیان است.

۲ روز پیش
پنتاگون: ماریوپل هنوز سقوط نکرده است

با وجود اعلام پیروزی روسیه در ماریوپل، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: آمریکا معتقد است که ماریوپل هنوز «مورد منازعه» است.

 این اظهارات کربی یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این شهر بندری اعلام پیروزی کرد.

۲ روز پیش
لاوروف: سرعت پیشرفت مذاکرات با اوکراین پایین است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: همتای قزاقستانی خود را در جریان جزئیات پیشرفت عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین قرار داده و درباره مذاکرات مسکو و کی‌یف - که آرام پیش می‌رود - تبادل نظر کرده است.

۲ روز پیش
مدودف: اروپا یک هفته هم بدون گاز روسیه دوام نمی‌آورد

معاون شورای امنیت ملی روسیه که زمانی هم نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری روسیه بود، گفت که اروپا بدون گاز روسیه حتی یک هفته هم دوام نمی‌آورد.

به گزارش اسپوتنیک، روز جمعه کمیسیون اروپا گفت: شرکت‌های اتحادیه اروپا احتمالا بتوانند بدون گرفتار شدن در تحریم‌های این نهاد علیه مسکو، حسابی در گازپروم‌بنک برای پرداخت هزینه گاز روسیه با استفاده از شرایط پرداخت جدیدی که مسکو ایجاد کرده است، باز کنند.

۳ روز پیش

معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: توافقی برای افتتاح یک کریدور بشردوستانه امروز در ماریوپل حاصل شد.

۳ روز پیش
تمدید محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های جنوب و جنوب غرب روسیه

آژانس حمل و نقل هوایی روسیه خبر داد: محدودیت پروازهای موقت در یازده  فرودگاه در جنوب و جنوب غرب این کشور تا اول ماه مه تمدید شد.

۳ روز پیش
انگلیس: پدافند هوایی و دریایی اوکراین مانع پیشرفت نیرو‌های روسیه می‌شود

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: نیرو‌های روسیه در ۲۴ ساعت گذشته با وجود تلاش‌های مداوم، هیچ دستاورد بزرگی را تضمین نکرده‌اند، زیرا حملات متقابل اوکراین همچنان مانع تلاش‌های آن‌ها می‌شود.

این وزارتخانه همچنین در یک پست توییتری مدعی شد که با وجود اعلام فتح ماریوپل، نبرد‌های شدید در این شهر همچنان پیشرفت مسکو در منطقه دونباس را محدود می‌کند.

۳ روز پیش
انتظار اوکراین برای دریافت دعوتنامه حضور در نشست ناتو

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد:‌ برای حضور در نشست اعضای ناتو منتظر دریافت دعوتنامه هستیم.

۳ روز پیش
گروسی این هفته از چرنوبیل بازدید می‌کند

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد که رافائل گروسی، مدیرکل آن، این هفته از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین بازدید خواهد کرد تا موجب افزایش تلاش‌ها برای جلوگیری از «حادثه هسته‌ای» در این نیروگاه شود.

۳ روز پیش
مقام روس: انگلیس ۲۰ متخصص تخریب و جنگ چریکی به اوکراین اعزام کرده است

یک منبع امنیتی روسیه گفت که انگلیس حدود ۲۰ کارشناس متخصص در تخریب و جنگ چریکی را از سرویس هوایی ویژه خود (SAS) به استان لووف در غرب اوکراین اعزام کرده است.

این منبع تصریح کرد که این انگلیسی‌ها در دو گروه در یکی از تیپ‌های هوایی اوکراین مستقر شده بودند.

منبع مذکور افزود: بر اساس اطلاعات دریافتی از منابعی در نیرو‌های مسلح اوکراین، حداقل دو گروه از پرسنل نظامی انگلیسی در شهر برودی استان لووف مستقر شده اند که این نیروهای انگلیسی از شهر هرفورد انگلیس آمده است. محل استقرار مقر SAS یک گروه شامل ۸ تا ۱۰ نفر است.

این منبع اعلام کرد: صحبت در مورد کارشناسان در زمینه تخریب و جنگ چریکی و همچنین در زمینه جذب و آموزش عوامل برای کار در مناطق مورد نظر است.عناصر این سرویس انگلیسی در زمینه سازماندهی کودتا و تجمعات اعتراضی، انجام کشتار و ترور شخصیت‌های سیاسی، جذب عوامل از جمله در بالاترین سطوح قدرت و آماده شدن برای حملات تروریستی جزو بهترین‌ها در جهان به شمار می‌روند.

به گفته این منبع، این‌ها نیرو‌های ویژه معمولی نیستند، زیرا توانمندی فرهنگی و تخصصی زیادی دارند. در مناطق جنگی، عناصر SAS اغلب تحت پوشش پرسنل پزشکی از کلاه سفید‌ها و سایر سازمان‌های بشردوستانه کار می‌کنند.

۳ روز پیش
افزایش واردات نفت هند از روسیه

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد هند واردات نفت خود را از روسیه افزایش داده است. برابر این گزارش، هند که سومین خریدار بزرگ نفت در جهان است در نخستین ماه امسال به اندازه کل سال ۲۰۲۱ از روسیه نفت خریداری کرده است.

«اومپراکاش میشرا» استاد روابط بین الملل در دانشگاه جاداوپور در گفتگو با شبکه تلویزیونی آر تی گفت: هند کشور بسیار بزرگی است و ما اقتصاد مستقل خودمان را داریم. ما از روسیه نفت وارد کرده ایم و ما قصد داریم همچنان به روند واردات نفت از روسیه ادامه دهیم. در ارتباط با حجم این واردات باید بگویم که این موضوع به قیمت نفت بستگی دارد. این موضوع همچنین به روابط بین شرکت‌ها در دو کشور بستگی دارد. همه کشور‌ها به ویژه آن‌هایی که با روسیه بخصوص در بخش انرژی مراوده دارند، منظورم کشور‌های اروپایی است، از این مراودات و از واردات ضروری از روسیه دست کشیده اند. در ارتباط با موضوع تحریم‌ها باید بگویم که ممکن است اگر کشوری از این تحریم‌ها (اعمال شده بر روسیه) تبعیت نکند، دچار مشکل بشود. [اما]در ارتباط با کشوری همانند هند باید بگویم که می‌توانیم این موضوع را فراموش کنیم، زیرا هند کشوری بزرگ و قدرتمند است. همه کشور‌ها باید با هند مراوده داشته باشند. به همین دلیل ما زیاد در این باره نگران نیستیم.

۳ روز پیش
رویارویی ناتو و روسیه پیامد‌های جدی دارد

شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین به نقل از سخنگوی کرملین گزارش داد رویارویی بین روسیه و ناتو به معنای ایجاد پیامد‌های غیر قابل جبران است.
«دمیتری پسکوف» سخنگوی ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی اعلام کرد رویارویی بین روسیه و ناتو پیامد‌های جبران ناپذیری برای کل قاره در پی خواهد داشت و روسیه دیر یا زود گفتگو با آمریکا را از سر خواهد گرفت.

وی افزود: مردم روسیه از دوران اتحاد جماهیر شوروی به زندگی تحت تحریم‌ها عادت کرده اند، اما روسیه اکنون با شدیدترین تحریم‌ها مواجه است. روسیه با اتخاذ همه اقدامات لازم با هدف زنده نگه داشتن اقتصادش، برای این تحریم‌ها آماده شده بود.

۳ روز پیش
کمک سوئد به اوکراین برای بازسازی شبکه برق رسانی در این کشور

سوئد با ارسال تجهیزاتی برای تعمیر شبکه های برق رسانی اوکراین قرار است در بازسازی زیرساختهایی که در این مدت و بر اثر حملات نظامی آسُیب دیده اند با کی یف مشارکت داشته باشد.

وزیر انرژی سوئد در این باره گفته که تامین برق مطمئن برای حفظ فعالیتهای اجتماعی مهم در اوکراین ضروریست.

۳ روز پیش
سازمان بهداشت جهانی: از ابتدای آغاز درگیری های نظامی در اوکراین، روسیه به 162 مرکز مراقبتهای بهداشتی حمله کرده است

سازمان جهانی بهداشت در پیامی توئیتری اعلام کرد: حمله به مراکز درمانی و بهداشتی نقض آشکار قوانین بین المللی است. مراکز بهداشتی، بیمارستانها و آمبولانسهای هرگز نباید مورد هدف نظامی قرار بگیرند.

هانس هنری کلوگه، مدیر منطقه ای سازمان ملل اعلام کرد: علی رغم شرایط ویژه و حمله به برخی مراکز درمانی در اوکراین ما در تلاشیم تا دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز را به دست پزشکان و مسئولان درمانی در سراسر اوکراین برسانیم.

۳ روز پیش
مسکو: ادعای آمریکا درباره ادامه مقاومت نیرو‌های اوکراین در ماریوپل دروغ است

به گزارش آسوشیتدپرس، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشست خبری خود اعلام کرد: تلاش‌های تنش زای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که بر طبق عادت همچنان به دروغ مدعی شده، اراذل نازی‌ها همچنان کنترل ماریوپل را به دست دارند، جعلی است. این اظهارات جعلی نشان دهنده همدستی مستقیم آمریکا با تروریست‌ها در بالاترین سطح دولتی محسوب می‌شود.

۳ روز پیش
مدودف: غرب بدون گاز روسیه یک هفته هم دوام نمی‌آورد

خبرگزاری اسپوتنیک لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، «دیمیتری مدودف»، رئیس شورای امنیت روسیه گفت، غرب بدون گاز روسیه یک هفته هم دوام نخواهد آورد.

هم اکنون 40 درصد گاز اروپا از طریق واردات از روسیه تامین می شود و پیشبینی می شود تحریم حوزه انرژی روسیه می تواند به تشدید تحریم در حوزه یورو منجر شود. 

۳ روز پیش
کانادا تجهیزات توپخانه در اختیار اوکراین می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری رویترز، کانادا اعلام کرد تجهیزات سنگین توپخانه در اختیار نیرو‌های امنیتی اوکراین قرار داده است. این اقدام در راستای عمل به وعده «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا برای فرستادن تجهیزات توپخانه‌ای بیشتر به اوکراین به منظور مقابله با حمله روسیه به شرق این کشور است.

وزارت دفاع کانادا اعلام کرد این کشور تعدادی هوویتزر ام ۷۷۷ و مهمات مرتبط به نیرو‌های اوکراینی تحویل داده و در حال نهایی کردن قرارداد‌ها برای خودرو‌های زرهی است که هر چه زودتر به اوکراین خواهد فرستاد.

۳ روز پیش
انتقاد آندری روبلف به تصمیم مقامات ویمبلدون

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد «آندری روبلف»، تنیس باز روس، تصمیم ویمبلدون مبنی بر ممنوعیت حضور تنیس بازان روس و بلاروس در این تورنمنت را «غیرمنطقی» و «تبعیض آمیز» توصیف کرد.

در این گزارش آمده: این ممنوعیت باعث می‌شود پنج تنیس باز برتر از سومین گرند اسلم سال به دلیل جنگ در اوکراین کنار گذاشته شوند. دو ماه پیش روبلف به یکی از معدود ورزشکاران روس تبدیل شد که به صورت علنی درباره حمله روسیه به اوکراین، اظهارنظر کرد و وقتی که به فینال مسابقات جهانی دوبی رسید، روی دوربین نوشت «نه به جنگ.»

و حالا او، در حالی که در مسابقات آزاد صربستان در بلگراد مشغول به رقابت است، به اولین کسی تبدیل شده است که در اعتراض به این ممنوعیت اظهارنظر می‌کند. روبلف گفت: دلایلی که برای ما تشریح کردند، منطقی نبودند. اتفاقی که برای ما افتاده است، تبعیض کامل است. اگر لازم است بیانیه‌ای امضاء کنیم تا برای مثال تمام مبلغ جایزه را به کمک‌های بشردوستانه و خانواده و کودکانی که در رنج و عذاب هستند، اهدا کنیم، چون به نظرم آن وقت است که دست کم توانسته ایم کاری انجام بدهیم.

۳ روز پیش
زلنسکی: روسیه در نظر داشت به کشورهای دیگر نیز حمله کند

شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سخنانی گفت: اظهارات رهبری روسیه نشان می‌دهد مسکو تصمیم داشته به کشور‌های دیگر نیز حمله کند و حمله به اوکراین تنها یک آغاز بوده است.

وی افزود: متحدان ما تسلیحاتی را که درخواست کردیم در اختیار ما قرار دادند.

۳ روز پیش
آلمان میزبان گفتگو‌های دفاعی متمرکز بر اوکراین می‌شود

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ارتش آمریکا پیش بینی می‌کند بیش از ۲۰ کشور در گفتگو‌های دفاعی متمرکز بر اوکراین که هفته آینده به میزبانی آلمان برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. این گفتگو‌ها تا حدی بر نیاز‌های دفاعی بلندمدت اوکراین تمرکز خواهد داشت.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون با اشاره به گفتگو‌های بیست و ششم ماه آوریل (ششم اردیبهشت) اعلام کرد حدود ۴۰ کشور برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده اند. این گفتگو‌ها تحت لوای ائتلاف ناتو برنامه ریزی نشده و شامل کشور‌های غیرعضو این سازمان است.

۳ روز پیش
بازداشت خبرنگار شیلیایی- آمریکایی از سوی دستگاه امنیتی اوکراین

به گزارش آر تی، «گونزالو لیرا»، خبرنگار شیلیایی- آمریکایی روز جمعه در اینترنت اعلام کرد در هفت روز گذشته به دلیل انتقادات تندش علیه سیاست‌های کی یف در بازداشت سرویس امنیتی اوکراین در خارکف بوده است.

گونزالو لیرا، خبرنگار شیلیایی- آمریکایی اعلام کرد: باید بگویم از نظر جسمی حالم خوب است، فقط کمی مضطرب هستم. دستگاه امنیتی اوکراین من را روز جمعه پانزدهم آوریل (۲۸ فروردین) کمی بعد از ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی وقتی هنوز در خارکف بودم، بازداشت کرد؛ بنابراین نتوانستم خارکف را ترک کنم.

۳ روز پیش
یک کشته و ۲۷ مفقود در حادثه غرق شدن رزمناو مسکوا

خبرگزاری رویترز در خبری فوری از مسکو به نقل از وزرت دفاع روسیه اعلام کرد در جریان غرق شدن رزمناو مسکوا، یک نفر کشته شد و ۲۷ نفر ناپدید شده اند.

پیش تر روسیه از تخلیه تمامی پرسنل این رزمناو پیش از غرق شدن خبر داده بود. 

۳ روز پیش
سفر دبیر کل سازمان ملل به اوکراین

مقامات رسمی اعلام کردند آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل قرار است 28 آوریل (پنج شنبه هفته جاری) به اوکراین سفر کرده و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کند. 

۳ روز پیش
روسیه: ممکن است یک گذرگاه امن برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل باز شود

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین روز گذشته اعلام کرد: ممکن است شنبه (امروز) یک گذرگاه امن برای تخلیه غیرنظامیان از شهر محاصره شده ماریوپل باز شود.

وی در ادامه افزود: اطلاعات رسمی تا ساعاتی دیگر از طریق رسانه های معتبر اعلام خواهد شد. اگر همه شرایط مساعد باشد این اتفاق خواهد افتاد.

۳ روز پیش
روسیه: مسکو قصد دارد کنترل کامل دونباس و منطقه جنوب اوکراین را در دست بگیرد

رستم مینه کایف، معاون فرمانده منطقه نظامی مرکزی روسیه در بیانیه ای گفت: در مرحله دوم عملیات نظامی روسیه می خواهیم کنترل کامل دونباس و منطقه جنوب اوکراین را به دست گیریم.

رسانه های خبری اعلام کردند که کنترل کامل جنوب اوکراین این امکان را به روسیه خواهد داد تا به منطقه جدایی طلب مولداوی ترانسدنستریا نزدیک شود اتفاقی که موجب نگرانی شدید کی یف از آغاز عملیات جدید نیروهای مسکو علیه این کشور شده است.

۳ روز پیش

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، نخست‌وزیر اوکراین مدعی شد:

  • فاجعه‌ای انسانی در ماریوپول روی داده است، جایی که بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره روسیه زندگی می‌کنند.
  • ما از تعداد غیرنظامیان کشته شده در ماریوپل اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که کودکان و نوزادان از تشنگی می‌میرند.
  • روسیه نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود، زیرا ما تا آخرین نفر از سرزمین خود دفاع خواهیم کرد.
  • روسیه به دونباس و جنوب حمله می‌کند و ما چند روزی است که شاهد نبرد بزرگ روس‌ها در آنجا هستیم.
  • ما می‌خواهیم بخشی از اتحادیه اروپا باشیم، چیزی که برای آن می‌جنگیم و هرگز تسلیم روسیه نخواهیم شد.
  • ما از طرف شرکای خود و جهان متمدن، به‌ویژه آمریکا حمایت زیادی داریم.
۳ روز پیش

مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفت: اسلحه سنگین غربی تحویل گرفتیم و در حال استقرار آن در خط مقدم جنگ هستیم.

۳ روز پیش

مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • نیرو‌های روسیه در مسیر «زاپوروژیه» و «ایزیوم» پیشرفت کرده‌اند.
  • بسیار بعید است که نیرو‌های روسی تا ۹ می‌کنترل مرز‌های «لوهانسک» و «دونتسک» را تشدید کنند.
  • برخلاف اظهارات پوتین و وزیر دفاعش، نبرد‌ها در «آزوفستال» در «ماریوپل» ادامه دارد.
  • سلاح‌های سنگین ارائه شده توسط کشور‌های غربی در حال حاضر در اوکراین وجود دارد.
۳ روز پیش

الجزیره نوشت، معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد انتظار می‌رود یک کریدور بشردوستانه از شهر ماریوپل ممکن است شنبه افتتاح شود.

۳ روز پیش

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

متحدان ما تسلیحاتی را که ما درخواست کرده ایم در اختیار ما قرار می‌دهند.

اظهارات رهبر روسیه نشان‌دهنده قصد مسکو برای حمله به کشور‌های دیگر است و حمله به اوکراین تنها آغاز راه بوده است.

۳ روز پیش

نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پس از آشکار شدن شواهدی از جنایات روسیه در شهر‌های اوکراین، نسبت به مذاکرات بدبین است.

۳ روز پیش

به گزارش الجزیره، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل مدعی شد: ما شواهدی از جنایات جنگی نیرو‌های روسیه در اوکراین پیدا کردیم.

۳ روز پیش

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

نظر شما