شناسهٔ خبر: 53613065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی سد راه دلالان/ هنرمندان اصفهانی چشم انتظار حمایت‌

مشکلات بیمه هنرمندان صنایع دستی، علاوه بر مشکلات معیشتی باعث کم رونق شدن صنایع دستی در شهر فرهنگ و تمدن می‌شود؛ ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی یکی از راهکارها برای ارائه مستقیم محصولات توسط هنرمندان است تا از ورود دلال به این بازار جلوگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به گفته بسیاری از کارشناسان یک سوم صنایع دستی دنیا متعلق به اصفهان است، این در حالی است که عرضه‌کنندگان صنایع دستی اصفهان یکی یکی بسته شده و رو به تعطیلی می‌روند.

هنرمندان صنایع دستی توان تحمل مشکلات بیمه را ندارند و عدم صادرات محصولاتشان و کرونا در دو سال اخیر نمک به زخمشان می‌پاشد، شاید اگر توجه ویژه‌ای به این امر می‌شد، امروز هنرمندان صنایع دستی وضعیت بهتری داشتند.

 

در این خصوص علیرضا ایزدی،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با اشاره با اینکه دو نوع بیمه عشایری-روستایی و تأمین اجتماعی داریم، اظهار کرد: اغلب مشکل هنرمندان بیمه تأمین اجتماعی است؛ در طول این سال‌ها به دلیل عدم تأمین اعتبار، محقق نشد و سهم اندکی را به این موضوع اختصاص دادند، دولت باید اعتباری را برای این کار می‌گذاشت که همه ساله بتوانیم در گستره کشوری بیمه کنیم.

زندگی هنرمندان صنایع دستی وابسته به حضور گردشگران

وی با بیان اینکه دولت در سال ۱۴۰۱ این مسأله را در دستورکار گذاشته ابراز امیدواری کرد که با تأمین اعتبار، این بار از دوش هنرمندان برداشته شود و گفت: زندگی بسیاری از هنرمندان صنایع دستی به رفت و آمد گردشگران بستگی دارد و دوران کرونا برای آن‌ها بد بود.

ایزدی افزود: در حال پیگیری بسته‌های حمایتی در سفر هیأت دولت هستیم تا سهم مناسبی از اعتبار را برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی داشته باشیم، چون علاوه بر مهم بودن تولید، عرضه و ارائه آن هم مهم است و بعضی از هنرمندان ما قادر به عرضه مستقیم کالا و محصولات خود نیستند و عملاً گیر دلال‌ها می‌افتند که سودی برای هنرمند ندارد.

 

کمتر از یک درصد هنرمندان صنایع دستی اصفهان بیمه هستند

در ادامه نورالله‌ عبدالهی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با ارائه آماری از هنرمندان و بیمه آن‌ها، اظهار کرد: از ۶۰ هزار هنرمند صنایع دستی در سطح استان اصفهان، ۶ هزار و ۴۰۰ نفر بیمه هستند، از این تعداد ۴۰۰ نفر طی دو سال اخیر بیمه شده‌اند.

 

حسین نیک‌نام، هنرمند قلمزنی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: بسیاری از کارگران و هنرمندان صنایع دستی هنوز بیمه نشده‌اند، درصورتی که اگر بیمه می‌شدند، بیشتر کارفرماها برای خود کارگر و کارآموز می‌گرفتند و صنایع دستی گسترش پیدا می‌کرد. 

بیمه هنرمندان صنایع دستی، موثر در حفظ صنایع دستی

وی با بیان اینکه الآن بیمه کارگران صنایع دستی آزاد حساب می‌شود و کارفرما تعداد کمتری کارگر می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از عواملی که صنایع دستی را از بین می‌برد مسأله بیمه و صادر نشدن صنایع دستی است که برخی از همکاران ما به دلیل مشکل بیمه کار خود را از دست داده‌اند. 

 

عباس شیردلی، رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با بیان این موضوع که حدود ۵ سال است دولت، ردیف بودجه برای بیمه شدگان جدید لحاظ نکرده و بیمه شده جدید قبول نکرده است، گفت: الآن هنرمندان ما در شرایط بدی زندگی می‌کنند، از یک میلیون هنرمند در سطح کشور، ۳۶هزار هنرمند بیمه هستند؛ وقتی هنرمندی بیمه ندارد، همه چیز را باید آزاد بخرد و سابقه‌ای هم برایش ثبت نمی‌شود.

رشد و تقویت صنایع دستی در گرو حمایت از هنرمندان و فعالان این عرصه است و آن‌گونه که ذکر شد یکی از مهمترین دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر مسأله بیمه است که باید در دستور کار قرار گیرد و با توجه به رویکرد مثبت دولت برای فعال شدن همه ظرفیت‌های داخل برای غلبه بر تحریم‌ها یکی از مهمترین بخش‌ها به ویژه در اصفهان بخش صنایع دستی و هنرمندان فعال در این عرصه هستند.

انتهای پیام/۶۳۱۲۴/آ/ی

نظر شما