شناسهٔ خبر: 53575260 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

سناریوی اروپا برای دامن زدن به جنگ اوکراین

فارس

رئیس‌ کمیسیون اروپا از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرده تا هرچه سریع‌تر سلاح‌های سنگین و سبک را به اوکراین برای نبرد با روسیه عرضه کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «اورسلا فن درلین» رئیس کمیسیون اروپا امروز (یکشنبه) از کشورهای اروپایی درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر تسلیحات بیشتری به اوکراین برای نبرد با روسیه عرضه کنند.

وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «بین سلاح‌های سنگین و سبک تفاوتی قائل نیستم» و تأکید کرد که علاوه بر عرضه تسلیحات به اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه نیز باید تشدید شود و گفت که تحریم‌های آتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، بانک‌ها به ویژه «اسبربانک» بزرگ‌ترین بانک روسیه و همچنین نفت روسیه را هدف قرار خواهد داد.

فن درلین توضیح داد: «ما به دنبال اقدامات بیشتری در بخش بانکداری به ویژه اسبربانک هستیم که ۳۷ درصد از بخش بانکداری روسیه را تشکیل می‌دهد و قطعاً موضوعات انرژی نیز مطرح خواهد بود».

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا تاکنون بزرگترین بانک روسیه را از دور تحریم های قبلی در امان گذاشته است زیرا این بانک به همراه گازپروم بانک یکی از کانال‌های اصلی پرداخت پول نفت و گاز روسیه است که کشورهای اتحادیه اروپا علی‌رغم درگیری‌ها در اوکراین از این کشور خریداری کرده‌اند.

اورسلا فن درلین ادامه داد که اتحادیه اروپا همچنین در حال تلاش بر روی یک «مکانیسم هوشمند» است تا نفت در تحریم‌های بعدی علیه روسیه شامل شود و گفت: «آنچه نباید اتفاق بیافتد این است که (رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر) پوتین برای عرضه‌ در بازارهای دیگر پول بیشتری دریافت کند. اولویت برتر، محدود کردن درآمدهای پوتین است».

رئیس کمیسیون اروپا در حالی خواستار عرضه بیشتر سلاح‌های سبک و سنگین به اوکراین شده است که چندی پیش «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه توییتری خود با تأکید بر لزوم ارائه سلاح‌های بیشتر به اوکراین گفته بود که جنگ اوکراین باید در میدان نبرد به پیروزی برسد.

وی در این خصوص گفت: «این جنگ در میدان نبرد به پیروزی خواهد رسید. کمک ۵۰۰ میلیون یورویی دیگری برای عرضه آماده می شود. عرضه تسلیحات بر اساس نیازهای اوکراین انجام خواهد شد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس برای دفاع در مقابل حملات اوکراین، عملیات نظامی ویژه‌ای را در اوکراین آغاز کرد و ««ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات کشورش در اوکراین را «حفاظت از مردمی خواند که برای مدت هشت سال در معرض قلدوری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار داشتند».

وی همچنین گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین برای «خلع سلاح و نازی‌زدایی اوکراین و محاکمه تمامی جنایتکارانی است که مسئل جرایم خونین علیه غیرنظامیان دونباس هستند».

بنا بر گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح تنها زیرساخت‌های نظامی و نظامیان اوکراینی را هدف قرار داده‌اند و به هیچ عنوان به غیرنظامیان حمله نمی‌کنند.

کرملین از آن زمان درخواست کرده است که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست. کی یف با این حال اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی دلیل بوده است و ادعاهایی مبنی بر تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری دو جمهوری دونباس از طریق توسل به زور را رد کرده است.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، انگلیس از جمله اولین کشورهای غربی محسوب می‌شود که با عرضه تسلیحات به اوکراین بر آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زد و آتش بیار معرکه شد و تسلیحاتی را از سامانه‌های ضدتانک یا موشک پدافند هوایی گرفته تا خودروهای زروهی به اوکراین ارسال کرد و در همین راستا، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز هفته پیش به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرد و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد و در خیابان‌های شهر اوکراین قدم زد و به وی وعده کمک‌های بیشتر داد.

نظر شما