شناسهٔ خبر: 53583337 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات جنگ اوکراین؛

تهدید زلنسکی به قطع مذاکرات با روسیه/ کشته شدن 23 هزار نظامی اوکراینی

صاحب‌خبر -
تهدید زلنسکی به قطع مذاکرات با روسیه/ کشته شدن 23 هزار نظامی اوکراینی


خبرگزاری آریا-جنگ در اوکراین در حالی وارد پنجاه و سومین روز خود شده است که نیروهای روسیه تلاش دارند شهر بندری ماریوپل را پس از هفته‌ها محاصره به تصرف خود درآورند.
به گزارش خبرگزاری آریا،سازمان ملل می‌گوید شمار آوارگان جنگ از 4.8 میلیون نفر فراتر رفته است و هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند، در شرایطی که تخلیه شهرها از غیرنظامیان با کندی صورت می‌گیرد.
همزمان اتحادیه اروپا بسته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه آماده کرده است و کشورهای غربی کمک تسلیحاتی خود را به اوکراین شدت بخشیده‌اند.

صدراعظم اتریش : پوتین باور دارد که در حال پیروزی در جنگ است
کارل نهمر، صدراعظم اتریش، که از سفر به روسیه و ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور بازگشته است می‌گوید گفتگویی «صادقانه و سخت» با وی داشته است.
آقای نهمر به شبکه ان‌بی‌سی گفت: «من فکر می‌کنم پوتین منطق جنگ خودش را دارد و اعتقادش این است که جنگ برای تضمین امنیت روسیه ضروری است در عین حال که به جامعه بین‌المللی هم اعتماد ندارد.»
صدراعظم اتریش تاثیر مقاومت اوکراینی‌ها و رکود قوای روسیه در تحقق اهداف جنگی بر تفکر پوتین را ناچیز خواند و گفت: «پوتین باور دارد که در حال پیروزی در جنگ است.»

روسیه: نیروهای اوکراینی اسلحه‌هایشان را در ماریوپل زمین بگذارند تا در امان بمانند

روسیه روز یکشنبه خطاب به نیروهای اوکراینی که در ماریوپل می‌جنگند اعلام کرد که تنها ساعاتی فرصت دارند تا برای نجات جان خود اسلحه‌ها را کنار گذاشته و تسلیم شوند.
وزارت دفاع روسیه مدعی است کنترل ماریوپل را، به جز محوطه صنعتی کارخانه فولاد آزوفستال، در اختیار گرفته است و نیروهای اوکراینی حاضر در این منطقه باید مقاومت را کنار بگذارند. روسیه می‌گوید با نیروهای اوکراینی در صورت تسلیم شدن مطابق کنوانسیون ژنو در امور اسرای جنگی رفتار خواهد شد.
این در شرایطی است که با گذشت تقریبا چهار ساعت از اولتیماتوم هنوز اثری از تسلیم نیروهای اوکراینی گزارش نشده است. روز گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به روسیه هشدار داده بود در صورت پاکسازی کامل نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپل، مذاکرات صلح با مسکو را متوقف خواهد کرد.
شهر ماریوپل از اهداف اصلی ارتش روسیه در جنگ با اوکراین به شمار می‌رود. تصرف این بندر استراتژیک ارتباط اوکراین با دریای سیاه را عملا قطع می‌کند. ماریوپل بیش از یک ماه است که در محاصره کامل نیروهای روسیه قرار دارد.
در صورت تصرف ماریوپل به دست روسیه، این نخستین شهر بزرگی خواهد بود که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه به دست نیروهای این کشور افتاده است.

زلنسکی بار دیگر در مورد استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای هشدار داد
 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بار دیگر در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در این کشور هشدار داد.
به گزارش "سی ان ان" زلنسکی در گفت وگو با خبرنگاران مدعی شد: جهان باید خود را برای استفاده احتمالی روسیه از سلاح‌های هسته‌ای آماده کند.
وی ادامه داد: ما نباید منتظر زمانی باشیم که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند، ما باید برای آن آماده شویم.
زلنسکی پیش از این نیز هشدار داده بود که روسیه ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای در این کشور استفاده کند.
 ویلیام برنز رئیس سازمان جاسوسی آمریکا "سیا" در هفته جاری گفت، کشورش نمی‌تواند احتمال استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را با توجه به ناامیدی فزاینده مسکو از پیروزی در جنگ اوکراین، کم اهمیت بیانگارد.
وی مدعی شد که با توجه به ناامیدی بالقوه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سران روسیه در پی شکست‌های نظامی تاکنون، هیچ یک از ما نمی‌تواند تهدید روی آوردن احتمالی آنان را به کاربرد تسلیحات تاکتیکی یا تسلیحات محدود هسته‌ای، سبک و نادیده بگیرد.
مسکو روز پنجشنبه احتمال انتقال سلاح‌های هسته‌ای را به منطقه دریای بالتیک در صورت پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو"، مطرح کرد.
با این حال دیمیتری پولیانسکی معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه کمیسیون خلع سلاح گفت که بر خلاف گمانه زنی‌ها، استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای فقط در واکنش به استفاده از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی علیه مسکو و متحدانش است.
دیپلمات ارشد روس گفت: این معیارها به هیچ وجه نمی‌تواند برای سناریویی که در حال حاضر در اوکراین در حال رخ دادن است، اعمال شود. علاوه بر این، روسیه قاطعانه به این اصل پایبند است که هیچکس در جنگ هسته‌ای پیروز نیست و نباید چنین جنگی به راه بیفتد.
اظهارات دیپلمات روسی در بحبوحه نگرانی غرب مبنی بر اینکه درگیری میان اوکراین و روسیه ممکن است به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود، مطرح شد. این دغدغه زمانی ایجاد شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته دستور داد تا نیروهای هسته‌ای کشورش در حالت آماده باش کامل قرار گیرند.

روسیه: کشته شدن 23 هزار نظامی اوکراینی

وزارت دفاع روسیه با انتشار گزارشی ادعا کرد که از زمان آغاز تهاجم این کشور به اوکراین در ماه فوریه، 23 هزار و 367 نیروی نظامی اوکراین در درگیری‌ها کشته شده‌اند و این کشور روز شنبه یک هواپیمای حامل سلاح‌های غربی برای اوکراین را ساقط کرده است.
به گزارش "راشا تودی"، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به آمار تلفات طرف اوکراینی گفت که تنها در شهر ماریوپول، اوکراین بیش از 4 هزار نیروی خود را از دست داده است.
کوناشنکوف گفت که روسیه اسنادی را به دست آورده است که تلفات اوکراین را اثبات می‌کند و به زودی اطلاعات دقیق‌تری از این مدارک منتشر خواهد کرد.
اوکراین ادعا کرده است که بین 2 هزار و 500 تا 3 هزار سرباز را در سراسر کشور از دست داده است. این رقمی بود که ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین روز جمعه در مصاحبه با شبکه سی ان ان ارائه کرد.
وی در عین حال مدعی شد که روسیه بیش از 20 هزار نیروی نظامی خود را در اوکراین از دست داده است. مسکو به شدت این ادعاها را رد کرده است.
 بر اساس آماری که دولت روسیه در ماه گذشته ارائه کرد، تاکنون یک هزار و 350 نیروی روس در اوکراین کشته شده‌اند.
سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت که در طول روز شنبه نیروهای روسیه در حملات دقیق موشکی، 6 مرکز تجهیزات نظامی اوکراین و 7 موضع نظامی اوکراین را هدف قرار داده‌اند درحالی که نیروی هوایی این کشور 67 نقطه نظامی در اوکراین را نابود کرده است.
کوناشنکوف همچنین اعلام کرد که نیروهای روسیه روز شنبه یک هواپیمای ترابری ارتش اوکراین را منهدم کردند.
 به گفته او این هواپیما حامل تجهیزات نظامی کشورهای غربی برای نیروهای اوکراینی بوده است.
به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گذشته در تماس با همتای اوکراینی خود از اختصاص یک بسته نظامی دیگر به اوکراین به ارزش 800 میلیون دلار خبر داده بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.
 
انگلیس : به حمایت اوکراین ادامه می‌دهیم
لندن در واکنش به اعلام روسیه مبنی بر ممنوعیت ورود بوریس جانسون، نخست وزیر، لیز تراس، وزیر امور خارجه و بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به روسیه، اعلام کرد که به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد.
 سخنگوی دولت انگلیس در واکنش به تصمیم مسکو گفت: انگلیس و شرکای بین‌المللی آن در محکومیت اقدامات دولت روسیه در اوکراین متحد هستند و از کرملین می‌خواهند که جنگ را متوقف کند.
شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد انگلیس تاکید کرده که قاطعانه به حمایت خود از اوکراین ادامه می‌دهد و اقدامات روسیه در این کشور را محکوم می‌کند.
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم به نوبه خود اعلام کرد که به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مورد حمایت نظامی بیشتر از سوی کشورش طی روزهای آینده اطلاع داده است.
جانسون پس از تماس تلفنی با رئیس جمهور اوکراین در توییتر خود نوشت: انگلیس از هیچ تلاشی برای اطمینان از اینکه اوکراینی ها منابع لازم در دفاع از کشورشان برابر روسیه را دارند، دریغ نمی‌کند.
وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که مقامات انگلیس عمداً با تداوم تأمین سلاح‌های مرگبار برای کی‌یف و هماهنگ کردن تلاش‌های این کشور با اعضای ناتو، اوضاع را در اوکراین تشدید می‌کنند.
این وزارتخانه با وضع تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ارشد و کلیدی دولت انگلیس اعلام کرد، ورود نخست وزیر، وزیر خارجه، وزیر دفاع و سایر مقام‌های ارشد انگلیسی به روسیه ممنوع است.

اتحادیه اروپا بخش‌های بانکداری و انرژی روسیه را تحریم می کند
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا در بحث تحریم‌های بیشتر علیه روسیه به خاطر حمله به اوکراین اقداماتی را علیه بخش بانکداری به ویژه "اسبربانک" و همچنین محدودیت‌هایی را در بخش انرژی در نظر دارد.
به گزارش خبرگزاری تاس، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در مصاحبه‌ای با روزنامه بیلد آم زونتاگ درباره نکات کلیدی ششمین بسته تحریم‌ها علیه روسیه گفت: ما همچنان بخش بانکداری به ویژه "اسبربانک" را که 37 درصد از بخش بانکی روسیه را تشکیل می‌دهد، در نظر داریم. بدون شک بخش انرژی نیست مد نظر است.
وی تاکید کرد: اتحادیه اروپا در حال حاضر "مکانیسم‌های هوشمندی" را می‌سازد که اجازه می‌دهد نفت در بسته بعدی تحریم‌ها علیه روسیه گنجانده شود.
اورزولا فون در لاین همچنین انتقادات علیه دولت آلمان را که به "طفره رفتن" از اعمال تحریم‌های ضد روسیه متهم شده است، رد کرد و گفت: آلمان سال‌ها از اوکراین حمایت کرده و ظرف 48 ساعت همه پنج بسته تحریم‌ها را تایید کرد.
وی همچنین از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا هرچه سریع‌تر تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.
رئیس کمیسیون اروپا افزود: تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا یعنی آنهایی که می‌توانند باید هر چه سریع‌تر برای اوکراین تسلیحات ارسال کنند چرا که تنها با این کار اوکراین می‌تواند در دفاع در برابر حملات روسیه جان سالم به در ببرد.
وی تصریح کرد: هر کاری که لازم است باید برای کمک به پایان دادن به جنگ اوکراین انجام شود، اگرچه خصومت‌ها و درگیری‌ها ممکن است تا چند ماه و در بدترین احتمال تا چند سال ادامه داشته باشند.
فون در لاین گفت: اوکراین باید هر چیزی را که برای دفاع از خود لازم دارد، دریافت کند و تسلیحات سنگین یا سبک فرقی ندارد.
جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به دنبال سفر به کی‌یف به همراه فون در لاین در اوایل ماه جاری میلادی گفته بود، پیروز درگیری‌ها در اوکراین در میدان نبرد مشخص می‌شود و تعهد اتحادیه اروپا برای تامین حمایت نظامی بیشتر از کی‌یف، راسخ و تزلزل‌ناپذیر است.

نخست‌وزیر اوکراین به واشنگتن می‌رود
نخست‌وزیر اوکراین این هفته در نشست‌های اقتصادی در واشنگتن شرکت‌ خواهد کرد.
 یک مقام بانک جهانی به روزنامه هیل گفت، دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین در نشست‌های اقتصادی هفته جاری واشنگتن حضور خواهد داشت. دیگر مقامات ارشد اوکراینی از جمله وزیر اقتصاد این کشور نیز در این نشست‌ها شرکت می‌کنند.
این نشست‌ها که با حضور مقامات بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و مقامات مالی کشورهای گروه هفت در روز پنجشنبه برگزار می‌شوند، با محوریت جنگ اوکراین و به میزبانی بانک جهانی صورت می‌پذیرند.
منابعی به رویترز گفتند که این نشست نه یک کنفرانس برای خیرین، بلکه یک میزگرد خواهد بود. با این حال، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حساب‌هایی را به جمع‌آوری کمک مالی برای اوکراین اختصاص داده‌اند.
این تقریبا دو ماه پس از آن اتفاق می‌افتد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرد.
بانک جهانی در گزارشی که اخیرا منتشر کرد، پیش‌بینی کرد که جنگ اوکراین تولید ناخالص ملی امسال این کشور را 45.1 درصد کاهش دهد.
کشورهای غربی تاکنون میلیاردها دلار کمک مالی به اوکراین ارائه داده‌اند و جو بایدن، ریئس‌جمهوری آمریکا اخیرا از اهدای بسته‌ای امنیتی با ارزش 800 میلیون دلار به اوکراین خبر داد. بانک جهانی همچنین از آمادگی خود برای ارسال 1.5 میلیارد دلار به اوکراین برای «حمایت از ادامه خدمات ضروری دولتی در زمان جنگ» خبر داد.

سفر آبراموویچ به کی‌یف
رومن آبراموویچ، از الیگارش‌های میلیاردر روس که نامش در فهرست‌ تحریم‌هاست، در تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین که بعد از یک سری حملات به غیرنظامیان متوقف شد، به کی‌یف سفر کرده است.
به گزارش  وب‌سایت شبکه بلومبرگ، به گفته منابع مطلع، آبراموویچ با مذاکره‌کنندگان اوکراینی به منظور بررسی راه‌هایی برای احیای گفت‌وگوها رایزنی کرده است. این میلیاردر روس که از دیرباز روابطی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته است، از زمان آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه و زمانی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از او خواست تا مداخله کند، به عنوان میانجیگر غیررسمی عمل می‌کند.
براساس گزارش روز شنبه بلومبرگ، سفر آبراموویچ به کی‌یف چند روز پس از آن انجام می‌شود که هفت میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های او توقیف شد.
آبراموویچ همچنین در مذاکرات رو در روی مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسی که به میزبانی استانبول برگزار شده و در 29 مارس به پایان رسید، حضور داشت. اما از آن زمان، هیچ نشانه‌ امیدوارکننده برای پایان یافتن مسالمت‌آمیز این بحران که از 24 فوریه آغاز شده، دیده نشده است و صرفا فشار بین‌المللی بر آبراموویچ و دیگر نخبگان روسی افزایش یافته است.
با این حال، یکی از نزدیکان آبراموویچ، میلیاردر 55 ساله و مالک باشگاه فوتبال چلسی گفت که او در کی‌یف نبوده و توضیحات بیشتری هم ارائه نکرد.


تهدید زلنسکی به قطع مذاکرات با روسیه
ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه‌ با یک رسانه اوکراینی هشدار داد که اگر نیروهای باقی‌مانده شهر محاصره شده ماریوپل به دست نیروهای روس کشته شوند، مذاکرات میان دو کشور به اتمام خواهد رسید.
به گزارش  پایگاه خبری هیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در این مصاحبه عنوان داشت: «نابودی افراد ما در ماریوپل می‌تواند به مذاکرات میان اوکراین- روسیه در هر فرمتی پایان دهد. فکر می‌کنم اشتباه بزرگ آنها این است که می‌گویند قصد پایان دادن به جنگ را دارند. اگر طرف روسی به "جنایات جنگی" خود ادامه دهد، ما تمایلی به ادامه مذاکرات نخواهیم داشت.»
زلنسکی خاطرنشان کرد که در مذاکرات باید درخصوص وضعیت دونباس و کریمه گفت‌وگو شود، اما وی افزود که با این وضعیتی که روسیه به "تصرف اوکراین" ادامه می‌دهد، گفت‌وگو پیرامون این مسائل "دشوار" است.
رئیس‌جمهوری اوکراین در ادامه اظهار کرد: «فکر می‌کنم ما نیاز داریم درخصوص این مسائل گفت‌وگو کنیم. هر وقت جنگ به اتمام برسد، ما می‌توانیم به دیپلماسی فکر کنیم. آن‌ها (طرف روسی) قصد دارند در حین جنگ، این بحران را از طریق دیپلماسی برطرف کنند. چنین چیزی واقعا دشوار است. بنابراین، به همین دلیل است که آن‌ها می‌خواهند قسمت‌های بیشتری از سرزمین را تصرف و یا فشار بیشتری علیه ما اعمال کنند. در نتیجه ما چرا باید با آن‌ها ملاقات کنیم اگر آن‌ها قصد تصرف سرزمین ما را دارند.»
روز شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ماریوپل را به طور کامل از نیروهای اوکراینی پاکسازی کرده است و تنها چند نیرو در کارخانه فولاد آزووستال باقی مانده‌اند.
این در حالیست که وزارت دفاع روسیه به نیروهای اوکراینی که در ماریوپل می‌جنگند، پیشنهاد کرده برای حفاظت از جان خود، از ساعت 6 صبح امروز یکشنبه 17 آوریل 2022 به وقت مسکو (3 به وقت گرینویچ) تا پایان روز، سلاح‌های خود را زمین بگذارند و تسلیم شوند.
"برای رسیدن به توافق بیشتر از یک مذاکره احتیاج است"
ولودیمیر زلنسکی روز شنبه در همین مصاحبه گفت که برگزاری یک تک جلسه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای رسیدن به توافق میان کی‌یف و مسکو کافی نیست.
زلنسکی در ادامه افزود: فکر نمی‌کنم با برگزاری یک جلسه به نتیجه برسیم. نمی‌شود شما یک شخص را یک بار ملاقات کنی و درخصوص همه چیز به توافق برسی. موضوعات زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد.
"جهان باید نسبت به حمله هسته‌ای روسیه آماده شود"
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه دیگری با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که جهان باید آماده "حمله احتمالی روسیه با تسلیحات هسته‌ای" علیه اوکراین باشد.
زلنسکی در این مصاحبه مدعی شد: «ولادیمیر پوتین می‌تواند یا با استفاده از تسلیحات شیمیایی و یا هسته‌ای به برخی از نقاط اوکراین حمله کند. ما نباید بترسیم اما باید نسبت به چنین احتمالی آماده باشیم. فکر می‌کنم این فقط مسئله اوکراین نیست بلکه تمام جهان باید چنین احتمالی را در نظر بگیرند. زندگی اوکراینی‌ها برای پوتین مهم نیست.»
ولودیمیر زلنسکی در مصاحبه جدیدی با "آتلانتیک" گفت که ولادیمیر پوتین از شوخ طبعی "خیلی می‌ترسد" زیرا این مسئله یک ابزار موثر و قابل دسترس برای انتشار حقیقت است.
رئیس‌جمهوری اوکراین با اشاره به اینکه طنز و کمدی "سلاح‌های قدرتمندی" هستند، افزود: «درک مکانسیم و فرمول‌های سیاسی برای بشر دشوار است. اما از طریق حس شوخ طبعی، درک آن‌ها آسان می‌شود؛ در واقع این یک میان‌بر است. به نظرم آدم‌های عادی نمی‌توانند بدون طنز و شوخ‌طبعی جان سالم به در ببرند. به قول پزشک‌ها و جراحان، بدون حس شوخ طبعی، آن‌ها نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند. آن‌ها بدون طنز و شوخی تمرکز خود را از دست می‌دهند. اما این چیزی است که پوتین از آن می‌ترسد.»
اوکراین گاهی اوقات از طنز به عنوان ابزاری برای مقابله با تبلیغات سیاسی روسیه استفاده می‌کند؛ این کشور با پخش تصاویر طنز یا اطلاعات غلط طنزآمیز و یا شوخی با روایت‌هایی که از کرملین منتشر می‌شود، با سیاست روسیه مقابله می‌کند. زلنسکی ادعا کرد:« طرف روسی از پذیرفتن اینکه دچار اشتباه شده‌، می‌ترسد و آن‌ها به مثابه افراد الکلی هستند که الکلی بودن خود را گردن نمی‌گیرند!»
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ 24 فوریه حمله به اوکراین را با هدف "نازی‌زدایی" و جلوگیری از پیوستن این کشور به ناتو آغاز کرد؛ حمله‌ای که روسیه خود آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است و باعث شده که غرب واکنش‌های مختلفی نسبت به این مسئله نشان دهد و "شدیدترین تحریم‌ها" را علیه روسیه اعمال کند.

برچسب‌ها:

نظر شما