شناسهٔ خبر: 53583434 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

غرب همچنان برای طولانی شدن جنگ اوکراین تقلا می‌کند

از هشدار درباره ماریوپل تا ادعای حمله هسته‌ای روسیه

صاحب‌خبر -
کشورهای غربی که زمینه ساز افروخته شدن آتش جنگ میان روسیه و اوکراین شده‌اند اکنون با برجسته سازی تحولات ماریوپل و نیز ادعای احتمال حمله هسته‌ای روسیه به دنبال تشدید و استمرار بحران می‌باشند.
غرب که جنگ افروزی در اوکراین را وسیله ای برای مقابله اقتصادی و سیاسی با روسیه می‌داند از هر ابزاری حتی کشتار دسته جمعی اوکراینی‌ها برای ادامه یافتن جنگ بهره می‌گیرند چنانکه در این چارچوب به تحریک غربی‌ها، مقامات ماریوپل از جمله مشاور شهردار درخواست مطرح شده از سوی وزارت دفاع روسیه مبنی بر تسلیم نیروهای باقی ‌مانده اوکراینی را رد و تاکید کردند به دفاع از شهر ادامه می‌دهند.
ماریوپل یک بندر استراتژیک در دریای «آزوف» در مرکز فشارهای روسیه برای پیوند دادن نیروهای خود در شرق و جنوب اوکراین قرار دارد.این مقام اوکراینی در ادامه ادعا کرد: «در جریان این درگیری، اشغالگران مجددا منازل مسکونی را با توپخانه سنگین گلوله‌باران کردند که گلوله‌باران منطقه بندر نیز ادامه داشت». سی‌ان‌ان گزارش داد نمی‌تواند نبرد در دیگر نقاط ماریوپل را تأیید کند.
نیروهای مسلح روسیه بامداد دیروز به نظامیان اوکراینی در ماریوپل مهلت تسلیم‌ شدن دادند. در این میان در جوسازی رسانه‌ای رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای به روسیه هشدار داد در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی در «ماریوپل»، مذاکرات صلح با روسیه متوقف خواهد شد.زلنسکی در این خصوص گفت: «نابودی تمامی پسران ما در ماریوپل می‌تواند به هرگونه شکلی از مذاکرات پایان دهد. مذاکرات آتش‌بس و صلح پس از حملات هوایی اوایل ماه جاری میلادی در شهرهایی چون بوچا و بورودیانک واقع در شمال غربی کی‌یف متوقف شد».ولودیمیر زلنسکی بار دیگر در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در این کشور هشدار داد.وی ادامه داد: ما نباید منتظر زمانی باشیم که روسیه از سلاح هسته‌ای استفاده کند، ما باید برای آن آماده شویم.
در این میان در حالی که هشدارهای مسکو به غرب درباره ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تشدید شده است، «مارکو بوشمان» وزیر دادگستری آلمان در دفاع از این کمک‌ها مدعی شد که تحویل تسلیحات و ادوات نظامی به معنای «ورود به جنگ با روسیه» نیست. همچنین صدراعظم اتریش که پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین با پوتین دیدار کرد، گفت رئیس‌جمهور روسیه بر این باور است که کشورش در حال پیروز شدن در جنگ است. ازسوی دیگر رئیس‌ کمیسیون اروپا از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرده تا هرچه سریع‌تر سلاح‌های سنگین و سبک را به اوکراین برای نبرد با روسیه عرضه کنند.وی در مصاحبه با روزنامه آلمانی «بیلد» گفت: «بین سلاح‌های سنگین و سبک تفاوتی قائل نیستم» و تأکید کرد که علاوه بر عرضه تسلیحات به اوکراین، تحریم‌ها علیه روسیه نیز باید تشدید شود و گفت که تحریم‌های آتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، بانک‌ها به ویژه «اسبربانک» بزرگ‌ترین بانک روسیه و همچنین نفت روسیه را هدف قرار خواهد داد.وزارت دفاع روسیه در گزارش میدانی خود از جنگ اوکراین اعلام کرد که طی عملیات نیروهای مسلح روسیه در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که اکثر مزدوران یا همان یکهزار و ۷۱۷ نفر در اوکراین از کشور لهستان هستند و یکهزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها نیز از آمریکا هستند.یک مقام نظامی روس گفت که نظامیان ارتش و شبه‌نظامیان اوکراین از مدارس و پناهگاه‌ها به عنوان مقر نظامی استفاده می‌کنند.«میخائیل میزینتسیو» فرمانده مرکز ملی اداره دفاع وابسته به وزارت دفاع روسیه، ارتش اوکراین و شبه‌نظامیان این کشور را متهم کرد که از اماکن غیرنظامی را به عنوان سپر دفاعی بهره می‌برند.سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تا کنون بیش از ۲۳ هزار نیروی اوکراینی و مزدور خارجی کشته شده‌اند.این مقام روس همچنین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را به مخفی کردن ابعاد شکست‌های نظامی این کشور متهم کرده و بیان داشت «او می‌ترسد به مردم اوکراین بگوید» که چه تعداد سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.کناشنکوف توضیح داد روسیه به اسنادی درباره اعداد و ارقام مربوط به تلفات اوکراینی‌ها دست یافته و به‌زودی جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد شد.

نظر شما