شناسهٔ خبر: 53473541 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شریفی:

سامانه رجیستری ICU در ۱۸ بیمارستان فارس فعال می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای سامانه ملی ثبت مراقبت‌های ویژه ایران در هجده بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و در بخش‌های مراقبت ویژه بزرگسالان، با بیش از ۳۰۳ تخت ICU خبر داد.

صاحب‌خبر -

مهرداد شریفی هدف اصلی این طرح را تعیین شاخص‌های مهم عملکرد بخش‌های مراقبت ویژه عنوان کرد و گفت: سامانه ثبت مراقبت‌های ویژه ایران (Iran ICU Registry) را نخستین رجیستری ICU در ایران برشمرد که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیاده سازی می‌شود.

او گفت: این طرح طی تفاهم نامه‌ای بین مرکز ثبت مراقبت‌های ویژه ایران و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود.

به گفته شریفی با توجه به اهمیت و نقش نظام‏‌های ثبت بیماری به عنوان ابزاری موثر برای ارتقای کیفیت مراقبت‌های جامع، نظام‏‌مند و گسترش روابط بین مراکز درمانی در خصوص مدیریت بیماری ها، حمایت از راه ‏اندازی و ارتقای برنامه ‏‏های ثبت، امری ضروری به نظر می ‏رسد.

رئیس مرکز تحقیقات بیهوشی و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رییس برنامه ثبت مراقبت‌های ویژه ایران نیز در این باره گفت: در این طرح رجیستری به ازای هر بیمار بستری شده در بخش ICU، ۳۵ آیتم مخصوص بیماران مبتلا به کروناویروس و ۱۲۹ آیتم اطلاعات عمومی شامل داده‌های دموگرافیک، تشخیصی، مراقبتی، آزمایشگاهی، دارویی، علائم بیماری، بیماری‌های همراه و در نهایت داده‌های مرتبط با نتیجه مراقبت جمع آوری و در نرم افزار ثبت می‌شود که هدف اصلی آن برآورد میزان مرگ و میر است.

فرید زند گفت: برابر مفاد این تفاهم نامه، مرکز اصلی ثبت مراقبت‌های ویژه ایران و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مواردی نظیر توسعه زیرساخت‏‌های لازم برای راه اندازی و استقرار نظام ملی ثبت مراقبت‌های ویژه ایران، ایجاد بستر مناسب در زمینه تولید شواهد و ارزیابی وضعیت خدمات بالینی به بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، ایجاد بستر مناسب برای توسعه کمی و کیفی تحقیقات، شبکه سازی و ارتقای همکاری‌های تخصصی گروه ‏های تحقیقاتی در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت استان فارس و در زمینه خدمات مراقبت‌های ویژه، همکاری می‌کنند.

زند محاسبه میزان مرگ و میر، ارتقای ارائه خدمات درمانی به بیماران بستری در ICU، ایجاد بستر مناسب برای تولید داده‌های با کیفیت بالا و تعیین شاخص‌های استاندارد، توسعه ارتباطات داخلی و همکاری با سایر دانشگاه ها، توسعه ارتباطات بین المللی و همکاری با برنامه‌های بین المللی ثبت مراقبت‌های ویژه، همچنین کسب مهارت ‏ و دانش فنی برای اجرای طرح ‏های ملی و بین المللی مبتنی بر ثبت بیماران را از دیگر اهداف اختصاصی برنامه ملی ثبت مراقبت‌های ویژه ایران برشمرد.

نظر شما