شناسهٔ خبر: 68611561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

دکتر معصومه حیدرپور متخصص زنان و زایمان در گفتگو با جام جم:

سونامی ویروس hpv سلامت جامعه را تهدید می کند

ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی (HPV) ویروسی است که از طریق تماس پوست با پوست و روابط جنسی منتقل می شود. بیش از 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و می تواند بر اندام تناسلی، دهان و گلو تاثیر بگذارد. به همین ترتیب اچ پی وی شایع ترین بیماری روابط جنسی است. اغلب افرادی که روابط جنسی زیادی دارند نوعی از آن را دریافت می کنند. در برخی از موارد عفونت HPV تناسلی ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. با این حال، برخی از انواع اچ پی وی می توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، مقعد و گلو شود.

صاحب‌خبر -
به همین منظور با دکتر معصومه حیدرپور، متخصص زنان و زایمان در شهر کرمان که طی سال های گذشته علاوه بر ارائه خدمات پزشکی در حوزه زنان و زایمان در زمینه درمان ویروس hpv نیز مشغول به فعالیت بوده است به گفتگو پرداختیم که در ادامه می آید. 
 
به عنوان یک پزشک متخصص زنان با توجه به بیمارانی که مراجعه می کنند مهمترین دغدغه شما چه می باشد؟
 
یکی از دغدغه های اصلی بنده به عنوان یک پزشک متخصص زنان، ویروس hpv یا زگیل تناسلی است که مراجعه کنندگان زیادی در این زمینه دارم. متاسفانه باید گفت به طرز وحشتناکی این ویروس درحال شیوع است و تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم بسیاری از خانم ها دیده می‌شود.
 
باید گفت اگر در گذشته ما ارزیابی می کردم شاید سه درصد پاپ اسمیرا مشکل داشت، اما اکنون در ارزیابی ها می‌بینم ۷۰ تا ۸۰ درصد پاپ اسمیرها مشکل دارند و ما متاسفانه با یک سونامی اچ پی وی روبرو هستیم.
 
برای جلوگیری از شیوع این ویروس و درمان آن چه اقداماتی باید انجام شود؟
 
بنده بیشتر سعی می کنم در زمینه این ویروس اطلاع رسانی کنم که مهمترین عامل سرطان زا در سرطان‌های دهانه رحم می باشد.به عنوان یک پزشک متخصص زنان باید اعلام کنم که باید یک اطلاع رسانی همگانی صورت گیرد تا از شیوع  بیشتر این بیماری که منجر به سرطان می شود جلوگیری  شود.
 
این ویروس درمراحل اولیه تشخیص قابل درمان است و حتی واکسن نیز دارد؛ اما اگر توی مراحل اولیه تشخیص داده نشود و ما برای مریض پاپ اسمیر انجام ندهیم و تست اچ پی وی رابررسی نکنیم، در آینده به سرطان تبدیل می شود.
تعدادی از افرادی که دچار این ویروس شده اند یا  اطلاعات کافی درباره اهمیت آن ندارند یا شاید به دلیل ترس، از مراجعه ودرمان خودداری می کنند.
 
درمان زگیل های تناسلی و ضایعات پیش سرطانی خفیف در مراحل ابتدایی نیز با لیزر انجام می شود.
 
 
ویروس HPV از چه راه هایی منتقل می شود؟ 
 
متاسفانه بیش از 90 درصد راه انتقال این ویروس رابطه جنسی و مابقی از طریق غیرجنسی منتقل می شود.
این ویروس تا ۴۸ ساعت روی سطوح زنده می ماند و لیزر آلوده، تیغ آلوده، لباس آلوده و سطح آلوده باعث انتقال آن می شوند. متاسفانه برخی از خانم ها این ویروس را مخفی و برای درمان مراجعه نمی کنند.
 
 
آیا این ویروس درمان خاصی هم دارد؟ 
 
بله،هشتاد تا نود درصد افراد مبتلا به این ویروس به شرط واکسیناسیون، اصلاح سبک زندگی، قطع مصرف سیگار و الکل و تقویت سیستم ایمنی، خواب خوب و دوری از استرس و مراجعه مکرر به پزشک متخصص بهبودی کامل پیدا می کنند.
 
 
گفتگو از حکمت قاسم خانی

نظر شما