شناسهٔ خبر: 53345851 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

تمرین شمارش معکوس متوقف شد

فاطمه سادات علوی منبع: spaceflightnow

فضاپیمای پرتاب به ماه پس از انتقال روی سکوی 39B، لحظاتی پس از آن که ناسا آزمایش سوخت برودتی برنامه ریزی شده را آغاز کرد دچار مشکلات فنی شد.

صاحب‌خبر -

فضاپیمای پرتاب به ماه پس از انتقال روی سکوی 39B، لحظاتی پس از آن که ناسا آزمایش سوخت برودتی برنامه ریزی شده را آغاز کرد دچار مشکلات فنی شد.

به گزارش سیناپرس، کنترل ‌کننده‌های پرتاب ناسا طرح بارگیری هیدروژن مایع فوق ‌العاده سرد و اکسیژن مایع را در اولین موشک ماهنورد در روز یکشنبه برای یک تمرین لغو کردند که این امر به تیم‌ های پشتیبانی فرصت داد تا مشکلاتی را که برای تهویه موشک غول ‌پیکر به وجود آمده را عیب ‌یابی کنند. 

تمرین شمارش معکوس که به عنوان تمرین لباس مرطوب شناخته می شود از جمعه آغاز شده و قرار بود با پمپاژ پیشرانه های برودتی به سیستم پرتاب فضایی موشک ۹۸ متری در سکوی پرتاب 39B به اوج خود برسد.به گزارش سیناپرس، اما تیم پرتاب، شمارش معکوس شبیه سازی شده را کمی قبل از ظهر و قبل از شروع بارگیری پیشرانه منحل کرد. در ادامه و درپی بروز مشکلات فن های مورد نیاز برای تحت فشار قرار دادن یا تهویه هوا، این عملیات متوقف شد.

به گفته چارلی بلک ول تامپسون (Charlie Blackwell-Thompson) مدیر پرتاب آرتمیس ناسا، فن ها هوا را به پرتابگر متحرک می دمند تا اطمینان حاصل شود که گازهای خطرناک در حین سوخت گیری جمع نشده و خطر آتش سوزی یا سایر موارد اضطراری را کاهش می دهند.

یکی از فن ها اوایل یکشنبه با مشکل مواجه شد، بنابراین مسئولان عملیات شمارش معکوس را متوقف کردند تا به یک تیم اجازه دهند تا برای رفع مشکل به سکوی پرتاب بروند. به گزارش سیناپرس، بلک ول تامپسون بعدازظهر یکشنبه به خبرنگاران گفت، مشکل فن اول توسط تیم پشتیبانی برطرف شد اما بعد از آن، فن دوم با مشکل متفاوتی مواجه شد.

او گفت: هدف از ایجاد این فشار با فن ها، جلوگیری از نفوذ گازهای خطرناک در حین بارگیری است، بنابراین در صورتی که نشت وجود داشته باشد به طور بالقوه باعث خطر آتش سوزی می شوند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که واقعاً مشکلات فن ها را عیب یابی کرده و دوباره آن را امتحان کنیم.

این پرتابگر متحرک ۱۱۳ متر ارتفاع دارد و دارای بازوهای جمع شونده برای هدایت گازها و پیشرانه ها و بازوی دسترسی خدمه است که به فضانوردان اجازه می دهد تا برای ماموریت های آتی ماه آرتمیس سوار فضاپیمای اوریون شوند.

به گزارش سیناپرس، فنهای تهویه در ساختمانی در امتداد محیط پد 39B، چند صد متر دورتر از موشک و پرتابگر متحرک قرار دارند. هوای فن ها از طریق مجرای سیستم کنترل محیطی سکوی پرتاب هدایت می شود.

بلک ول تامپسون گفت: علت خرابی فن ها می تواند مربوط به اصابت چهار رعد و برق در محیط پد 39B در طول یک طوفان رعد و برق در اواخر بعد از ظهر شنبه باشد. با این حال، هنگامی که او یکشنبه با خبرنگاران صحبت کرد، تیم‌های زمینی همچنان مشغول عیب ‌یابی فن ها بودند و مقامات ناسا مطمئن نبودند که چرا فن ها با مشکل مواجه شدند.

ناسا در حال آزمایش سیستم پرتاب فضایی برای اولین پرواز آزمایشی خود، معروف به آرتمیس 1 است. تمرین شمارش معکوس در پایگاه کندی، یک تمرین کامل برای روز پرتاب است. هنگامی که شمارش معکوس به مراحل نهایی قبل از بلند شدن ادامه پیدا کند، درست قبل از احتراق اصلی موتور عملیات متوقف می شود.

اگر تیم‌های پشتیبانی پایگاه کندی بتوانند مشکلات فن‌ها را یک شبه حل کنند، تیم مدیریت ماموریت ناسا می تواند برای ادامه این تمرین تصمیم گیری کنند. اگر این اتفاق بیافتد بارگیری اکسیژن مایع در مرحله هسته حدود سه ساعت و برای هیدروژن مایع یک ساعت و نیم طول خواهد کشید. 

به گزارش سیناپرس، ماموریت آرتمیس ۱ یک کپسول شامل خدمه اوریون را به مدار ماه می فرستد و در ماموریت های آینده پس از آرتمیس ۲ ناسا تلاش خواهد کرد تا فضانوردان را با یک فرودگر تجاری بر روی سطح ماه فرود آورد و یک ایستگاه فضایی کوچک در نزدیکی ماه به نام دروازه (Gateway) بسازند.

مترجم: فاطمه سادات علوی
منبع: spaceflightnow

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما