شناسهٔ خبر: 53322679 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در پی فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور انجام می‌شود

خداحافظی با محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵

هر چند افزایش نرخ خودرو‌های داخلی در بازار در روز‌های ابتدایی سال جاری از نظر‌ها پنهان نماند و در فضای مجازی نیز اختلاف قیمت جهانی خودرو‌های خارجی با همین خودرو‌ها در بازار داخلی نیز موجب تعجب شد، اما عجیب‌تر از آن نشر اخباری درباره منتفی شدن واردات خودروی سواری در سال‌جاری بود، اما با این احوال وزیر صمت روز گذشته سری به دو شرکت خودروسازی داخلی زد تا در جریان برنامه خودروسازان برای عمل به فرمان هشت ماده‌ای رئیس دولت سیزدهم در حوزه خودرو قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

هر چند افزایش نرخ خودرو‌های داخلی در بازار در روز‌های ابتدایی سال جاری از نظر‌ها پنهان نماند و در فضای مجازی نیز اختلاف قیمت جهانی خودرو‌های خارجی با همین خودرو‌ها در بازار داخلی نیز موجب تعجب شد، اما عجیب‌تر از آن نشر اخباری درباره منتفی شدن واردات خودروی سواری در سال‌جاری بود، اما با این احوال وزیر صمت روز گذشته سری به دو شرکت خودروسازی داخلی زد تا در جریان برنامه خودروسازان برای عمل به فرمان هشت ماده‌ای رئیس دولت سیزدهم در حوزه خودرو قرار بگیرد.
افزایش نرخ خودرو معمولاً در شب عید امری عادی تلقی می‌شود، اما به نظر می‌رسد افکار عمومی از دولت سیزدهم انتظاراتی فراتر از دولت‌های پیشین دارد، به‌طوری که گاهی این انتظار فراتر از آن‌چیزی است که مکانیزم‌ها و فرایند‌های اقتصادی رقم می‌زند، از این‌رو عقلای اقتصادی نیز بر این باورند که باید به دولت سیزدهم کمی وقت داد تا بعد از کنترل آثار اقتصادی سیاست‌های دولت قبل، سیاست‌های اقتصادی مد‌نظر خود را پیاده‌سازی کند.

۸ فرمان خودرویی رئیسی
یک ماه بعد از انتقاد رهبر معظم انقلاب از وضعیت خودروسازی در ایران، رئیس‌جمهور در اسفندماه سال گذشته به یکی از دو شرکت مهم خودروسازی کشور سری زد و دستوراتی صادر کرد که به فرمان هشت ماده‌ای برای صنعت خودروسازی مشهور شد. خواسته سید ابراهیم رئیسی در این فرمان هشت ماده‌ای بالا بردن کیفیت خودرو‌های تولید داخل و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بود؛ از جمله دستور‌هایی که رئیسی در جهت حمایت از حقوق مصر‌ف‌کننده‌ها صادر کرد، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ است. بر این اساس مقرر شد سازوکار‌های لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز فراهم شود. طبق این دستور پیش‌بینی شده‌است در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شود.
یکی دیگر از مهم‌ترین دستورات صادره به تولید خودرو برمی‌گردد. در این راستا تأکید شده خودرو‌های جدید و پیشرفته، خودرو‌های برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی» فراهم شود.
دستور‌های رئیس‌جمهور به خودروسازان در حالی است که انتقاد‌ها و نارضایتی‌ها از خودرو‌های داخلی سابقه‌ای طولانی در ایران دارد و سال‌هاست مردم از کیفیت و قیمت خودرو‌های داخلی انتقاد می‌کنند. دولت‌های مختلف با سیاست‌های مختلف تا کنون نتوانسته‌اند تغییر مهمی در این وضعیت ایجاد کنند. از آنجایی که مقام معظم رهبری سال جاری را سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری کردند، کارشناسان اقتصادی معتقدند شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ساختار خودروسازی ایران را متحول کنند و قیمت تمام‌شده تولید را کاهش دهند، به ویژه آنکه امروز دیگر عامه مردم متوجه فاصله کمی و کیفی خودروی داخلی و خارجی شده‌اند و در عین حال پلیس نیز یکی از دلایل تصادفات و مرگ و میر در جاده‌های کشور را بی‌کیفیت بودن و ناایمن بودن تولید داخلی می‌داند. در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو، روز (شنبه) به دو شرکت خودروساز بزرگ رفت و ضمن بازدید از پارکینگ‌ها، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه، روند حمل و تحویل خودرو‌های این دو مجموعه، فرآیند کاهش خودرو‌های کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور را پیگیری کرد.
به گزارش ایسنا، سیدرضا فاطمی‌امین، دیروز (۱۳ فروردین ماه) از گروه صنعتی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو بازدید کرد و از مدیران این دو خودروساز در رابطه با اجرای فرمان‌های رئیس‌جمهور، روند فعالیت در مجموعه‌های خودروسازی، روند کاهش تعداد خودرو‌های ناقص و پرداخت مطالبات قطعه‌سازان پاسخ خواست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) پس از دریافت پاسخ سؤالات خود از مدیران خودروساز و پس از بازدید از مجموعه ایران‌خودرو و بررسی روند اجرای فرامین رئیس‌جمهوری گفت: کاهش خودرو‌های پارکینگ ایران‌خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌ماه، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است.
وی ضمن تأکید بر نظارت بر فرآیند‌های کیفی محصولات افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود. فاطمی‌امین ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ناوگان حمل ریلی خاطر نشان کرد: ایران‌خودرو می‌تواند با طرح موضوع و پیگیری از طریق معاونت مربوط در وزارتخانه از ظرفیت حمل ریلی برای انتقال محصولات خود استفاده کند که این موضوع سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک خواهد شد.
طراحی و توسعه محصولات و خروج محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ نیز از محور‌های مورد تأکید وزیر صمت بود که به گفته مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، این دو خودرو ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد. وی، تأیید موضوع افزایش مدت گارانتی محصولات به سه سال و ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را از خودروسازان گرفت و آن را از دیگر اقدام‌های این شرکت‌ها در راستای اجرای هشت فرمان رئیس‌جمهوری در حوزه خودرو دانست.

خداحافظی با محصولات قدیمی سمند و ۴۰۵ تا ۲ ماه دیگر
مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این بازدید اظهار کرد: این شرکت در سال ۱۴۰۱، برای تولید ۷۲۵ هزار دستگاه سواری و ۲۵ هزار خودروی تجاری برنامه‌ریزی کرده که این میزان حتی بیش از تعداد خودرو‌های تولیدی مدنظر در دستور رئیس‌جمهور است. دو خودروی ۴۰۵ و سمند نیز ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج خواهد شد.
وی افزود: پیرو دستور ویژه وزیر صمت، حداکثر تا اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها به ۲۵ هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به دستور مؤکد و پیگیری‌های جدی وزیر صمت، شرکت ایران‌خودرو تمام اقدام‌های لازم را برای اجرایی شدن بخش‌های مختلف فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری به خودروسازان در دستور کار خود قرار داده و برای تولید سال آینده نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

افزایش تولید روزانه خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در بازدید وزیر صمت از این شرکت اعلام کرد: در راستای تحقق فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور، از (۱۴ فروردین ماه) تولید خودرو روزانه به هزارو۵۰۰ دستگاه افزایش خواهد یافت که این مهم گام محکمی برای تحقق تولید ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خواهد بود.
وی ضمن اشاره بر اینکه بالاترین میزان تحویل خودرو معادل ۴۷ هزار دستگاه خودرو در بهمن و اسفندماه سال گذشته انجام شد، در رابطه با خودرو‌های کف پارکینگ این خودروسازی تصریح کرد: تعداد خودرو‌های کف پارکینگ در ۲۳ دی‌ماه سال۱۴۰۰، حدود ۸۰ هزار دستگاه بود که در اسفندماه سال گذشته به ۴۹ هزار دستگاه کاهش یافته‌است. تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال نیز تعداد خودرو‌های کف پارکینگ به ۲۰ هزار دستگاه کاهش خواهد یافت.
لازم به یادآوری است که وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ نیز از این دو شرکت خودروساز بازدید و نتایج دستور‌های ویژه رئیس‌جمهور به خودروسازان را پیگیری کرد.
در جریان این بازدید، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرده بود: شرکت ایران‌خودرو متعهد شده‌است، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و شرکت سایپا نیز ۶۵۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری را به بازار عرضه کنند که البته با افزایش تولید سایر خودروسازان، هدف‌گذاری افزایش ۵/۱ برابری تولیدات خودرویی به‌طور حتم عملیاتی خواهد شد. تمامی دستور‌های رئیس‌جمهور در وزارت صنعت، معدن و تجارت احصا شده و در تعامل با خودروسازان و متناسب با اهداف تعیین‌شده از دو خودروساز بزرگ کشور، برنامه اجرایی و عملیاتی لازم دریافت شده‌است که خوشبختانه براساس تحلیل‌های از پیش انجام‌شده و اعلام آمادگی دو شرکت، امید فراوانی داریم در سال آینده همه اهداف محقق شود و شاهد جهش صنعت خودروسازی کشور باشیم.
فاطمی‌امین ضمن اشاره بر دیگر تأکید ویژه رئیس‌جمهوری بر تکمیل و تحویل سریع خودرو‌های موجود در کف پارکینگ‌ها گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور تعداد خودرو‌های موجود در کف پارکینگ خودروسازان باید حداکثر تا میزان استاندارد رایج آن (به میزان تولید دو هفته‌ای) باشد. این میزان برای شرکت سایپا حدود ۲۰ هزار دستگاه و برای ایران خودرو معادل ۲۵ هزار دلار خواهد بود و مدیران هر دو خودروسازی بزرگ کشور قول داده‌اند این آمار را همواره رعایت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما