شناسهٔ خبر: 53316023 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چگونه سیزده فروردین همراه و دوست طبیعت باشیم؟!

در روز سیزدهم فروردین اهالی هر شهر و روستا راهی بیرون شهر می‌شوند، در میان جنگل‌ها و دامنه کوه‌ها روح و جان خود را به‌دست طبیعت می‌سپارند تا آخرین روز از جشن‌های نوروز خود را همنشین بنفشه، بچابچا و گل‌های زرد وحشی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، معمولا سیزده بدر یا همان روز طبیعت به ویژه در استان مازندران همراه بارانی بود، حتی اگر پیش ازظهر باران نبود در ساعات بعدازظهر انتظار باران داشتیم اما امسال سیزده بدر آفتابی را تجربه خواهیم کرد.

همه دوست دارند روز سیزده بدر را در دامان طبیعت سپری کنند و در دیار سبز مازندران شاهد حضور مردمانی هستیم که باحضور و گشت گذار در طبیعت علاقه مند هستند لحظات خوشی را در این فضا تجربه کنند.

در سال های گذشته مردم در این روز باتوجه به بارش باران باز هم در طبیعت حضور داشتند حتی برای دقایقی و این یک رسم دیرین در استان مازندران است و امسال هم باتوجه به هوای آفتابی مطمئنا مردم و مسافران در طبیعت حضور خواهند داشت.

در روز سیزدهم فروردین اهالی هر شهر و روستا از پیر و جوان و کودک با برداشتن ناهار، شیرینی، آجیل، سبزی سفره هفت‌سین پیاده یا با هر وسیله‌ای که  در دسترس باشد راهی بیرون شهر می‌شوند، در میان جنگل‌ها و دامنه کوه‌ها روح و جان خود را به دست طبیعت می‌سپارند تا آخرین روز از جشن‌های نوروز خود را همنشین بنفشه، بچابچا و گل‌های زرد وحشی باشند.
 


حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: حضور مردم در دامان طبیعت و استفاده  آنان از طبیعت باید مسوولانه باشد و به قواعد طبیعت احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه نباید جوانه‌های روییده شده در طبیعت را با تردد روی آن لگدکوب کنیم، افزود: همچنین از شکستن سرشاخه درختان و آسیب رساندن به  گیاهان پرهیز کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با تاکید بر جلوگیری از رهاسازی زباله در طبیعت، خاطرنشان کرد: لازم است پسماندها به مراکز مسکونی که سطل‌های زباله در آن تعبیه شده، منتقل شود.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه نگران روزهای گرم هستیم، اظهار کرد: باتوجه به اینکه  یک جرقه می‌تواند منجر به فاجعه شود که لازم است مسافران و مردم از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند.

وی با اعلام اینکه در طبیعت رفتار حریق متفاوت است، یادآور شد: رعایت مسائل ایمنی ضروری بوده و در این زمینه سامانه ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارش‌ها است.
 


*آماده باش کامل اورژانس مازندران در روز طبیعت

رضا حبیبی ساروی رئیس اورژانس مازندران با اعلام اینکه اورژانس مازندران در روز سیزده فروردین در آماده‌باش کامل است، از استقرار همه آمبولانس‌ها در میادین و مکان‌های پُرتردد و مسیرهای جاده‌ای برای ارائه خدمات به شهروندان و مهمانان نوروزی خبر داد.

وی افزود: شهروندان هنگام بروز حادثه سریعا با تلفن ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: درخواست ما از مردم این است تا از مصرف قارچ‌های موجود در طبیعت خودداری کنند.
 


حبیبی تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی استان، نکات ایمنی جهت جلوگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن(CO) هنگام استفاده از وسایل گازسوز و ذغال را در نظر داشته باشند و از استفاده وسایل گازسوز و ذغال در چادر مسافرتی پرهیز کنند.

وی با هشدار نسبت به استقرار چادر در مناطق ساحلی رودخانه‌ها و مناطق کوهستانی به‌ویژه در مناطق با شیب زیاد و مسیل‌ها، گفت: مردم از مسیرهای منتهی به رودخانه‌ها با داشتن جریان سیل تردد نکنند و از تردد در زمان بارندگی شدید و مسیرهای کوهستانی به‌دلیل امکان ریزش سنگ خودداری کنند.

*آماده‌باش ۳ بالگرد اطفاء حریق، امداد نجات و اورژانس در آستانه روز طبیعت

با دستور سید محمود حسینی پور استاندار مازندران ۳ بالگرد اطفاء حریق، امداد نجات و اورژانس هوایی برای جلوگیری از هرگونه حوادث احتمالی اعم از آتش سوزی و تصادفات در جنگل‌ها و محورهای مواصلاتی استان در سه محدوده شرق، مرکزی و غرب استان مستقر است.
 


گفتنی است طی ماه‌های گذشته با پیگیری‌های استاندار مازندران ۳ فروند بالگرد اطفاء حریق، امداد نجات و اورژانس در شهرستان‌های عباس آباد، آمل و ساری برای ارائه خدمات به مردم استان استقرار یافته‌اند.

لازم به ذکر است، با توجه به اینکه در آستانه فرا رسیدن روز طبیعت قرار داریم، یک فروند بالگرد در شهرستان آمل با همکاری اورژانس این شهرستان آماده فعالیت بوده و دو فروند دیگر در شهرستان‌های ساری و عباس‌آباد برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی مستقر و آماده فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

همچنین در آستانه سیزده فروردین و روز طبیعت و  متعاقب آن افزایش دمای هوا و احتمال وقوع حریق لازم است توصیه‌ها جدی گرفته شود.
 


جنگل‌بانان، قرق‌بانان و ماموران منابع طبیعی طی این ایام درحالت آماده باش کامل هستند و گشت‌های خودرویی و موتوری نیز فعال است.

همچنین درب تمام پارک‌های جنگلی به روی مردم باز است و مردم نیز باید به توصیه‌ها توجه کنند.
 


همچنین تفکیک و جمع‌آوری زباله‌های خود در طبیعت و ترویج فرهنگ کاشت نهال به جای سبزه نیز از موارد مورد توجه در این روز است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح/س

نظر شما